شــــرق اســــــرارآمیــز قسمت 2

شگفتی دیگر طبابت در این شهر, کشف اولین «چشم مصنوعی» جهان در این سایت باستانی است که متعلق به 4800 سال قبل میباشد .! در قبر شماره 6705 این سایت که زنی درشت هیکل و تنومند در ان دفن شده است, مطالعات انجام شده روی این زن نشان میدهد زیر طاق ابروی زن مذکو آثار آبسه دیده می شود. به علت طول زمان زیادی که بخش زیرین این چشم مصنوعی با پلک چشم در تماس بوده است آثار ارگانیکی پلک چشم نیز در روی آن مشهود است . جنس و ماده ای که چشم مذکور با آن ساخته شده

است هنوز به دقت روشن نشده و تشخیص آن نیاز به ازمایشات دقیقتر دارد, اما به نظر می رسد که چشم مزبور از جنس قیر طبیعی که با نوعی چربی جانوری مخلوط شده است ساخته شده است . در روی این چشم مصنوعی ریز ترین مویرگهای داخل کره چشم توسط مفتول های طلایی به قطر کمتر از نیم میلی متر طراحی شده اند, مردمک چشم در وسط طراحی شده با تعدادی خطوط موازی که تقریبا یک لوزی را تشکیل می دهدند در پیرامون مردمک دیده می شود. از دو سوراخ جانبی واقع در دو سوی این چشم مصنوعی جهت نگهداری و اتصال آن به حدقه چشم استفاده شده است .

 

 بررسی های صورت گرفته حکایت از ان دارد که این زن بین 25 تا 30 سال سن داشته است . مستندات کشف شده از این منطقه حکایت از ان دارد که طبیبان این شهر از داروهای گیاهی برای درمان بیماران خود استفاده میکرده اند و قدیمترین ” زیره ” کشف شده جهان متعلق به این سایت باستانی است. “اندرود تیلور ” اضافه می کند : طبابت و فن شهرسازی باعث نشده تا ساکنان شهر از علوم دیگر غافل شوند. هنر والای سفالگری و نقش تصاویر گوناگون بر روی سفالین ها نشان از ذوق و هنر و فرهنگ غنی مردمان این دیار دارد. باستان شناسان ایرانی ادعا می کنند اولین ” انیمیشن ” جهان در این منطقه به تصویر کشیده شده است, : باستان شناسان هنگام كاوش در گوری 5 هزار ساله جامی را پیدا كردند كه نقش یك بز همراه با یك درخت روی آن دیده می شود. آن ها پس از بررسی این شی دریافتند نقش موجود بر آن برخلاف دیگر آثار به دست آمده از محوطه‌های تاریخی شهر سوخته، تكراری هدفمند دارد، به گونه‌ای كه حركت بز به سوی درخت را نشان می دهد. هنرمندی كه جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته‌ است در 5 حركت، بزی را طراحی كند كه به سمت درخت حركت و از برگ آن تغذیه می كند. حاصل انیمیشن و باز سازی آن بروی كامپیوتر نشان از صحت ادعای مطرح شده دارد. به گفته این باستان‌شناس، بز از جمله حیواناتی است كه در رسیدن به ارتفاعات تبحر داشته و می‌تواند با یك حركت جهشی به سمت بالا حركت كند. هنرمند نقاش شهر سوخته‌ای، با دقت و زبردستی موفق به تصویر كردن جهش این بز بصورت انیمیشن ابتدایی شده است. “اندرود تیلور ” در ادامه میگوید : تا امروز مشخص نشده نام واقعی این شهر چه بوده است – اما میتوان از این سایت با عنوان ” شهر عجایب ” نام برد . «كلنل بیت» یكی از ماموران نظامی بریتانیا که در زمان قاجار از سیستان دیدن کرده بود, اولین کسی است که در خاطراتش از این مکان با عنوان ” شهر ســوختـــه ” یاد می کند . یکی دیگر از شگفتیهای این سایت باستانی کشف قدیمیترین ” تختـــه نـــرد ” جهان در یکی از گورهای ( گور شماره761 ) این منطقه است . این تخته بهمراه 60 مهره و تاسهای از جنس استخوان است. تا قبل از این کشف قدیمترین ” تخته نرد ” در گورستان سلطنتی «اور» در بین النهرین پیدا شده بود. ” اندرود تیلور ” در انتهای مطلب میگوید : بسیاری از دوستداران تمدنهای باستانی جهان منتظر هستند تا پایان کاوشها در این سایت عظیم باستان شناسی بپایان برسد. ایا شگفتیهای دیگر در انتظار محققان و باستان شناسان خواهد بود. ایا میتوان معماهای مردمان این سرزمین را حل کرد.؟ ما هم مثل ” اندرود تیلور ” در انتظار جوابهای این معما خواهیم بود.

 

**

این وسیله که در بالا مشاهده می کنید قدیمیترین تخته نرد جهان بشمار میرود.. مردمی که نزدیک 5000 سال پیش از این وسیله برای اوقات فراقت استفاده میکردند.

**

*

*

*

*

*

*

*

**

تصویر بالا سمت چپ : نقش تصویر شده بر روی این گلدان سفالین را مشاهده می کنید . در تصویر سمت راست حاصل انیمیشن و باز سازی آن بروی كامپیوتر نشان میدهد.

**

*

*

تصویر سمت راست : این سنگهای زینتی بصورت طبیعی در سطح زمین مشاهده نمیشود و باید انرا در معادن خواست و با متد پیشرفته استخراج کرد.. ساکنان شهر سوخته چگونه انرا استخراج کرده اند.؟

**

تصویر سمت چپ زیره میباشد که برای درمان بیماریها از ان استفاده می شده است. این دانه قدیمترین زیره کشف شده در جهان میباشد.

 

 

پایگاه فرهنگی هنری تکناز