راز بزرگان تاریخ: ژورنالینگ (Journaling) زندگی شما را زیر و رو می‌کند

مجموعه : مجله خبری
راز بزرگان تاریخ: ژورنالینگ (Journaling) زندگی شما را زیر و رو می‌کند

اسحاق نیوتن، آبراهام لینکلن، لئوناردو داوینچی، چارلز داروین، وینستون چرچیل، بنجامین فرانکلین، ارنست همینگوی، جورج برنارد شاو همگی روزانه وقت مشخصی را برای نوشتن چیزهایی صرف می‌کردند که هرگز قرار نبود توسط هیچ بنی بشری خوانده شوند.

 

در این مقاله از Journaling حرف می‌زنیم و اگر نمی‌دانید ژورنالینگ چیست با خواندن ادامۀ این متن درِ یک جهان بزرگ و فوق‌العاده به روی شما باز می‌شود!

 

ژونالینگ (Journaling) چیست؟

ارنست همینگوی دربارۀ ژورنالینگ می‌گوید: هدف من این است که هر آنچه را که می‌بینم و هر آنچه را که احساس می‌کنم به ساده‌ترین و بهترین روش روی کاغذ بیاورم.

برای ترجمۀ کلمۀ Journaling می‌توانیم از واژۀ روزانه‌نویسی استفاده کنیم که البته معادل کاملی نیست، چون Journaling فقط به نوشتن محدود نمی‌شود و مثلاً شما می‌توانید حرف‌هایتان را در قالب صوتی ضبط کنید و یا اینکه Journaling لزوماً یک کار روزانه نیست برای همین در ادامۀ این  مقاله از همان کلمۀ ژورنالینگ استفاده می‌کنیم. اگر یک معادل خوب برای این کلمه سراغ دارید حتماً در کامنت برای ما بنویسید.

راز بزرگان تاریخ: ژورنالینگ (Journaling) زندگی شما را زیر و رو می‌کند

Journaling بیان عمیق‌ترین افکار و احساسات در قالب کلمات است: یک تمرین ذهنی، احساسی و معنوی است که به شما کمک می‌کند عضلات عاطفی‌‌ قدرتمندی پروش دهید در نتیجه راحت‌تر می‌توانید با مشکلات و همین‌طور نبودن اطمینان (به عنوان یک قاعدۀ کلی) در زندگی بجنگید و کنار بیایید.

ژورنالینگ در روزگاری که هیچکس برای رویارویی با خودش وقت ندارد در شناسایی افکار و باورهای منفی و ساختن عقاید مثبت و روحی آزاد به شما کمک می‌کند، حتی می‌توانیم بگوییم با ژورنالینگ شما تا حدودی به تراپیست خودتان تبدیل می‌شوید و شاید هدف و معنای زندگی‌تان را در خلال ارتباط با خود و درونتان بیابید.

 

چرا باید به سراغ ژورنالینگ برویم؟

در قسمت قبلی مختصر به اینکه Journaling چه تأثیری روی شما و زندگی‌تان می‌گذارد اشاره کردیم و اینجا می‌خواهیم دقیق‌تر به سؤال: چرا نوشتن روزانه را امتحان کنیم پاسخ می‌دهیم.

به شما کمک می‌کند تا در کل از زندگیتان راضی‌‌تر باشید.

راحت‌تر به اهدافتان خواهید رسید.

به شما کمک می‌کند تا به احساساتتان آگاه‌تر باشید و هوش هیجانی شما را تقویت می‌کند.

حافظۀ شما را بهبود می‌بخشد و درک شما از موضوعات بهتر می‌شود.

اضطراب شما را کاهش می‌دهد: در نتیجۀ این استرس پایین، کیفیت خوابتان بیشتر می‌شود.

توانایی شما در استفاده از کلمات پیشرفت می‌کند: پس از مدتی متوجه تغییر در مهارت‌های ارتباطی‌تان چه کتبی و چه کلامی خواهید شد.

اعتماد به نفستان افزایش می‌یابد.

جرقه‌های خلاقانه بیشتری در ذهنتان پیدا خواهید کرد.

به شما کمک می‌کند Overthinking را متوقف کنید و فکرکردن منطقی و صحیح را جایگزین کنید و همین‌طور روند فکریتان واضح‌تر از گذشته می‌شود.

به شما مسیر حل بعضی از مشکلاتتان را نشان می‌دهد و حتی اهداف جدیدی خواهید یافت.

در مدیریت بهتر زمان به شما کمک می‌کند.

این نوشتن روزانه تمام مسیری که طی کرده‌اید را نشان می‌دهد، در واقع ژورنالینگ ابزاری قدرتمند است که یک دید از بالا به زندگیتان برای شما فراهم می‌کند و می‌توانید پیشرفت‌های روزانه‌تان را ببینید.

 

 

انواع ژورنالینگ

ژورنالینگ انواع مختلفی دارد و ممکن است همۀ انواع آن برای شما کاربردی و مفید نباشد، در این بخش تعریف مختصری از هر کدام از این انواع آورده‌ایم:

یک نکتۀ مهم: به توضیحات این مقاله اکتفا نکنید و برای هر بخشی که کنجکاوی شما را برانگیخت دقیق‌تر و گسترده‌تر تحقیق و مطالعه کنید، اجازه ندهید که موانع و درهای بسته شما را از ادامۀ سفر تحقیقاتی‌تان بازدارد و می‌خواهیم همین الآن کلید یکی از این درها را در دستان شما بگذاریم: اگر به مقاله‌ای برخوردید که ترجمه‌اش برایتان دشوار بود می‌توانید ترجمۀ مقالۀ مورد نظرتان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به سادگی در ترنسیس ثبت کنید. ترنسیس کیفیت ترجمه تخصصی متون شما را تضمین می‌کند، پس خیالتان از این بابت آسوده باشد و به تحقیقاتتان بپردازید.

لیست کارهای روزانه (Bullet Journal): به هر کدام از موارد یک لیست Bullet می‌گویند و در این نوع از ژورنالینگ باید از کارهای روزانه، وظایف، عادات و اولویت‌هایتان بنویسید.

 

نوشتن رویاها (Dream Journal): در این نوع ژورنالینگ شما باید هر روز به محض اینکه از خواب بیدار شدید هر چیزی که از رویاهایتان به خاطر می‌آورید را بنویسید و هر بار که این کار را انجام می‌دهید ذهنتان را تربیت می‌کنید رویاهای بیشتری به خاطر بسپارد.

 

 

برنامۀ غذایی (Food Journal): این‌بار تمام غذاهایی را که در طول روز می‌خورید را یادداشت کنید، می‌توانید تعداد کالری این غذاها را هم در ژورنالینگتان بیاورید و حتی گاهی از احساسی که هنگام خوردن یک غذا داشتید بنویسید.

 

روزی یک خط (Line a Day Journal): در این نوع از ژورنالینگ شما باید یک یا نهایتا دو جمله دربارۀ روزی که داشته‌اید بنویسید که زمان زیادی هم از شما نمی‌گیرد. در واقع برای هر روزی که می‌گذرد یک نشانه بگذارید.

 

 

نوشتن آزاد (Free writing Journal): اگر این نوع از ژورنالینگ را انتخاب کنید می‌توانید هر چه دل تنگتان می‌خواهد بگویید، می‌توانید از هر موضوعی و هر چقدر که دوست دارید بنویسید.

 

مسیر رسیدن به اهداف (workout Journal): این نوع ژورنالینگ در واقع مصداق همان جملۀ معروف از مسیر لذت ببرید است و به شما کمک می‌کند مسیر رسیدن به اهدافتان را پیدا کنید و میزان پیشرفتتان را اندازه‌گیری کنید و ایراداتتان را بیابید و رفع کنید. در این نوع ژورنالینگ باید همه چیز را در سه قدم بنویسید:

 

در قدم اول: هدف‌گذاری کنید.

در قدم دوم: تمام کارهایی که برای رسیدن به هدفتان انجام داده‌اید را بنویسید.

در قدم سوم: پیشرفتتان را در یک بازۀ زمانی بررسی کنید.

 

چند نکتۀ مهم که باید قبل از شروع به ژورنالینگ بدانید

لازم نیست تمام جزئیات یک ماجرا را بنویسید: در نوشتن اتفاقاتی که در طول روز برایتان افتاده است، می‌توانید روی بخش‌هایی که برای شما اهمیت بیشتری دارند، تمرکز کنید.

 

صریح و صادق باشید: شاید وسوسه شوید که خودتان را قهرمان یک داستان جلوه دهید اما این کار شما را به هدفی که می‌خواهید نمی‌رساند، در عوض پس از مدتی متوجه می‌شوید یک رمان فوق‌العاده نوشته‌اید که حتی می‌توانید آن را به تمام زبان‌های زندۀ دنیا ترجمه کنید، البته شما برای تکمیل پازل تبدیل‌شدن به نویسنده‌ای جهانی یک قطعه کم دارید و آن قطعه ترجمۀ دقیق درست داستانتان است که این قطعه هم همین حالا پیدا شد: ترنسیس ترجمه تخصصی داستان شما را به مترجمان حرفه‌ای، باتجربه و آزموده می‌سپارد. البته حالا که هنوز داستانتان را ننوشته‌اید می‌توانید روی لینک بالا کلیک کنید و سفارش ترجمه یک داستان از انگلیسی به فارسی را ثبت کنید.

خب می‌گفتیم که نوشتن در مورد حقیقت روزانه‌تان ارزشمندتر و چالش برانگیزتر است هر چقدر هم که بد باشد هیچکس از وجود نوشته‌های شما آگاه نیست چه برسد به اینکه بخواهد آن‌ها را بخواند، پس با خودتان رو راست باشید.

 

الزامی در نوشتن هر روزه نیست: درست است که ما نام اینکار را روزانه‌نویسی گذاشته‌ایم اما لازم نیست هر روز بنویسید. اگر حرفی برای گفتن ندارید چیزی نگویید البته این نبودن الزام نباید باعث شود که انگیزه‎‌تان را از دست بدهید، سعی کنید عادت نوشتنِ بعد از هر اتفاق را در خودتان ایجاد کنید.

راز بزرگان تاریخ: ژورنالینگ (Journaling) زندگی شما را زیر و رو می‌کند

 البته برای تبدیل‌کردن ژورنالینگ به عادت با دو چالش مواجه می‌شوید:

 اول: پیدا کردن زمان برای ژورنالینگ

دوم: حفظ شور و شوق و انگیزه برای ادامه این کار