درب لابی ساختمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

درب لابی ساختمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

لابی فضایی است که از طریق آن می‌توان به یک یا چند اتاق یا راهروهای دیگر ساختمان دسترسی داشت. محل طراحی این اتاق بزرگ معمولا در نزدیکی ورودی اصلی ساختمان در نظر گرفته می‌شود. از لابی می‌توان برای دسترسی به دیگر بخش‌ها، محلی برای تفریح و یا به عنوان محل انتظار استفاده کرد. کلمه لاتین “lobium” که به معنای پیاده‌رو سرپوشیده یا رواق است نیز برای نامیدن این بخش از ساختمان کاربرد دارد. همانطور که اشاره شد؛ لابی یک فضای عمومی است. بنابراین باید کلیه تجهیزاتی که در این اتاق استفاده می‌شود مناسب برای یک فضای عمومی پرتردد باشد. یکی از این تجهیزات دربی است که از آن برای جداسازی این فضا از دیگر قسمت‌های ساختمان استفاده می‌شود. به این نوع درب، درب لابی ساختمان گفته می‌شود. یک درب لابی استاندارد و مناسب باید دارای ویژگی‌های مهمی باشد که در این پست به تک تک آنها اشاره خواهیم کرد.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های یک درب استاندارد و قابل استفاده برای لابی ساختمان

برای جداسازی لابی از دیگر قسمت‌های ساختمان می‌توان از طیف متنوعی از درب‌ها استفاده کرد. اما از بین همه این گزینه‌ها، درب‌های ضد سرقت اصلح‌تر بوده و مناسب برای استفاده در این بخش از ساختمان هستند. درب ضد سرقت در صنعت تولید درب و پنجره به عنوان یک محصول همه‌کاره شناخته می‌شود. چرا که شما می‌توانید هم به عنوان درب ورودی واحدها و هم به عنوان درب ورودی بخش‌های عمومی ساختمان و مشاعاتی نظیر لابی از آن استفاده کنید. بنابراین در تمام بخش‌های یک مجتمع اداری، تجاری، مسکونی و حتی صنعتی می‌توان از مدل خاصی از درب ضد سرقت به عنوان ابزاری برای جداسازی استفاده کرد.  

 

از آنجایی که لابی یکی از قسمت‌های پرتردد ساختمان است؛ حفظ امنیت آن باید در اولویت اول سازنده باشد. روزانه ممکن است بسته به نوع کاربری ساختمان، ده‌ها نفر در لابی تردد داشته باشند. بنابراین مهم است که در روند انتخاب تک تک مصالح ساختمانی برای این بخش دقت کافی به عمل بیاید. یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ امنیت بیشتر این فضا، استفاده از نوعی درب استاندارد به عنوان درب لابی ساختمان است که حاوی مشخصات فنی زیر باشد:

 

داشتن ضخامت مناسب که مقاومت درب را در برابر ضربه و دیلم افزایش می‌دهد

استفاده از قفل استاندارد و ایمن برای تجهیز درب

ساخته شده با ابعاد مناسب

تولید بر مبنای سبک‌های مختلف طراحی داخلی که قابلیت استفاده از محصولات متنوع در هر ساختمانی را فراهم می‌کند

استفاده از تجهیزات ایمنی دیگر به غیر از قفل مانند چشمی و قفل شب‌بند

نصب درب با استفاده از لولای مقاوم

استفاده از ورق فولادی ضخیم در تولید چهارچوب

این نکته را فراموش نکنید که ابعاد طولی و عرضی در محصولی مانند درب لابی ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که لابی روزانه محل تردد افراد زیادی است. به همین خاطر ممکن است همزمان چند نفر قصد عبور از این درب را داشته باشند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین تفاوت‎‌ها بین درب لابی ساختمان و دیگر درب‌ها، ابعاد و تعداد لنگه‌هاست. معمولا برای سهولت در عبور و مرور درب لابی را به صورت یک و نیم لنگه یا دو لنگه سفارش می‌دهند.

درب لابی ساختمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

درب ضد سرقت بدنه چوبی یا بدنه فلزی، کدامیک مناسب لابی است؟

طبق یک دسته‌بندی کلی، درب‌های ضد سرقت قابل استفاده برای قسمت لابی ساختمان، بر اساس جنس بدنه به دو دسته درب‌های بدنه فلزی و درب‌های بدنه چوبی تقسیم می‌‍‌شوند. این دو محصول از نظر ساختاری تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند و تقریبا تنها تفاوت‌شان جنس روکش بدنه است. درب‌های ضد سرقت چوبی، بدنه‌ای از جنس چوب طبیعی یا فرآورده‌هایی نظیر MDF دارند. این در حالی است که در درب‌های ضد سرقت فلزی نه تنها لایه داخلی، بلکه روکش بدنه نیز از فلز ساخته می‌شود.

 

در مورد این موضوع که کدامیک از این محصولات مناسب استفاده به عنوان درب لابی ساختمان است باید گفت که پاسخ این سوال کاملا سلیقه‌ای است و بستگی به کاربری و شرایط ساختمان دارد. درب‌های چوبی ظاهر شکیل‌تر و زیباتری دارند. چرا که عموما چوب متریال گرم‌تر و جذاب‌تری نسبت به فلز است.

 

به همین خاطر اگر به جذابیت ساختمان اهمیت می‌دهید؛ از درب‌های ضد سرقت بدنه چوبی به عنوان درب قسمت لابی استفاده کنید. از طرفی، درب‌های بدنه فلزی استحکام بیشتری دارند اما ظاهر آنها زیاد جذاب نیست. جنس سرد فلز باعث می‌شود که فضا کمی تحت تاثیر قرار بگیرد. با این وجود درب‌های ضد سرقت فلزی برای استفاده به عنوان درب لابی ساختمان‌های صنعتی کارایی بیشتری دارند؛ زیرا این درب‌ها علاوه بر ویژگی‌های عمومی کلیه درب‌های ضد سرقت، در برابر تماس با حریق و مواد اسیدی نیز مقاوم‌تر هستند.

 

درب لابی ساختمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اهمیت کارایی درب نصب شده در قسمت لابی ساختمان

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد؛ لابی محل پرترددی است؛ بنابراین دربی که به عنوان درگاه اصلی آن استفاده می‌شود باید از نظر عملکرد بسیار کارآمد باشد. استفاده از لولاهای قوی و مستحکم برای نصب و همچنین دستگیره‌های باکیفیت و نشکن برای تجهیز، اولین اصلی است که در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید این محصول به آن توجه می‌شود. نصب این درب‌‌ها با لولاهای ضعیف باعث می‌شود که درب بر اثر استفاده مداوم و فشارهای مختلف، بعد از مدتی دچار افت شده و هنگام باز و بسته کردن به زمین گیر کند. اما اگر لولا فولادی و از جنس مرغوب باشد؛ علاوه بر وزن زیاد بدنه خود درب، قابلیت تحمل فشار محیط و ترددهای بیش از حد را دارد. با این حساب افت بدنه اتفاق نمی‌افتد.

 

علاوه بر این، دستگیره این درب‌ها نیز مدام در معرض تماس با دست افراد است. بنابراین استحکام روکش دستگیره در برابر این عامل، روی نمای ظاهری درب اثر مستقیم می‌گذارد. به طور کلی درب‌هایی که به عنوان درب لابی ساختمان قابل استفاده هستند باید ساختاری مستحکم داشته و با تجهیزات به‌روز، ایمن و باکیفیتی ساخته شده باشند تا بتوانند در این محیط که میزان رفت و آمدها در آن به شدت بالاست توان ماندگاری داشته و تا سال‌ها بدون مشکل ظاهری و فنی قابل استفاده باشند.

 

” شرکت سهند درب با بیش از 30 سال سابقه در زمینه تولید انواع درب‌ها، یکی از معتبرترین کارخانجات ساخت و عرضه انواع درب ضدسرقت ، درب لابی و درب اتاقی است. این شرکت با بهره‌گیری از به‌روزترین تجهیزات و ماشین‌آلات تولیدی و نیروی کار فنی و متخصص، تولیدات بسیار مدرنی را به بازار روانه کرده است. یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات این شرکت، انواع درب‌های ضد سرقت است که با بالاترین استانداردهای ایمنی تولید می‌شوند. “