طرح اجرای چمن مصنوعی در مدارس کشور

طرح اجرای چمن مصنوعی در مدارس کشور

مدارس به دلیل اینکه محل اجتماع، جنب‌وجوش و تحصیل دانش آموزان در سنین مختلف کودکی، نوجوانی و جوانی هستند، می‌بایست از امکانات اولیه مطلوب و ایده‌آل برخوردار باشند. بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای ذیربط تمامی تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا محیط مدارس را به بهترین وضع ممکن در بیاورند.

 

در این‌خصوص چمن مصنوعی برای مدرسه از راهکارهای مؤثر برای بهبود وضعیت فضای مدرسه و جلوگیری از آسیب‌دیدگی دانش آموزان هنگام ورزش و سایر بازی‌ها در مدارس است. اهمیت این موضوع و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن سبب شده تا لازم بدانیم که آشنایی در این‌خصوص برای بهبود شرایط مدارس مهم است؛ بنابراین برای آشنایی بیشتر با چمن مصنوعی برای مدرسه، با ما همراه باشید.

 

چمن مصنوعی چیست؟

به الیاف مصنوعی سبز رنگ که شباهت زیادی با چمن واقعی دارد، چمن مصنوعی گفته می‌شود. چمن‌های مصنوعی نیازی به آبیاری ندارند و رشد نمی‌کنند. بر همین اساس اندازۀ آن‌ها همواره ثابت است و به دلیل ماندگاری بالا، جلوۀ زیبایی به محیط می‌بخشند. درواقع این خصوصیات سبب شده تا در سال‌های اخیر شاهد استفاده از چمن مصنوعی برای مدرسه و حیاط خانه در کشور باشیم. البته مدل‌های مختلفی از این محصول در بازار وجود دارد و مصرف‌کنندگان می‌بایست برحسب نیاز، سلیقه و توان مالی، مناسب‌ترین نوع چمن مصنوعی برای حیاط و مدرسه را انتخاب نموده و خریداری کنند.

 

مزایای چمن مصنوعی برای مدرسه و حیاط

استفاده از چمن مصنوعی برای مدرسه مزایای فراوانی را برای مصرف‌کنندگان و محیط به همراه دارد؛ بعضی از مهم‌ترین این مزایا به شرح زیر عبارت است از:

افزایش زیبایی محیط و با نشاط شدن محیط مدارس و خانه‌ها

ایجاد پوشش مناسب برای کفپوش‌های سیمانی و بتنی

جلوگیری از آسیب‌دیدگی دانش‌آموزان و سایر افراد هنگام بازی در محیط

به‌وجود آوردن فضای مناسب جهت ورزش و بازی دانش‌آموزان

استانداردسازی زمین‌های نامناسب و بی‌کیفیت در مدارس، منازل ویلایی و مجتمع‌های مسکونی

 

خاطر‌نشان می‌شود که استفاده از چمن صمنوعی صرفاً به مدارس محدود نمی‌شود و در بسیاری از پارک‌ها، استادیوم‌ها، سالن‌های ورزشی و غیره از انواع چمن مصنوعی استفاده می‌کنند. به‌عبارتی می‌توان گفت دلیل اصلی تفاوت قیمت چمن مصنوعی در کشور، مصارف مختلف آن است و براساس کیفیت ساخت، ضخامت و کارایی، قیمت‌های مختلفی از این محصول در بازار وجود دارد.

 

طرح اجرای چمن مصنوعی در مدارس کشور

اهمیت و ضرورت استفاده از چمن مصنوعی برای مدرسه

در وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای وابسته به آن در کنار تعلیم و تربیت، حفظ سلامتی دانش‌آموزان اهمیت فراوانی دارد. بر همین اساس سازمان آموزش و پرورش و مدیریت مدارس کشور، مناسب‌سازی محیط مدارس را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ ازاین‌رو طرح اجرای چمن مصنوعی برای حیاط مدارس در بعضی از استان‌ها و شهرهای کشور در حال انجام است. با این توصیف می‌توان گفت چمن مصنوعی برای مدارس اهمیت فراوانی دارد و علاوه‌بر افزایش زیبایی فضای محیط آموزشی، آسایش و امنیت را برای دانش‌آموزان و کادر مدرسه به ارمغان می‌آورد.

 

علاوه‌بر این، به لحاظ اینکه تعداد دانش‌آموزان در مدارس دولتی زیاد است و به تبع آن جنب‌وجوش بیشتری در محیط مدرسه وجود دارد، احتمال برخورد دانش‌آموزان به یکدیگر و آسیب دیدن آن‌ها وجود دارد. به‌منظور جلوگیری از بروز این قبیل مشکلات، نصب و اجرای چمن مصنوعی برای مدرسه تأثیر بسزایی خواهد داشت و اثرات مطلوب آن بر همگان آشکار شده‌است.

 

ویژگی و استانداردهای چمن مصنوعی مناسب برای مدارس

همان‌طور که در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم، حفظ سلامتی و آرامش دانش‌آموزان از مهم‌ترین اولویت‌ها و خواستۀ نظام آموزشی کشور و سازمان آموزش و پرورش است. بدین‌جهت چمن مصنوعی برای مدرسه باید یک‌سری ویژگی و استانداردها را داشته باشد تا بتواند ضمن بهبود کف فضاهای آموزشی و حفظ سلامتی دانش‌آموزان، از بروز هرگونه حادثه احتمالی جلوگیری کند. برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها و استانداردهای چمن مصنوعی در مدارس به قرار زیر است:

 

1- تراکم بالای چمن مصنوعی

به‌طورکلی چمن مصنوعی به‌کار برده‌ شده برای کفپوش مدارس باید تراکم بیشتری داشته باشد تا بتواند در برابر ضربات، مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و از برخورد کامل و مستقیم دانش‌آموزان به کف حیاط جلوگیری نماید. به تبع آن هرچه تراکم چمن مصنوعی مدرسه بالاتر باشد، کیفیت آن به نسبت افزایش می‌یابد و کارایی بهتری خواهد داشت؛ بنابراین هنگام خرید انواع چمن مصنوعی برای مدرسه باید به این نکته توجه داشته باشید و متناسب با ابعاد فضای آموزشی، بودجه و سایر گزینه‌ها، بهترین چمن را انتخاب نموده و خریداری کنید.

 

2- اندازۀ الیاف چمن مصنوعی

با توجه به اینکه الیاف به‌کاررفته در چمن‌های مصنوعی، ساختار اصلی آن را تشکیل می‌دهند و هر آنچه از چمن‌ها مشاهده می‌شود، حاصل درهم‌تنیدگی الیاف آن است، ابعاد چمن‌های مصنوعی نیز یکی دیگر از استانداردهای آن به شمار می‌رود. در این زمینه برای اندازۀ الیاف (تارهای) چمن، یک اندازۀ استاندارد بین 10 میلی‌متر تا 35 میلی‌متر در نظر گرفته‌ شده است؛ چراکه با افزایش ارتفاع الیاف، به نسبت تمیز کردن آن نيز دشوارتر می‌شود و نگه‌داری از چمن‌های مصنوعی با مشکل اساسی مواجه می‌گردد.

 

با این توصیف هنگام تهیه و استفاده از چمن مصنوعی برای مدرسه در طرح اجرای چمن مصنوعی در مدارس کشور، توجه به ابعاد و اندازۀ الیاف حائز اهمیت فراوانی است. در این راستا توصیه می‌کنیم چمن مصنوعی را از سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید؛ زیرا هرچه ساختار و کیفیت تولید چمن‌های مصنوعی بالاتر باشد، به نسبت عملکرد مطلوب‌تر و طول عمر بالاتری خواهند داشت.

 

3- هزینۀ نظافت و نگه‌داری از چمن مصنوعی

در مقایسه با چمن‌های طبیعی و سایر موارد مشابه، برای بهبود کیفیت فضاهای آموزشی، استفاده از چمن مصنوعی برای مدارس مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اگر بخواهیم به‌طور دقیق و ریزبینانه به این قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم که چمن‌های مصنوعی نیاز به کودپاشی، آبیاری و چمن‌زنی ندارند و همین امر موجب کاهش هزینه‌های نگه‌داری شده است. طبق پژوهش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه دست یافتیم که هزینۀ کمتر این روش باعث شده تا طرح اجرای چمن مصنوعی در مدارس کشور اجرا شود.

 

طرح اجرای چمن مصنوعی در مدارس کشور

سخن پایانی

استفاده از چمن مصنوعی برای مدرسه و سایر اماکن از بهترین و مناسب‌ترین روش‌های بهبود کیفیت کفپوش فضاهای آموزشی، فرهنگی، ورزشی و غیره است. بدین‌ترتیب انواع مختلفی از چمن مصنوعی برای حیاط مدرسه، تولید و روانه بازار شده‌است.

 

مصرف‌کنندگان نیز می‌بایست با بررسی قیمت چمن مصنوعی و الیاف به‌کاررفته در ساخت آن، باکیفیت‌ترین گزینه را انتخاب نموده و خریداری کنند. در پایان امید است که مطالب ارائه‌شده مؤثر واقع شده باشد. در بخش‌های بعدی به جنبه‌های دیگری از اجرای چمن مصنوعی مدرسه و سایر اماکن می‌پردازیم.