روش محاسبه BMI دکتر سلیمی

مجموعه : دنیای آنلاین
روش محاسبه BMI دکتر سلیمی

شاخص توده ی بدن یک محاسبه ساده با استفاده از قد و وزن شخص است. فرمول BMI کیلوگرم بر متر مربع است که در آن وزن هر شخص بر حسب کیلوگرم و قد وی در متر مربع است. BMI 25.0 یا بیشتر دارای اضافه وزن است، در حالی که دامنه سالم 18.5 تا 24.9 است.

 

BMI 2.5 یا بیشتر دارای اضافه وزن است، در حالی که دامنه ی سالم 18.5 تا 24.9 است که در بیشتر بزرگسالان هجده تا شصت و پنج سال اعمال می شود.

 

روش محاسبه BMI دکتر سلیمی

چه کسی نباید از BMI استفاده کند؟

 BMI دکتر سلیمی برای افراد دارای عضله، ورزشکاران حرفه ای، زنان باردار، افراد مسن یا کودکان خردسال استفاده نمی شود. این به این دلیل است که BMI، وزن را به عنوان عضله یا چربی، فقط تعداد، در نظر نمی گیرد. کسانی که توده ی عضلانی بیشتری دارند، مانند ورزشکاران، ممکن است BMI بالایی داشته باشند اما در معرض خطر سلامتی مانن دیگران نیستند.

 

در افرادی که توده ی عضلانی کمتری دارند، مانند کودکانی که مراحل رشد خود را کامل نکرده اند یا افراد مسنی که ممکن است مقداری از توده ی عضلانی خود را از دست داده باشند، ممکن است BMI کمتری داشته باشند. همچنین در دوران بارداری و شیردهی، ترکیب بدن زن تغییر می کند، بنابراین استفاده از BMI مناسب نیست.

 

روش محاسبه BMI چیست؟

فرمول BMI از وزن شما (در کیلوگرم یا پوند) و از قد شما (در متر یا اینچ) برای تشکیل یک محاسبه ی ساده استفاده می کند که اندازه گیری چربی بدن شما را فراهم می کند. فرمول BMI در دهه ی 1830 توسط ریاضیدان بلژیکی آدولف کوئتلت ابداع شد و به صورت جهانی در کیلوگرم در متر مربع بیان می شود.

 

شاخص توده ی بدن برای اندازه گیری چربی بدن است و معمولاً در بهداشت برای تعیین سالم بودن وزن شما استفاده می شود که برای مردان و زنان بزرگسال اعمال می شود و محاسبه ی وزن بدن نسبت به قد است. این مقاله به فرمول BMI پرداخته و نشان می دهد که چگونه می توانید از آن برای محاسبه BMI خود استفاده کنید.

 

بسته به اینکه از اندازه گیری های متریک یا امپراتوری استفاده می کنید، دو فرمول برای محاسبه BMI وجود دارد.

 

اولین فرمولی که ذکر کردیم فرمول متریک BMI است که از کیلوگرم و متر استفاده می کند. مورد دوم فرمول BMI  امپریالیستی است که از واحد پوند و اینچ استفاده می کند.

بیایید چند نمونه را مرور کنیم تا نحوه ی کار این فرمول ها را نشان دهیم:

 

استفاده از فرمول BMI  واحدهای متریک:

این مراحل ساده به شما کمک می کند BMI خود را بسازید.

ارتفاع خود را بر حسب متر (متر) ضرب کنید

وزن خود را بر حسب کیلوگرم (کیلوگرم) به تقسیم مرحله 1 خود تقسیم کنید

برای مثال با استفاده از فرمول، برای یک بزرگسال با قد 180 سانتی متر و وزن 75 کیلوگرم. اولین قدم ما باید تبدیل ارتفاع به متر باشد. از آنجا که 100 سانتی متر در متر وجود دارد، ما شکل خود را بر 100 تقسیم می کنیم. این به ما 1.8 متر می دهد.

 

بیایید این ارقام را به فرمول خود اضافه کنیم:

با استفاده از فرمول BMI سلطنتی:

قد خود را در اینچ (اینچ) به خودی خود ضرب کنید.

وزن خود را به پوند (پوند) تقسیم کنید.

حاصل را از مرحله 2 در 703 ضرب کنید.

برای مثال با استفاده از فرمول، برای یک بزرگسال با قد 5 فوت 11 اینچ و وزن 155 پوند. مرحله ی اول تبدیل ارتفاع فقط به اینچ است. یک فوت 12 اینچ فاصله دارد، بنابراین ما به راحتی 5 فوت را در 12 ضرب می کنیم و سپس 11 اینچ را اضافه می کنیم. در مجموع 71 اینچ به ما می دهد.

روش محاسبه BMI دکتر سلیمی

طبقه بندی  BMI

دسته های آماری BMI برای بزرگسالان از 20 سال به بالا اعمال می شود. سازمان بهداشت جهانی،  BMI بزرگسالان سالم را بین 18.5 تا 25 می داند.

 

دسته های  BMI

کمتر از 15 بسیار کم وزن

بین 15 تا 16 سال بسیار کم وزن

بین 16 تا 18.5 کم وزن

بین 18.5 تا 25 طبیعی (وزن سالم)

بین 25 تا 30 اضافه وزن

بین 30 تا 35 چاقی متوسط

بین 35 تا 40 سال به شدت چاق است

بیش از 40 نفر به شدت چاق هستند

 

فرمول BMI همچنان بحث برانگیز است

این یک بحث رایج است که نتایجی که فرمول BMI ارائه می دهد بسیار کلی است و جنسیت، ساختمان، سن و نژاد فرد را در نظر نمی گیرد. به عنوان مثال، ورزشکاران حرفه ای به دلیل بدن عضلانی شان که وزن عضلات آن ها بیش از چربی است، معمولاً هنگام اندازه گیری BMI دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

به همین ترتیب، در مورد سالمندان با افزایش سن، تراکم استخوان آنها کاهش می یابد. بنابراین، اگرچه به نظر می رسد وزن آن ها در محدوده BMI طبیعی است، اما در واقع این طور نیست.

ناگفته نماند که اگر نگران وزن خود هستید همیشه باید برای مشاوره و راهنمایی با یک پزشک یا متخصص بهداشت صحبت کنید.

 

فرمول BMI  برای چیست؟

شاخص توده ی بدنی (BMI) اندازه گیری وزن فرد نسبت به قد است. این یک روش ارزان و ساده برای طبقه بندی افراد با توجه به مقدار BMI آنها ارائه می دهد تا بتوانیم گروه وزنی افراد را غربالگری کرده و خطرات بالقوه آن ها را نشان دهیم.

 

ماشین حساب آنلاین BMI

برای سهولت، می توانید از ماشین حساب BMI خودکار موجود در اینترنت استفاده کنید. به سادگی در اندازه گیری های متریک یا امپریالیستی جزئیات وزن و قد خود را وارد کنید و این ابزار BMI شما را محاسبه می کند. همچنین یک مرجع مفید از دسته های وزنی BMI و مقادیر BMI مربوط به آن ها را ارائه می دهد.

 

نحوه استفاده از ارقام BMI

BMI ابزاری برای غربالگری چربی بدن و سلامتی شماست. هرچه BMI شما بالاتر باشد، نشانگر این است که چربی بدن بالاست و چربی اضافی بدن هم به بیماری فعلی فرد و هم به بیماری هایی که ممکن است در آینده به آن ها دچار شوید، مرتبط است.

 

اگر BMI نشان می دهد شما دارای یک وزن سالم و طبیعی هستید، خبر خوبی است. ممکن است بخواهید BMI خود را به طور منظم کنترل کنید تا از این امر مطلع شوید و بررسی کنید که در این گروه باقی مانده اید.

 

اگر BMI بالایی دارید و در گروه های اضافه وزن یا چاقی قرار می گیرید، باید با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید که ممکن است آزمایش های تشخیصی بیشتری را برای کشف هر گونه خطرات سلامتی به شما توصیه کند. این آزمایشات تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد: اندازه گیری ضخامت پوست، ارزیابی رژیم غذایی و فعالیت بدنی، سابقه خانوادگی و سایر غربالگری های مناسب سلامتی. پزشک شما همچنین ممکن است توصیه هایی در مورد سبک زندگی و رژیم غذایی برای کاهش BMI شما ارائه دهد.

 

اگر BMI کم دارید و در زمره افراد کم وزن قرار می گیرید، ممکن است بخواهید رژیم خود را با هدف افزایش وزن بررسی کنید. پزشک شما می تواند به شما در این زمینه مشاوره دهد.

 

محدودیت های BMI

اگرچه بین BMI و چاقی بدن ارتباط وجود دارد، اما محدودیت های BMI وجود دارد که در زمینه ی پزشکی بسیار مورد بحث قرار گرفته است. این موارد شامل نکاتی است که در ادامه ذکر می کنیم:

ورزشکاران و بدنسازانی که عضله ی زیادی دارند (وزن ماهیچه ها بیشتر از چربی است) با BMI بالا دسته بندی نمی شوند.

تفاوت های قد و وزن بین نژادها وجود دارد.

سن و جنس در نظر گرفته نمی شود. چربی بدن زنان بیشتر از مردان با BMI برابر است و افراد مسن بیشتر از افراد جوان با BMI مشابه چربی بدن دارند.

BMI، زنان باردار یا شیرده و کودکان و نوجوانانی که هنوز در حال رشد هستند و هنوز از نظر جسمی بالغ نشده اند را در بر نمی گیرد.

 

عواقب چاقی در بزرگسالان

تحقیقات نشان داده است افرادی که BMI آنها در گروه BMI دارای اضافه وزن یا چاقی قرار می گیرند، بیشتر دچار مشکلات سلامتی مرتبط با اضافه وزن می شوند.

این بیماری ها و شرایط سلامتی شامل: فشار خون بالا، دیابت نوع دو، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، مشکلات اسکلتی عضلانی، مشکلات تنفسی و برخی سرطان ها. بسیاری از این موارد معمولاً با داشتن یک سبک زندگی سالم و فعال قابل پیشگیری هستند.

 

BMI 25 خوب است؟

BMI طبیعی بین 18 است. 5 و 25 فردی با BMI بین 25 تا 30 اضافه وزن در نظر گرفته می شود. و فردی با BMI بالای 30 چاق در نظر گرفته می شود. اگر BMI کمتر از 5/18 باشد، فردی کم وزن محسوب می شود.

 

BMI (شاخص توده ی بدنی) مناسب سن من چیست؟

شاخص توده بدنی (BMI)، گروه مربوط به وضعیت وزن BMI را برای بزرگسالان بیست سال به بالا را فراهم می کند. برای کودکان و نوجوانان، 2 تا 19 سال، ازBMI مخصوص کودکان و نوجوانان استفاده کنید.