رکورد سریع‌ترین قطار برقی دنیا در دست چین !!

رکورد سریع‌ترین قطار برقی دنیا در دست چین !!

چین گسترده‌ترین خطوط راه‌آهن پرسرعت دنیا را دارد،‌ اما گرانی و توقف‌های فراوان آن مانع از استقبال مردم از قطارهای پرسرعت شده است. آیا قطار 417 کیلومتر بر ساعتی جدید چین این روند را تغییر خواهد داد؟

کشور چین پیش از این در زمینه گسترش خطوط راه‌آهن از کشورهای آمریکا، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی پیشی گرفته بود و حالا دارد رکورد بیشترین سرعت حرکت قطارهای برقی را هم می‌شکند.

به گزارش پاپ‌ساینس، از ماه آینده، بین دو شهر شانگهای و هانگ ‌زو، پایتخت ایالت زجیانگ شرقی چین، قطاری حرکت خواهد کرد که از هر قطار برقی دیگری در دنیا سریع‌تر است: 416.59 کیلومتر در ساعت!

رکورد سریع‌ترین قطار برقی دنیا در دست چین !!

این قطار که هارمونی نام گرفته است، قطاری الکتریکی از نوع CRH-380A است. در حقیقت رکورد قبلی هم متعلق به چینی‌ها بود. در ژوئن 2008/ خرداد 1387 قطار برقی CRH3 که بین دو شهر پکن و تیانجین حرکت می‌کرد هم به سرعت 394.28 کیلومتر بر ساعت رسید تا در زمان خود، رکورددار قطارهای برقی دنیا شد. حالا با کمی ارتقا، باز هم چین رکورددار است.

البته رکورددار قطارهای دنیا همچنان قطارهای مغناطیسی ژاپنی هستند که بیش از 500 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند. این قطارها بر اثر القای مغناطیسی، اندکی بالاتر از سطح زمین و شناور در هوا حرکت می‌کنند و به دلیل کاهش شدید اصطکاک، سرعت فوق‌العاده‌ای دارند. اما قطارهای مغناطیسی خیلی گران‌تر از قطارهای برقی هستند.

با وجود این که کشور چین گسترده‌ترین خطوط راه‌آهن پرسرعت را در کل دنیا دارد، اما در بسیاری از خطوط از جمله همین خط شانگهای به هانگ زو، مردم استقبال چندانی از قطارهای پرسرعت نکرده‌اند. دلیل عمده این عدم اشتیاق این است که قیمت بلیط قطارهای پرسرعت دو برابر بلیط قطارهای معمولی است. به علاوه بسیاری از مسافرین معتقدند که توقف‌های متعدد در بین راه، عملا پرسرعت بودن قطار بین ایستگاه‌ها را بی‌فایده می‌کند.

حالا دولت چین امیدوار است که با این سرعت فوق‌العاده بالا، ‌مسافران استقبال بیشتری از قطارهای پرسرعت بنمایند. به همین دلیل هم دولت چین تصمیم دارد تا سال 2012/ 1391 میزان ریل‌های قطارهای پرسرعت را در این کشور به دو برابر یعنی حدود 8،000 مایل (حدود 13هزار کیلومتر) افزایش دهد. هر چند منظره حرکت این قطار تندرو احتمالا برای جانوران طبیعت چین هولناک خواهد بود!

 

گردآوری : پایگاه اینترنتی تکناز