عقیقه چیست و خرید گوسفند برای عقیقه نوزاد از دام کالا چگونه است؟

مجموعه : مجله خبری
عقیقه چیست و خرید گوسفند برای عقیقه نوزاد از دام کالا چگونه است؟

عقیقه کردن گوسفند زنده

سنت عقیقه کردن گوسفند

یکی از سنت های خوب و پسندیده ای که در اسلام به آن خیلی توجه زیادی شده است؛ سنت عقیقه کردن گوسفند زنده می باشد. از دیرباز رسم (حتی قبل از اسلام) بر آن بوده است که برای نوزاد تازه متولد شده گوسفند زنده یا یک نوع دام زنده ای را از میان گاو و گوسفند و شتر یا بز را به عنوان حیوان های چهارپا به شکرانه به دنیا آمدن نوزادی عقیقه می کردند یعنی سر او را به جهت قربانی کردن می بریدند. این سنت دیرینه که یادگار زمان های قدیم بوده هنوز هم در میان ما ایرانی ها و کشورهای مسلمان وجود دارد و ایرانیان بسیار زیادی برای نوزاد تازه متولد شده خویش گوسفند زنده خرید کرده و آن را قربانی می کنند. اما سوال اساسی این است که به طور کلی عقیقه کردن چیست و برای چه منظوری این کار را انجام می دهند؟ در ادامه به طور تفصیلی توضیحاتی تکمیلی در این خصوص داده می شود تا با ارائه توضیحاتی که می آید؛ این سنت پسندیده و خیرخواهانه را در نزد اسلام بیشتر توضیح و تفسیر کنیم. پس در صورتی که مسافر کوچکی در راه دارید و می خواهید به اصول دین مبین اسلام پایبند باشید؛ تا پایان با ما همراه باشید.

 

عقیقه کردن برای نوزاد تازه متولد شده

عقیقه چیست و خرید گوسفند برای عقیقه نوزاد از دام کالا چگونه است؟

عقیقه کردن چیست و به چه کاری می آید؟

عقیقه کردن به معنای گوسفند زنده یا دام زنده ای است که برای نوزادی آن را سر می برند و قربانی می کنند که به روز هفتم تولد خود رسیده است. بدین صورت که وقتی نوزادی به دنیا می آید هفت روز پس از تولد وی بر پدر فرزند نامبرده شده حقی است که می بایست آن را به جا آورد. این حق همان عقیقه کردن است که به منظور دفع بلا و مریضی بر فرزند وی گوسفند زنده ای را خریداری نموده و آن را در روز هفتم تولد نوزادش قربانی می کند. پس عقیقه نمودن یک نوع قربانی کردن گوسفند است که اجرای آن مستحب است و به نوعی به پاس شکرگزاری پدر از این نعمت خداوندی است که به وی اعطاء شده است. بنابراین با توجه به قیمت گوسفند زنده روز افرادی که تمکن مالی دارند؛ می توانند این سنت دیرینه را به جا آورده تا موجب تقرب باری تعالی واقع گردند. لازم به ذکر است یکی از اهداف مهم دام کالا، فروش گوسفند زنده برای عقیقه است.

 

آداب و رسوم عقیقه کردن گوسفند زنده

عقیقه کردن آدب و رسومی دارد که بایستی اجراء گردد تا به درستی این سنت پسندیده صورت پذیرد. از جمله مسائلی که در این خصوص بایستی به آن توجه داشت؛ ذکر این مسئله است که پس از قربانی کردن باید گوشت گوسفند ذبح شده را به فقراء، افراد نیازمند و تهیدست یا دوست و آشنای خود تقسیم نمود و از مصرف آن در خانواده خود و به ویژه مادر نوازد نامبرده شده جدا باید پرهیز کرد. چرا که مصرف گوشت عقیقه بر خانواده آن فرزند و علی الخصوص مادر آن در اسلام مکروه اعلام شده است و بایستی به طور جد از آن پرهیز نمود.

 

ذکر دعا و ادعیه قبل و بعد از ذبح نمودن از دیگر مسائلی است که بایستی صورت گیرد. فرد ذبح کننده می بایست قبل از نحر کردن (سر بریدن) گوسفند زنده دعایی را بخواند و با نام و یاد خداوند این سنت الهی را به جای آورد. توجه کردن به این مسائل شاید به ظاهر ساده به نظر آیند ولی به طور کلی بایستی به آن توجه داشت و آن ها را مو به مو اجراء نمود تا بتوان نسبت به قربانی کردن به شکل درست و صحیح آن اطمینان حاصل نمود. از دیگر مسائلی که در خصوص عقیقه کردن بایستی توجه شود؛ می توان به موارد زیر تیتروار اشاره کرد:

 

بهتر است که گوسفند زنده فربه و سالم باشد. البته در صورت نداشتن توانایی مالی خرید گوسفند زنده ارزان قیمت هم مانعی نیست.

بهتر است که در صورتی که فرزند شما دختر است؛ میش و برای فرزند پسر شما قوچ یا گوسفند نر را قربانی نمود.

حداقل لازم است که گوشت قربانی را بین 19 نفر فرد مسلمان پخش کرد.

نمی توان به جای عقیقه کردن صدقه ای پرداخت نمود یا پول آن را به خیریه و ایتام داد؛ بلکه سنت عقیقه کردن بایستی فقط به شکل قربانی کردن گوسفند زنده با تمامی این آداب و رسوم خاص خود شکل گیرد.

اجرای فرآیند عقیقه کردن بر پدر نوزاد طبق نظر اکثر فقهاء مستحب است.

باید بعد از قربانی کردن سر عقیقه مراقب بود تا استخوان های آن نشکنند.

 

ذکر تمامی این مسائل بایستی به درستی صورت گیرد تا بتوان گفت که سنت عقیقه کردن گوسفند زنده برای نوزاد تازه متولد شده به درستی صورت گرفته است و می توان به آن استناد نمود. البته برای توضیحات بیشتر در مورد عقیقه میتوانید به سایت دام کالا مراجعه نمایید.

 

قیمت گوسفند زنده

عقیقه چیست و خرید گوسفند برای عقیقه نوزاد از دام کالا چگونه است؟

قیمت گوسفند و خرید گوسفند از دام کالا

قیمت گوسفند زنده امروزه بسیار بالاست و شاید یک سری از افراد توانایی خرید گوسفند زنده را نداشته باشند. کسانی که از نظر مالی مشکلی ندارند؛ می توانند به این سنت الهی پایبند بوده و آن را به جای آورند ولی در صورتی که وضع مالی پدر به گونه ای است که حتی توان مالی خرید یک گوسفند زنده ارزان قیمت را هم ندارند، اجرای این کار بر وی لازم و ضروری نیست. چرا که عقیقه کردن مستحب موکَّد است. دام کالا یک سایت اینترنتی معتبر است که خریداران گوسفند می توانند از این سایت برای خرید گوسفند استفاده نمایند

 

خرید آنلاین گوسفند زنده از دامکالا

دامداری مکانیزه دامکالا با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب کشاورزی و دامپزشکی، محل مطمئنی برای خرید دام زنده است. سایت و دامداری دامکالا در زمینه پرواربندی علمی و مکانیزه گوسفند فعالیت میکنند. شما میتوانید محصولات گوسفند زنده دامداری دامکالا را از سایت دامکالا به صورت اینترنتی و آنلاین خریداری نمایید.