راهنمای فرودگاه استانبول

مجموعه : رپورتاژ آگهی
راهنمای فرودگاه استانبول

استانبول، مرکز اقتصادی و فرهنگی ترکیه و مهمترین شهر این کشور است. این شهر، به واسطه داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یکی از توریستی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. برای سفر به استانبول، ایرانیان نیازی به اخذ ویزا ندارند و تعداد ایرانیانی که سالانه به این شهر سفر می‌کنند زیاد است. هم اکنون استانبول دارای دو فرودگاه بین المللی است که یکی در بخش اروپایی و دیگری در بخش آسیایی آن قرار دارد. به همین دلیل است که آشنایی با فرودگاه استانبول اهمیت پیدا می‌کند. همچنین برای بسیاری از مسافران مهم است که در فاصله کمی از فرودگاه اقامت داشته باشند. در ادامه با فرودگاه های استانبول آشنا خواهیم شد.

 

آشنایی با فرودگاه آتاتورک استانبول

اولین و بزرگترین فرودگاه استانبول، فرودگاه آتاتورک است که به یاد مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه، نام‌گذاری شده است. این فرودگاه در فاصله 24 کیلومتری استانبولT در محله یاشیلکوی )بخش اروپایی(، قرار دارد. پروازهایی که از اروپا به ترکیه می‌رفتند و همچنین اکثر پروازهای ایرلاین ترکیش، در فرودگاه آتاتورک به زمین می‌نشستند. در فرودگاه آتاتورک، امکانات بسیاری از جمله سالن استراحت عمومی، اینترنت رایگان، آرایشگاه و پیرایشگاه، رستوران و کافه‌هایی از برندهای زنجیره‌ای دنیا، خدمات پزشکی، فروشگاه‌های شبانه روزی، دستگاه خودپرداز و باجه تبدیل ارز وجود داشت. از تاریخ 18 فروردین 1398، کلیه پروازهای این فرودگاه به فرودگاه جدید استانبول منتقل شد و فعالیت فرودگاه آتاتورک به صورت رسمی پایان یافت.

 

آشنایی با فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول

مدتی بعد از ساخت فرودگاه آتاتورک، به دلیل اینکه، این فرودگاه ظرفیت لازم برای انجام پروازهای بین‌المللی ترکیه را نداشت، ساخت فرودگاه دیگری کلید خورد. در سال 1998 در بخش آسیایی ترکیه شروع به ساخت یک فرودگاه کردند. سال 2001 این فرودگاه به بهره‌برداری رسید و به یاد اولین خلبان زن هواپیماهای جنگی در دنیا و اولین خلبان زن کشور ترکیه به نام صبیحه گوکچن نامگذاری شد.

 

فرودگاه بین ‌المللی صبیحه گوکچن، در 35 کیلومتری جنوب شرق استانبول واقع شده است و تا فرودگاه آتاتورک حدود 57 کیلومتر فاصله دارد. فاصله میدان تکسیم تا فرودگاه صبیحا گوکچن، حدود ۴۴ کیلومتر است. این مسافت در روزهای عادی ۴۰ دقیقه طول می‌کشد، اما در ساعات شلوغی و پر ترافیک می تواند تا دو ساعت هم به طول بکشد. هم اکنون، فرودگاه بین‌المللی صبیحا گوکچن قطب اصلی شرکت هواپیمایی پگاسوس ایرلاینز و پایگاه ایرلاین‌های ترکیش و آنادولو جت نیز به شمار می‌رود.

 

راهنمای فرودگاه استانبول

امکانات فرودگاه صبیحه گوکچن

از جمله امکانات ترمینال‌ فرودگاه صبیحه گوکچن، فروشگاه، داروخانه، باجه‌های بانکی و تبدیل ارز، هتل، اداره پست، رستوران و کافه، پارکینگ، سالن‌های VIP و CIP و سالن کنفرانس است. علاوه بر این برندهای نام آشنایی مانند مک دونالدز، برگر کینگ و استار باکس در این ترمینال شعبه دارند. همچنین رستوران‌هایی با غذاهای ترکی و بین المللی در ترمینال فرودگاه صبیحه گوکچن خدمات ارائه می‌دهند.

 

فروشگاه‌، فری شاپ و اینترنت رایگان از دیگر امکانات این فرودگاه است. برای رفت و آمد به این فرودگاه علاوه بر تاکسی می‌توانید از مترو استفاده کنید. مترو فرودگاه صبیحا گوکچن که به خط مترو M4 معروف است، بین فرودگاه کادیکوی و صبیحا گوکچن راه اندازی شده است. این ایستگاه، سه ورودی دارد که به پارکینگ و سالن CIP، هتل فرودگاهی صبیحا گوکچن و یکی از ترمینال‌های ورودی می‌رسد.

 

آشنایی با فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه استانبول که سومین فرودگاه بین المللی ترکیه محسوب می‌شود در آرناووتکوی واقع در بخش اروپایی ترکیه واقع شده است. تاریخ شروع به ساخت فرودگاه استانبول از سال 2013 بوده و طرح ساخت فاز چهار آن هنوز کامل نشده است. هدف از ساخت این فرودگاه این است که نام ترکیه در کنار نام کشورهای پیشرو در صنعت هوانوردی قرار بگیرد و ترکیه پل ارتباط بین شرق و غرب شود. بعد از آغاز به کار این فرودگاه، کد یاتای IST که متعلق به فرودگاه آتاتورک بود به فرودگاه استانبول انتقال داده شد.

 

برآورد شده که پس از اتمام ساخت فرودگاه استانبول در سال 2030 میلادی، این فرودگاه دارای 6 باند فرودگاه و 16 تاکسی‌وِی شود. به این ترتیب، سالانه 150 تا 200 میلیون مسافر می‌توانند از فرودگاه استانبول سفر کنند یا به آن وارد شوند.

 

راهنمای فرودگاه استانبول

امکانات فرودگاه استانبول

در فرودگاه استانبول، انواع غذاها و نوشیدنی‌های بین المللی را می‌توانید پیدا کنید. بسیاری از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای در فرودگاه استانبول شعبه دارند. اگر به خرید کردن علاقه دارید، برندهای معروفی مثل هرمس، بولگاری، کارتیر، دی اند ار، دیور، اکو، گوچی، ریبن، اسکیچرزر و بسیاری از برندهای دیگر در فرودگاه استانبول شعبه دارند. علاوه بر این، در مجموع، 33 کیوسک وای فای در فرودگاه استانبول وجود دارد که برای اتصال به اینترنت رایگان فرودگاه می‌توانید از آنها استفاده کنید.

 

سفر ارزان به استانبول با فلای تودی

همان‌طور که در این مطلب از راهنمای فرودگاه استانبول به آن اشاره کردیم، استانبول دارای دو فرودگاه فعال است. برای رزرو هتل یا خرید بلیط تهران استانبول می‌توانید به فلای تودی مراجعه کنید. هنگام رزرو بلیط استانبول، به نام فرودگاه توجه داشته باشید. مزیت رزرو بلیط از فلای تودی این است که در فلای تودی این امکان را دارید که در هنگام رزرو، فرودگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید تا فقط پروازهایی که در فرودگاه مورد نظر شما به زمین می‌نشینند، برای شما نمایش داده شوند. پس همین حالا برای خرید بلیط و رزرو هتل در استانبول به فلای تودی مراجعه کنید.