راهنمای خرید شیرآلات (چند نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید)

راهنمای خرید شیرآلات (چند نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید)

نکته ها و راهنمای جامع خرید شیرآلات ساختمانی – در این مقاله ما نکات، و انواع شیرآلات موجود در بازاز رو به شما معرفی کردیم تا پاسخ همه سوال خود را بگیرید.

 

هنگامی که مراحل ساخت‌وساز ساختمان‌های مختلف تمام می‌شود، نوبت به خرید شیرآلات می‌رسد که امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. ساختمان شما چه مسکونی باشد و چه اداری و تجاری، برای بخش‌های مختلف آن نیاز به استفاده از شیرآلاتی دارید که با طراحی دکوراسیون داخلی آن همخوانی و هارمونی داشته باشد. به‌عنوان مثال، خرید شیرهایی که با چشم الکتریکی کار می‌کنند، برای مجتمع‌های اداری و تجاری مناسب به نظر می‌رسند، ولی برای خانه چندان مناسب نخواهند بود، بنابراین اگر در حال حاضر نیاز به خرید شیرآلات ازجمله شیر ظرفشویی آشپزخانه، شیر روشویی دستشویی و … دارید، این مطلب می‌تواند به شما کمک کند تا دربارۀ شیرآلات اطلاعات بیشتری پیدا کنید و خرید خود را با تکیه بر جزئیات عملکرد یک شیر باکیفیت انجام دهید. همچنین چند برند معتبر تولیدکنندۀ شیرآلات ازجمله شیرآلات شودر، راسان و kwc را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید محصولات موردنظر خود را از این برندها خریداری کنید و از کیفیت آن‌ها مطمئن باشید.

 

شیرالات شودر:

https://aconeilfidar.ir/product_brand/shouder/

 

شیرآلات راسان:

https://aconeilfidar.ir/product_brand/rasan/

 

شیرآلات کی دبلیو سیkwc:

https://aconeilfidar.ir/product_brand/kwc/

 

راهنمای خرید شیرآلات (چند نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید)

شیرآلات باکیفیت چه ساختاری دارند؟

اغلب ما هنگامی که برای خرید شیرآلات به فروشگاه‌های فعال در این حوزه مراجعه می‌کنیم، بیشتر به ظاهر شیر یعنی طراحی و رنگ آن توجه کرده و نسبت به ساختار داخلی آن توجهی نداریم. در حاالی که این امر ممکن است به ضرر ما تمام شود، چون وضعیت درونی شیرآلات از آن جهت مهم است که می‌تواند ضامن طول عمر و کارکرد اصولی شیر به‌شمار آید.

 

به‌عنوان مثال، خرید شیر ظرفشویی یکی از خریدهای پراهمیت است، از آن جهت که این دسته از شیرآلات، استفادۀ بسیاری دارند و یک خانم خانه زمان زیادی از روز خود را ممکن است در آشپزخانه بگذراند، بنابراین استفاده از یک شیر باکیفیت، کمک می‌کند تا بی‌دردسر و دغدغه به کارهای روزمره از قبیل شست‌وشوی ظروف و میوه‌جات و … بپردازد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این بخش همراه ما باشید، چون قصد داریم چند نکتۀ مهم و اساسی را که شاید تا قبل از این در خصوص خرید شیرآلات به آن توجه نمی‌کردید با شما در میان بگذاریم.

 

انواع شیرآلات بهداشتی از نظر ظاهر

می‌دانید که نمی‌شود از کنار ظاهر شیرآلات به‌راحتی رد شد، زیرا همان‌طور که اشاره کردیم، خرید شیرآلات آشپزخانه، حمام و روشویی و شیر توالت باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که بتواند هماهنگی خاصی با محیط شما داشته باشد. در حال حاضر چندین مدل از این محصول در بازار وجود دارد که ما به‌اختصار به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

برای مشاهده جدید ترین شیر های روشویی وارد لینک زیر شوید:

https://aconeilfidar.ir/products/faucets/tiolet-tap/

 

شیرآلات تک دستگیره یا اهرمی

رایج‌ترین نوع شیرآلات بهداشتی از نظر ظاهری و عملکردی، شیرآلات تک دستگیره یا اهرمی است که به شیرآلات کارتریجی هم در بازار معروفند. این شیر تنها یک اهرم برای کنترل جریان آب دارد، یعنی با بالا بردن اهرم، شیر باز می‌شود و با پایین آوردن آن، شیر بسته می‌شود. برای سرد و یا گرم کردن آب نیز کافیست اهرم را به سمت راست و چپ بگردانید.

 

شیرآلات دو دستگیره

این محصول یکی از قدیمی‌ترین انواع شیرآلات در بازار به‌شمار می‌آید که برای سرویس بهداشتی و آشپزخانه به‌کار گرفته می‌شود. برای این نوع شیر، دو دستگیرۀ پیچی به‌کار گرفته شده‌است که امکان تنظیم فشار آب را فراهم می‌کنند و هر یک مختص آب گرم و یا آب سرد است. برای مخلوط کردن آب سرد و گرم نیز لازم است از هر دو شیر کمک بگیرید.

 

شیرآلات لمسی

با پیشرفت تکنولوژی، شیرآلات خاص‌تری نیز به بازار آمده‌است که یکی از آن‌ها، شیرآلات لمسی است. برای این نوع شیرآلات، حسگرهای لمسی در نظر گرفته شده‌است که می‌توانند با لمس هر قسمت دست ازجمله پشت دست، ساعد، کف و انگشتان، جریان آب را کنترل کند. برای شیرهای حسی یک سنسور که ویژگی برقی و خازنی دارد در نظر گرفته شده‌است که در هنگام آشپزی بسیار کارآمد خواهد بود.

راهنمای خرید شیرآلات (چند نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید)

شیرآلات چشمی

شیرهای چشمی یا شیر آب اتوماتیک و الکترونیکی همگی یک محصول هستند که با نام‌های مختلف در بازار شناخته شده‌اند. هنگام خرید شیرآلات فوق باید به این نکته توجه داشته باشید که قطعات آن از 4 عضو اصلی مانند شیر کنترل برقی، حسگر الکترونیکی، منبع تغذیه و بدنه شیر تشکیل شده‌است. حسگر الکترونیکی حضور اجسام و اشیا اطراف شیر را احساس کرده و در ادامه فرمان قطع و وصل آب را صادر می‌کند.

راهنمای خرید شیرآلات (چند نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید)

 

شیرآلات چرخشی

این نوع شیرآلات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را 180 و یا 360 درجه بگردانید. با خرید شیرآلات چرخشی می‌توانید اطراف سینک ظرفشویی آشپزخانه خود را به‌راحتی شست‌وشو دهید و یا کارهای شست‌وشوی میوه و ظروف را به‌راحتی انجام دهید. در ساخت این نوع شیر از دستگیره‌های چرخان استفاده شده‌است که با باز و بسته کردن آن‌ها می‌توانید جریان آب را قطع و وصل کنید.

 

راهنمای خرید شیرآلات (چند نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید)

ساخت شیرآلات و تجهیزات بهداشتی

لازم است بدانید بیشتر شیرآلاتی که در بازار وجود دارند، از جنس برنج تهیه شده‌اند. اما ذکر این نکته ضروری است که خود برنج نیز یک عنصر تنها به‌شمار نمی‌آید. بلکه آلیاژی است که از تلفیق چند فلز با هم به‌دست می‌آید، پس درواقع ساختار درونی شیرالات از جنس استیل نبوده و ظاهر آن‌ها با استیل پوشانده شده‌است. نکتۀ دیگری که جالب است دربارۀ ساختار شیرآلات بدانید، این است که برندهای تولیدکنندۀ شیرآلات دیگر، محصولات خود را از سرب تهیه نمی‌کنند، زیرا سرب ممکن است در مدت زمان کوتاه و در برخورد با آب دچار فرسودگی زودرس شود که البته می‌تواند برای بدن ما نیز مضر واقع شود. اما با این حساب باز هم از مقدار کمی سرب در ساخت شیرآلات استفاده می‌شود تا بتواند به فرم‌گیری و شکل‌پذیری انواع شیر در قالب کمک کند.

 

برنجی که در ساخت شیرآلات به‌کار می‌رود، ترکیبی از مس و روی است. حال اگر این آلیاژ با قلع ترکیب شود، از آن برنز حاصل می‌شود. اکنون اگر در ذهن‌تان این سوال به وجود آمده‌است که چرا در ساخت شیرآلات از برنج استفاده می‌شود، باید گفت که برنج نسبت به عناصر خود یعنی مس و روی از قابلیت چکش‌خواری بیشتری برخوردار است.

 

راهنمای خرید شیرآلات (چند نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید)

بدنه(Body) شیرآلات

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بهتر است هنگام خرید شیرآلات به مواردی که تاکنون به آن توجه نمی‌کردید اهمیت نشان دهید، زیرا هنگام خرید این محصول لازم است به موارد مختلفی ازجمله بدنۀ شیرآلات توجه کنید.

 

بدنه بخش اصلی شیرآلات به‌شمار می‌آید که شامل پوشش خارجی شیر نیز می‌شود. جنس این قطعه معمولا از آلیاژ برنج است که ضدزنگ بوده و به‌راحتی فرسوده و خراب نمی‌شود. در این صنعت یعنی تولید شیرالات، به بدنۀ آن‌ها توجه می‌شود. از آن جهت که باید بتوانند فشار مایعات مختلف را تحمل کرده و از قطعات داخلی شیر مراقبت کنند. آنچه گفتیم نشان می‌دهد که شیرآلات خانگی دارای اجزای داخلی متنوعی هستند که هر یک عملکرد خاصی در کارکرد شیرها دارند.

 

بونت Bonnet

در هنگام خرید شیرآلات، بهتر است به بخش بونت که مکمل بدنه به‌شمار می‌آید توجه کنید. این قسمت به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که باید به بدنه جوش داده شود. این قطعه کمک می‌کند تا تمامی اجزای شیرآلات در کنار یکدیگر قرار گیرند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بونت به‌وسیلۀ جوشکاری یا با استفاده از پیچ به بدنه وصل می‌شود و می‌توان Stem را درون آن قرار داد. در ادامه بیشتر به ساختار و عملکرد دسته یا STEM خواهیم پرداخت.

 

استم یا دسته Stem

در بخش توضیحات دربارۀ بونت به چیستی استم اشاره کردیم. در اینجا لازم است به این موضوع بپردازیم که این قطعه وظیفۀ دسته انتقال حرکت از عملگر به مجرابند را برعهده دارد. حرکت دسته به عملکردهای خطی، گشتاور چرخشی یا ترکیب خطی و گشتاور چرخشی تقسیم می‌شود، به طوری که ممکن است در شیرآلات مختلف این ویژگی متفاوت باشد و یا به‌عنوان مثال برند شودر این بخش را به شکلی خاص طراحی کرده باشد که با برند راسان متفاوت باشد.

 

ما در ادامه به اجزای تشکیل‌دهندۀ شیرآلات خواهیم پرداخت. به این ترتیب شما می‌توانید متوجه شوید که هنگام خرید شیرآلات مختلف مانند شیر ظرفشویی آشپزخانه یا شیر روشویی دستشویی و … باید به چه نکاتی که تا امروز به آن‌ها توجه نمی‌کردید توجه داشته باشید.

 

برای مشاهده جدید ترین شیر های توالت وارد لینک زیر شوید:

https://aconeilfidar.ir/products/faucets/tiolet-tap/

 

اجزای تشکیل‌دهندۀ شیرآلات

  • تریم Trim

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از نکاتی که به هنگام خرید شیرآلات به آن توجه نمی‌شود، جزئیات داخلی و تشکیل‌دهندۀ آن‌هاست. در حالی که لازم است بدانید دیسک، نشیمنگاه و ساقۀ شیرآلات زیرمجموعه‌های تریم به شمار می‌آیند و زمانی عملکرد صحیحی خواهند داشت که تریم به‌درستی طراحی شده باشد. گفتنی است که تریم وظیفهۀ حرکات پایه‌ای و کنترل جریان آب در شیرآلات را برعهده دارد.

راهنمای خرید شیرآلات (چند نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید)

سیت Seat یا نشیمن‌گاه

نشیمن‌گاه به سطح درونی بدنۀ شیرآلات گفته می‌شود که نسبت به بدنه در جایگاه ثابتی قرار گرفته‌است. از این قسمت برای آب‌بندی استفاده می‌شود، زیرا به مجرابند متصل می‌گردد. نشیمنگاه‌ها نسبت به بدنه ثابت هستند. بد نیست بدانید مجرابندهایی که حرکت رفت‌وبرگشتی یا خطی دارند، هنگامی که شیر بسته است مجرابند با نشیمنگاه تماس برقرار می‌کند. اما در مجرابندهای چرخشی، نشیمنگاه با مجرابند در تماس است ولی تماس مجرابند با چرخش تغییر می‌کند.

 

دیسک یا مجرابند Disc

شاید با خواندن این مطلب این پرسش برای شما پیش بیاید که اطلاع از جزئیات ساخت شیرآلات چه نفعی برای ما دارد. اما ذکر این نکته لازم است که بهتر است یک بار با تمامی جزئیات یک محصول آشنا شوید تا بتوانید خریدی مطمئن‌تر انجام دهید. اگر فقط یکبار قصد خرید شیرآلات برای خانۀ خود را دارید و قرار است سال‌ها از آن استفاده کنید، شاید این موضوع چندان به کار شما نیاید.

 

اما زمانی که کارتان ساخت‌وساز ساختمان‌های مختلف است و برای هر پروژه نیاز به خرید شیرآلات متعدد دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم بر دانسته‌های خود در این مورد بیفزایید تا بتوانید شیر ظرفشویی آشپزخانه، شیر روشویی دستشویی و همچنین خرید شیر حمام را با دقت‌نظر بیشتری برای ساختمان‌هایی که می‌سازید انجام دهید تا به مرور زمان دچار فرسودگی نشوند و بتوانند سال‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

 

درمورد دیسک یا مجرابند توجه به این نکته لازم است که بستن و باز کردن جریان داخل شیرآلات، توسط این قطعه انجام می‌شود. در ضمن می‌توانید میزان جریان آب را به‌وسیلۀ این قطعه تنظیم کنید. عملکرد مجرابند به این صورت است که در داخل شیر مانند یک سد عمل می‌کند.

 

درواقع یک قطعۀ دایره شکل به اسم توپی نیز راه‌های بین مجراها را ایجاد می‌کند تا جریان سیال بتواند از شیر بگذرد. وقتی توپی چرخانده می‌شود، جریان سیال در راه‌های مختلف جاری می‌شود. البته این موضوع مربوط به شیرهای توپی است که مجرابندهای کروی چرخشی با روزنه استوانه‌ای برای عبور مایعات دارند.

 

برای مشاهده جدید ترین شیر های حمام وارد لینک زیر شوید:

https://aconeilfidar.ir/products/faucets/bath-tap/

 

راهنمای خرید شیرآلات (چند نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید)

 

پرلاتور

هنگام خرید شیرآلات بهتر است به نقشی که پرلاتور در آن ایفا می‌کند توجه داشته باشید. شایان ذکر است که پرلاتور شیر آب از چند لایه توری یا پلاستیکی تشکیل شده‌است و طراحی آن به‌گونه‌ای است که که با ترکیب آب و هوا، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود. درواقع با نصب پرلاتور، به جای خروج آب خالص، ترکیبی از آب و هوا با فشار مناسب و به میزان موردنیاز و کافی از آبریز شیر یا شلنگ خارج می‌گردد.

 

استفاده از این قطعه در شیرآلات، کمک می‌کند تا جریان و فشار آب تحت کنترل قرار گرفته و از پاشیده شدن آب به اطراف سینک و یا روشویی جلوگیری شود. مهم‌ترین مزیتی که این قطعه دارد، این است که از مصرف بی‌رویه و هدررفت آب جلوگیری می‌کند.

راهنمای خرید شیرآلات (چند نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید)

کارتریج

یکی دیگر از قطعاتی که در تولید این محصول به‌کار رفته‌است و هنگام خرید شیرآلات باید به آن توجه داشته باشید، نوع کارتریج شیر و عملکرد آن است. این قطعه تنظیم فشار و درجه حرارت آب را بر عهده دارد و عمر شیرآلات بهداشتی اصولا به کیفیت و دوام کارتریج بستگی دارد. به همین دلیل بهتر است هنگام خرید شیر ظرفشویی آشپزخانه، خرید شیر حمام و روشویی و … از فروشنده بخواهید که دربارۀ نوع کارتریج آن اطلاعات لازم را با شما در میان بگذارد، زیرا یک نوع کارتریج‌‎های پلاستیکی وجود داشتند که از دوام کمتری برخوردار بودند؛ کم‌کم کارتریج‌های سرامیکی جایشان را گرفت، زیرا آن‌ها صاف و صیقلی‌تر طراحی شده‌اند و در برابر ساییدگی، دوام بیشتری از خود نشان می‌‎دهند.

 

همان‌طور که می‌دانید، بیشتر شیرآلات امروزی به‌صورت اهرمی طراحی و تولید شده‌اند و اگر سری به بازار فروش شیرآلات بزنید، خواهید دید که برندهایی مانند KWC و همچنین راسان و شودر انواع شیرآلات اهرمی را تولید و به بازار عرضه کرده‌اند. به این ترتیب در اغلب آن‌ها برای تنظیم شدت جریان و درجه‌ حرارت آب که ناشی از ترکیب آب گرم و سرد است، از مغزی یا کارتریج استفاده می‌شود که می‌تواند تمام قطعه‌های تنظیم‌کننده را در یک قطعه‌ واحد کنار هم قرار دهد.

 

هنگام خرید شیرآلات بخصوص شیرآلاتی که برای شما پرکاربردترند، بهتر است حتماً اطلاعاتی دربارۀ کارتریج شیر از فروشنده و یا تکنسین فروش کسب کنید، زیرا از مهم‌ترین اجزای شیرآلات خانگی امروزی به‌شمار می‌آید. لازم است بدانید که ورودی و خروجی کارتریج یا مغزی براساس نوع شیر آب و مدلی که دارد گوناگون است. به‌عنوان مثال کارتریج‌های شیر‌آلات شودر از دوام و ماندگاری بالایی برخوردارند و تا سال‌ها نیازی به تعویض کارتریج پیدا نخواهید کرد.

راهنمای خرید شیرآلات (چند نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید)

توپی

توپی نیز یکی از مهم‌ترین اجزای شیرآلات بخصوص شیرآلاتی که کاربرد بالایی دارند به شمار می‌آید. اصولاً توپی شیر از موادی مانند برنج، تنگستن، تیتانیوم، استلایت، پی‌وی‌سی و فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود که می‌تواند به مسدود شدن جریان سیالات کمک کند.

 

جمع‌بندی

همان‌طور که می‌دانید، شیرآلاتی که در خانه به‌کار گرفته می‌شوند، از پرکاربردترین شیرآلات موجود در بازار به شمار می‌آیند، بنابراین در این خصوص باید دقت لازم در نظر گرفته شود تا مرغوب‎‌ترین و بادوام‌ترین شیرآلات انتخاب و خریداری شود. در حال حاضر در کشور ما برندهای راسان، شودر و KWC، محصولات باکیفیت و بسیار خوبی را به بازار عرضه کرده‌اند که از مرغوب‌ترین متریال‌های موجود ساخته شده‌اند. با توجه به نکاتی که در این مطلب ذکر کردیم، بهتر است هنگام خرید شیرآلات دقت بیشتری داشته باشید و از صرفاً توجه به ظاهر بپرهیزید؛ به این ترتیب محصولی را خریداری خواهید کرد که بتواند سال‌ها برای شما کارکرده و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

 

آکونیل فیدار

https://aconeilfidar.ir/

برچسب‌ها: