خواص بی نظیر برخی از بهترین میوه ها

مجموعه : تغذیه مناسب
خواص بی نظیر برخی از بهترین میوه ها

این میوه ها خواص شگفت انگیزی دارند که خوب است بدانید.

 

ما در این مطلب در مجله تکناز  به چند میوه با ارزش با آنتی اکسیدان بالا اشاره می کنیم. برای شناخت آنها لطفاً با ما همراه باشید …

 

خواص بی نظیر برخی از بهترین میوه ها

 

سیب

یک ضرب المثلی هست که می گویند: “هر روز یک عدد سیب بخور رنگ مطب دکتر را نبین!”. البته شاید کمی اغراق شده باشد اما باید بدانید سیب خدمت زیادی به سلامتی می کند. پوست این میوه حاوی فیبرهای محلول در آب زیادی است که مهم ترین آنها پکتین می باشد. این فیبرها به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کنند. زمانی هم که کلسترول و قند خونتان پایین باشد خیلی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت از شما دور می شود.

 

زغال اخته

نگاهی به رنگ و روی زیبا و شفاف این میوه بیندازید! دلتان می آید بی تفاوت از کنار آن رد شوید؟! زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان است و ارزش این را دارد که در گوشه ای از سبد میوه تان جا داشته باشد. علاوه بر این زغال اخته حاوی ترکیباتی است که ضد باکتری هستند. برای همین هم این میوه قدرت این را دارد که از ابتلا به عفونت های ادراری پیشگیری کند چون اجازه نمی دهد باکتری ها به جداره مثانه بچسبند. برای این که از خواص آن استفاده کنید از آب زغال اخته خالص بنوشید. توجه داشته باشید آب زغال اخته های خیلی شیرین ترکیبات ضد باکتری کمتری دارند.

 

موز

موز منبع فوق العاده پتاسیم می باشد. مصرف پتاسیم در کنار مصرف کم سدیم (نمک) به کاهش فشارخون بالا کمک می کند و برای همین هم بیماری های قلبی عروقی از شما دور می شود. خبر خوب دیگر اینکه برخلاف باورهای رایج موز باعث بروز یبوست نمی شود. پس بهتر است موز را محکوم نکنید بلکه باید بدانید که این مشکلات به دلیل کمبود مصرف فیبر، عدم تحرک بدنی و کمبود مصرف آب بروز می کند. در نهایت باید بدانید که یک عدد موز متوسط به اندازه یک عدد سیب فیبر دارد.

 

بلوبری

این میوه در صدر میوه های سرشار از آنتی اکسیدان قرار دارد. برای همین هم می توان آن را یک میوه ضد سرطان دانست. علاوه بر این باید بدانید که آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری شما را از گزند بیماری های قلبی عروقی و دیابت دور می کند.

 

توت و تمشک

توت و تمشک منبع فوق العاده فیبرهای غذایی محسوب می شوند. برای همین هم برای سلامت روده ها، کاهش کلسترول و قند خون و همچنین کنترل احساس گرسنگی مفیدند. توت و تمشک علاوه بر آنتی اکسیدان ها سرشار از منگنز نیز هستند. این ماده مغذی آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را خنثی می کند.

 

زردآلو

زردآلو سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن ما به ویتامین A تبدیل می شود که برای سلامت چشم ها لازم و ضروری است. دریافت میزان کافی از این ویتامین به رشد و تقویت استخوان ها و بافت های بدن کمک و همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

 

انگور

حتماً شما هم انواع مختلف انگور را می شناسید و میل کرده اید. با وجود اینکه انگور قرمز آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به انگور زرد یا سبز دارد اما با این حال توصیه می کنیم از همه انگورها میل کنید. انگور قرمز حاوی ترکیباتی است که برای سلامت قلب نازنین شما مفید است.

 

کیوی

همیشه گفته شده و شنیده ایم که مرکبات سرشار از ویتامین C هستند اما باید بدانید که خوردن دو عدد کیوی نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را به این ویتامین تامین می کند. باید بگوییم که میزان ویتامین C کیوی بیشتر از مرکبات است. علاوه بر این کیوی منبع فوق العاده ویتامین K برای خانم ها می باشد و نیاز آقایان را نیز تا حدودی تامین می کند. این ویتامین در انعقاد خون و همچنین تولید بافت های استخوانی نقش مهمی دارد.

 

آلو و آلو خشک

فرقی نمی کند که آلو تازه باشد یا خشک. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است. البته بدانید که آلوی خشک یکی از این ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین ها را ندارد. اما با این حال هنوز هم یکی از میوه های خشک سرشار از آنتی اکسیدان محسوب می شود. حتماً خودتان هم می دانید که آلو خشک یک ضدپیری فوق العاده است. این خاصیت آلو خشک به دلیل داشتن ترکیباتی است که سرعت بیشتری به کار روده ها می دهد.

 

پرتقال

پرتقال یکی از میوه هایی است که حاوی میزان قابل توجهی اسیدفولیک می باشد. این ویتامین برای ساخت و حفاظت سلول های جدید و همچنین تولید گلبول های قرمز لازم و ضروری است. یک لیوان کوچک آب پرتقال خالص (۱۲۵ میلی لیتر) ۱۰ درصد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به این ویتامین را تامین می کند. پرتقال مانند همه خانواده مرکبات منبع فوق العاده ویتامین C محسوب می شود. باید بدانید که این ویتامین به جذب بیشتر آهن منابع گیاهی مانند حبوبات، غلات و سبزیجات کمک زیادی می کند.

 

نوشته فاطمه مهدی پور در روزنامه آرمان