خلوت ترین زمان حرم امام رضا

خلوت ترین زمان حرم امام رضا

بسیاری از ما از سفر به شهر مشهد و زیارت حرم رضوی استقبال می‌کنیم. این سفر ازنظر معنوی می‌تواند ما را تغذیه و اوضاع روحی‌مان را روبه‌راه کند. هرچه حرم امام رضا خلوت‌تر باشد، لذت زیارت آن بیشتر خواهد شد. بنابراین اطلاع از خلوت‌ترین زمان حرم امام رضا از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر شما هم قصد سفر به این شهر مقدس با تور مشهد علی بابا (https://www.alibaba.ir/tour/iran-mashhad) را دارید، درادامه این مطلب با ما همراه باشید تا خلوت‌ترین زمان حرم امام رضا را بررسی کنیم.

 

فصل‌ها

اینکه در چه فصلی زائر حرم امام رضا باشیم، اهمیت زیادی در تجربه سفری لذت‌بخش دارد. فصل تابستان از پرمسافرترین روزهای مشهد محسوب می‌شود. در این فصل بازار هتل‌ها و اقامت‌گاه‌ها حسابی داغ است!

 

در این فصل شهر مشهد به‌ویژه مناطق اطراف حرم امام رضا روزهایی شلوغ و پرهیاهو را پشت‌سر می‌گذارد. اگر به‌موقع دست‌به‌کار شوید، شاید بتوانید واحد اقامتی مناسبی در هتل‌های مشهد پیدا کنید. در غیراین‌صورت باید با پرداخت هزینه‌های بالا در اقامت‌گاه‌هایی با امکانات کم‌تر بمانید.

 

ازطرفی بازارهای اطراف حرم امام رضا اجناس خود را با قیمتی بسیار بالاتر از روزهای دیگر می‌فروشند. فصل‌های بهار و پاییز نسبت‌به تابستان شرایط بهتری برای پذیرش مسافر دارند. در این فصول راحت‌تر می‌توان با تور مشهد به زیارت حرم امام رضا رفت.

 

 بهترین فصل برای سفر به مشهد، زمستان است. این فصل خلوت‌ترین زمان حرم امام رضا محسوب می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها درگیر تحصیل دانش‌آموزان یا دانشجویان‌شان هستند و فرصت سفر به مشهد را ندارند.

 

ازطرفی افراد زیادی هستند که سرمای زمستان مشهد برایشان ناخوشایند است و روزهای گرم‌تر این شهر را ترجیح می‌دهند. در زمستان هزینه اقامت در مشهد برای شما بسیار ارزان‌تر خواهد بود.

 

هتل‌ها (https://www.alibaba.ir/hotel) و اقامت‌گاه‌ها تخفیف‌های بالایی برای رزرو اتاق درنظر می‌گیرند. جاذبه‌های گردشگری این شهر در زمستان خلوت‌تر هستند؛ به‌این‌ترتیب لذت بیشتری از سفر با تور مشهد می‌برید. تجربه زیارت امام رضا در فصل زمستان را ازدست ندهید؛ در این فصل صحن‌ها و رواق‌ها خلوت‌تر از همیشه هستند و راحت‌تر می‌توانید با خودتان خلوت کنید.

ساعت‌ها

علاوه‌بر فصل، ساعت زیارت حرم امام رضا نیز اهمیت بالایی دارد. حرم رضوی در برخی ساعت‌ها نسبت به ساعات دیگر خلوت‌تر است. خلوت‌بودن حرم مزایای زیادی برای زائران دارد که نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد. اگر در ساعات خلوتی حرم به زیارت بروید، کم‌تر برای بازرسی بدنی ابتدای ورود به حرم معطل می‌شوید.

 

ازطرفی چون خادمان بازرس با زائران کم‌تری برخورد دارند، خوش‌اخلاق‌تر هستند! هرچه جمعیت حرم کم‌تر باشد، فضای داخل رواق‌ها و حرم سبک‌تر خواهد بود. هرچند فن‌های متعددی در سطح حرم فعال هستند؛ اما جمعیت کم‌تر از هوای بهتر خبر می‌دهد!

 

برای سفر به مشهد بلیط اتوبوس تهران مشهد (https://www.alibaba.ir/bus/THR-MHD) علی بابا را تهیه کنید

 

خلوت‌ترین ساعت حرم امام رضا، از 12 شب تا هشت صبح است. در این زمان بیشتر مسافران و مردم محلی مشهد مشغول استراحت هستند. زیارت امام رضا در این ساعات از شب با توجه به سروصدای کم‌تر و نور مهتاب حال‌وهوای دیگری دارد. از هشت صبح تا حوالی ظهر حرم کم‌کم شلوغ می‌شود؛ به‌گونه‌ای که برای زیارت هنگام اذان ظهر جای سوزن‌انداختن در حرم نیست.

 

از ظهر تا ساعت 12 شب حرم جمعیت بالای خود را حفظ می‌کند. در این مدت می‌توانید کنار سایر زائران به زیارت حرم رضوی بپردازید و کنار دعاها و نجواهای آن‌ها شما نیز به رازونیاز و دعا مشغول شوید.

 

خلوت ترین زمان حرم امام رضا

ایام ماه رمضان

هرچند به‌طورکلی سفر در روزهای ماه رمضان توصیه نمی‌شود، اما افراد زیادی بخشی از این ماه را برای سفرهای زیارتی ترجیح می‌دهند. اگر شما هم از این‌دسته افراد هستید، ساعات نزدیک به افطار و سحر را برای زیارت انتخاب کنید. در این ساعات زائران کم‌تری برای زیارت به حرم می‌روند.

 

اگر روزه نیستید، چند ساعت پیش از اذان مغرب بهترین زمان برای زیارت خواهد بود؛ زیرا محلی‌های مشهد روزه‌دار هستند، انرژی کافی برای زیارت ندارند و حرم خلوت‌تر است. اگر قصد 10 روزه برای سفر به مشهد کرده‌اید و روزه هستید، ساعات نزدیک به سحر سری به حرم رضوی بزنید.

 

اگر با  تور مشهد به این شهر آمدید، باید این نکته را درنظر بگیرید که حرم در ساعات بین افطار تا سحر بسیار شلوغ است. زائران پس از افطار جان تازه‌ای گرفته‌اند و ترجیح می‌دهند این ساعت از روز را با دعا و مناجات‌های گروهی در حرم بگذرانند.

 

طی روز مراسم قرائت قرآن و خواندن مناجات به‌شکل گروهی در حرم رضوی برگزار می‌شود؛ بنابراین حرم امام رضا همچنان جمعیت زیادی از زائران را دربر می‌گیرد.

 

ضمن اینکه با زیارت حرم از اذان صبح تا مغرب نمی‌توانید خارج از هتل به‌ویژه در حرم امام رضا چیزی نوش‌جان کنید. پس اگر قصد زیارت در این ساعات را دارید، به‌اندازه کافی آب و غذا در هتل بخورید.

 

مناسبت‌ها و مراسم‌ها

زیارت حرم امام رضا در مناسبت‌ها و مراسم خاص طرفداران زیادی دارد؛ بنابراین نباید از حرم رضوی انتظار فضایی خلوت در این روزها داشت. حرم امام رضا در اعیاد مذهبی یا مراسم‌های سوگواری لحظات پرالتهاب و شلوغی را می‌گذراند.

 

یکی از شلوغ‌ترین روزها در حرم، عید نوروز است. بسیاری از زائران دوست دارند سال خود را کنار امام رضا نو کنند. روزهای ابتدایی سال حرم امام رضا بسیار شلوغ می‌شود.

 

اگر این روزها با مناسبت‌های مذهبی مصادف شوند؛ به‌سختی می‌توانید جایی برای نشستن در رواق‌ها پیدا کنید. اگر قصد سفر در این روزها را دارید، به‌موقع تور مشهد را بخرید تا با ظرفیت تکمیل هتل‌ها روبرو نشوید.

 

اگر تجربه سفر به مشهد را داشته باشید، می‌دانید روزهای پنجشنبه و جمعه حرم رضوی در شلوغ‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد. این روزها به‌دلیل تعطیلی ادارات و برخی بازارها بهترین زمان برای زیارت مردم محلی مشهد و مردم شهرها و روستاهای اطراف آن است.