چند تکنیک برای افزایش خلاقیت و بهبود روابط اجتماعی کودکان

چند تکنیک برای افزایش خلاقیت و بهبود روابط اجتماعی کودکان

بسیاری از افراد تصور میکنند که خلاقیت استعدادی ذاتی است که کودکان آنها را دارند یا ندارند. همانطور که میدانید همه کودکان به یک اندازه باهوش و یا خلاق نیستند. اما خلاقیت بیشتر یک مهارت است تا یک استعداد ذاتی و والدین میتوانند به رشد و نموی این مهارت در کودکان خود کمک کنند.

 

راه های مختلفی برای افزایش خلاقیت و بهبود روابط اجتماعی کودکان وجود دارد. یکی از اثربخش ترین آنها ارتباط بین کودک و حیوان می باشد. مخصوصا اگر بتوانید کودک خود را با پرورش حیوان خانگی آشنا کنید این کار به رشد فکری او بسیار کمک میکند. بعنوان مثال مشاهده مراحل رشد و یا تکثیر پرندگان به کودکان کمک میکند تا آنها با چالش های مهم همچون تولد، حس مسئولیت پذیری و حس عاطفه آشنا شوند.

 

شما میتواند خلاقیت کودک خود را با نحوه جوجه کشی و تکثیر پرندگان افزایش دهید. برای انجام این کار به یک دستگاه جوجه کشی نیاز خواهید داشت. به طور کلی کودکان علاقه زیادی به جوجه ها و دنیای پرندگان دارند. از طرفی لحظه تبدیل تخم به جوجه برای کودکان و حتی بزرگسالان یک لحظه بسیار دیدنی و شگفت انگیز میباشد.

 

بگفته وب سایت نی نی سایت :

به باور محققان فرزندان و کودکان ما با مراقبت از حیوانات و یا تکثیر طبیعی پرنده ها با دستگاه جوجه کشی به معنای واقعی کلمه با چالش هایی همچون تولید مثل و تولد، ارتباط با دیگران، حس عاطفه و مسئولیت پذیری آشنا شده و آنها را تجربه میکنند.

 

همچنین ثابت شده است که تعامل با حیوانات در رشد مهارت های اجتماعی، رشد فکری، بهبود عزت نفس و اخلاق و رفتار کودکان اثر بسیار خوبی به جای میگذارد. حتی این اثر در مورد کودکان معلول و یا آسیب دیده نیز صدق میکند. اما قبل از افزودن یک حیوان خانگی به خانواده بایستی تحقیقات کافی انجام دهید و مناسب ترین حیوان را برای خانه خود انتخاب کنید.

 

به نقل از نی نی سایت تعامل با حیوانات و مراقبت از آنها باعث رشد مهارت های اجتماعی، رشد فکری، بهبود اخلاق و رفتار کودکان میشود. حتی به دلیل اثر بخش بودن تعامل بین کودک و حیوان خانگی در کشورهای پیشرفته باغ وحش های کوچکی آماده میکنند تا از این طریق بتوانند مهارت های کودکان و نوجوانان را افزایش دهند.

 

چند تکنیک برای افزایش خلاقیت و بهبود روابط اجتماعی کودکان

با نگهداری از حیوان خانگی، کودک شما نیز میتواند در این مراقبت مشارکت کند. این تجربه نتایج بسیار شگفت انگیزی برای کودک شما خواهد داشت. او با انجام این کار حس مسئولیت را می پذیرد و با حیوان احساس همدلی و همسوزی میکند.

 

علاوه بر این کودکان در زمان ارتباط با حیوانات خانگی میتوانند مهارت های کلامی خود را افزایش دهند. با توجه به اینکه بیشتر والدین وقت زیادی برای صحبت کردن با کودکان خود ندارند، کودک این حس کمبود را به بهترین طریق میتواند با حیوان خانگی اش رفع نماید و این نیاز او سرکوب نخواهد شد.

 

البته برای رشد خلاقیت و بهبود مهارت های اجتماعی کودک فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شوند. یکی از آنها نحوه رفتار والدین با کودکان می باشد. شما بعنوان والد نقش اساسی در رشد مهارت ها و خلاقیت کودک خود دارید.

 

شکست خوردن و اشتباهات کودک خود را بپذیرید و اجازه بدهید آنها این حس را تجربه کنند. کودکانی که از شکست و یا قضاوت میترسند، افکار خلاق خود را دنبال نمیکنند.

به کودک خود این اجازه را بدهید تا ایده هایش را جست و جو کند. زمانیکه او یک مسئله را حل نمود، راه حلی دیگری برای حل همان مسئله از کودک خود بخواهید.

 

همچنین به کودک خود فرصت دهید تا افکار واگرای خود را بیان کند. اجازه دهید با شما مخالف باشند. اگر کودک شما مسئله ای را حل نمود و یا یک کار خلاقانه انجام داد به او مستقیما پاداش ندهید. به جای این کار به او اجازه دهید تا کاری کند که از انجام آن لذت میبرد.

 

و بعنوان نکته آخر به هیچ وجه کودک خود را با شخص دیگری مقایسه نکنید. مخصوصا اگر کودک شما خواهر و یا برادری دارد، از مقایسه ناخوشایند بین فرزندانتان پرهیز کنید. این کار به شدت به احساسات و اعتماد به نفس کودک شما لطمه خواهد زد.

 

در نظر داشته باشید که خلاقیت فقط به بیان هنری و موسیقی محدود نیست بلکه برای علم، مح اسبات ریاضی، حتی هوش اجتماعی و عاطفی نیز لازم است. افراد خلاق در برابر مشکلات انعطاف پذیرتر هستند و میتوانند خود را با شرایط مختلف سازگار نموده و همچنین از فرصت ها استفاده کنند. هر اندازه که شما به رشد خلاقیت فرزند خود کمک کنید، در آینده فرزندتان موفق تر خواهد بود.