اراده کنید، دندانپزشک در اختیارتان است!

اراده کنید، دندانپزشک در اختیارتان است!

مراقبت از سلامت دهان و دندان، مسئله ای است که باید به خوبی آن را رعایت نمایید. در این راستا ارتقاء آگاهی درباره تکنیک‌های صحیح مسواک‌زدن، استفاده از نخ‌دندان و تغذیه مناسب می‌تواند به پیشگیری از پوسیدگی و نیاز به پر کردن دندان کمک کند.

 

اما کدام کشورها به این مسئله بیشترین اهمیت را داده‌اند؟

پس اگر در این کشورها زندگی می‌کنید و یا قصد مهاجرت به آنها را دارید، توصیه می‌کنیم اطلاعات لازم درباره امکان دریافت خدمات دندانپزشکی در آنها را به دست آورید. جهت کسب اطلاعات مفید و کامل در این خصوص، مطالعه این مطلب پیشنهاد خیلی خوبی برای شما است. با ما همراه باشید.

 

کدام کشورها بالاترین میزان دندانپزشک به ازای هر نفر را دارند؟

کدام کشورها بالاترین میزان دندانپزشک به ازای هر نفر را دارند

در دسترس بودن دندانپزشکان و مشاوره با آنها در خصوص سلامت دهانی، مسئله مهمی است. با وجود اهمیت زیاد آن، توسط اغلب افراد به عنوان یکی از مراحل مهم حفظ سلامت دهان و دندان، مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد.

 

بار اقتصادی بیماری‌های دهانی قابل توجه است. بیش از 5٪ از هزینه‌های بهداشت کلی در کشورهای اتحادیه اروپا به بیماری‌های دهانی اختصاص دارد. دندانپزشکان نقش کلیدی در پیشگیری و درمان مشکلات مربوط به سلامت دهانی ایفا می‌کنند.

 

در سال 2018، بین 0.4 تا 1.2 دندانپزشک به ازای هر 1000 نفر از جمعیت در کشورهای اتحادیه اروپا وجود داشت. یونان، قبرس، پرتغال، بلغارستان، لیتوانی، استونی و لوکزامبورگ دارای بالاترین تعداد دندانپزشکان به ازای هر نفر از جمعیت بودند؛ یعنی حداقل یک دندانپزشک به ازای هر 1000 نفر از جمعیت.

 

اما کمترین تعداد دندانپزشکان به ازای هر نفر از جمعیت متعلق به کشورهای لهستان، مالتا و جمهوری اسلواکی بود. به دلیل کم بودن تعداد دندانپزشکان در این کشورها باید مراقب سلامت دندان‌های خود در آنها باشید.

 

در این کشورها تعداد دندانپزشکان کم شد و در برخی دیگر زیاد

بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸، تعداد دندانپزشکان به ازای هر نفر در بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا افزایش یافت یا ثابت ماند؛ به جز در یونان و دانمارک که این تعداد کاهش پیدا کرد.

تعداد دندانپزشکان به ازای هر نفر به ویژه در پرتغال، اسپانیا، رومانی، لیتوانی و مجارستان به ۴۰٪ یا بیشتر نسبت به سال ۲۰۰۸ افزایش یافت. در بیشتر این کشورها، افزایش تعداد دندانپزشکان ناشی از افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان پذیرفته شده و فارغ التحصیل شده از رشته دندانپزشکی بوده است.

 

کشوری که بیشترین آمار مراجعه به دندانپزشکی را دارد

کشوری که بیشترین آمار مراجعه به دندانپزشکی را دارد

تعداد زیاد مشاوره‌ها در هلند نشان دهنده توجه زیاد افراد به سلامت دهان و دندان خود و انجام چکاپ‌های دندانپزشکی منظم است. این امر از برنامه‌های خوب دولت برای ترویج پیشگیری از مشکلات سلامت دهان در سنین جوان ناشی می‌شود. دولت هلند برنامه‌ای را تحت عنوان “دهان خود را سالم نگه دارید” را در دستور کار قرار داده است که در آن به کودکان آموزش مراقبت از سلامت دهان و دندان داده می‌شود. این برنامه به عنوان یکی از بهترین روش‌های عملی در این زمینه در اروپا محسوب می‌شود. چندین کشور اروپایی دیگر نیز برنامه‌های مشابهی برای ترویج روش‌های پیشگیری از مشکلات سلامت دهان در میان کودکان و نوجوانان دارند.

 

مقایسه تعداد مشاوره‌های دندانپزشکی و تعداد دندانپزشکان در کشورهای اتحادیه اروپا

به طور میانگین در کشورهای اتحادیه اروپا، مردم در سال ۲۰۱۸ بیش از یک مشاوره با دندانپزشک داشتند. تعداد مشاوره‌هایی که با دندانپزشک انجام شد، بیشترین میزان را هلند، جمهوری چک و لیتوانی داشت، در حالی که کمترین میزان را رومانی و ایرلند داشتند.

 

هرچه تعداد بیشتری مشاوره‌های دندانپزشکی انجام شود، مسلما به تعداد دندانپزشکان بیشتری برای پاسخگویی به این کار، نیاز است. بر اساس میانگین به ازای هر 1000 نفر، یک دندانپزشک اختصاص داده می‌شود. با این حال در کشورهایی مانند هلند در مقایسه با فرانسه و اتریش، گرچه به ازای تعداد نفرات کمتری یک دندانپزشک اختصاص داده شده است، اما میانگین تعداد مشاوره‌های دندانپزشکی تقریباً دو برابر بیشتر است.

 

کشورهایی که بیشترین و کمترین پوشش بیمه برای خدمات دندانپزشکی را دارند

میزان پوشش هزینه‌های مراقبت از دندان توسط دولت نیز می‎تواند به عنوان دلیلی برای تفاوت در تعداد مشاوره‌های دندانپزشکی در کشورهای مختلف باشد. به عنوان مثال در رومانی، تنها ۶٪ از هزینه‌های مراقبت دندانی توسط دولت تامین می‌شود. در مقابل، در آلمان، بیش از ۶۰٪ از این هزینه‌ها توسط دولت پوشش داده می‌شود.

 

در هلند، در حالی که هزینه‌ مراقبت دندانی به طور کامل در بسته خدماتی دولت پوشش داده نمی‌شود، اما بیمه اختیاری نقش مهمی در ارائه پوشش مالی برای مراقبت‌های دندانی ایفا می‌کند.

 

سخن پایانی

در نهایت، اهمیت مراقبت از دندان‌ها در مناطقی که با کمبود دندانپزشک مواجه هستند، از موارد بسیار مهمی است که به توجه جدی نیاز دارد. با تأکید بر آموزش بهداشت دهان و دندان، به‌کارگیری روش‌های بهینه خودمراقبتی و تبادل تجربیات بین‌المللی، می‌توان بهبود قابل توجهی در وضعیت دندان‌ها و لثه‌ها و عدم نیاز به انجام درمان‌های دندانپزشکی ایجاد کرد.

 

به طور کلی در هر کشوری که زندگی می‌کنید، بهترین راه برای حفظ و بهبود سلامت دندانی، مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی حرفه‌ای و متخصص است. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر فاطمه لبافی آماده‌ایم تا خدمات دندانپزشکی با کیفیتی را به شما ارائه دهیم. برای دریافت اطلاعات تماس اینجا را کلیک کنید .

برچسب‌ها: