لباس کار مکانیکی چیست؟

لباس کار مکانیکی چیست؟

استفاده از لباس کار  با ایمنی بالا برای شغل های مختلف از جان افراد محافظت می کند و خطرات احتمالی در حین انجام کار را کاهش می دهد.

 

مرکزهای تولیدی برای خرید لباس کار به سلیقه افراد و نوع فعالیتی که انجام می دهد اهمیت دارد. ساختار لباس کار با توجه به محیط کار شکل های گوناگونی را به خود می گیرد. همه تولید کنندگان با اهمیت دادن به مراحل دوخت لباس برای محل کار، راحتی و کاهش آسیب دیدگی در حین انجام کار برای بدن را در اولویت خود قرار می دهند.

 

و این خرید لباس کار باعث افزایش نظم در محیط کار، ساختار و شکل بهتری را بوجود می آورد. برای همین لباس باید تمامی بدن را تحت پوشش خود قرار دهد. جنس پارچه و الیاف آن باعث افزایش تبادل حرارتی برای بدن می شود.

 

مشخصات لباس کار مکانیکی

اهمیت لباس کار بسیار زیاد می باشد. لباس مکانیکی ویژگی های متفاوتی دارد. مکانیکی یکی از شغل های مهم در رابطه با عملکرد خودرو می باشد. وقتی خودرو به مشکل می خورد باید آن را نزد مکانیک خودرو برد. بیشتر مکانیک ها، لباس های مناسب برای کار خود دارند. لباس مناسب برای کار مکانیکی نباید پاره یا باز باشد.

 

اگر لباس برای شغل مکانیکی  باز یا پاره باشد باعث آسیب و صدمات کاری می شود. یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با کار مکانیکی، مکانیک ها نباید از برخی وسایل در محیط های کاری خود استفاده کنند. البته این وسایل از نوع وسایل شخصی برای هر مکانیکی وجود دارد. وسایل هایی که نباید استفاده کنند شامل موارد زیر می باشد:

 

کلید

زنجیر

ساعت

هیچکدام از موارد بالا نباید در لباس مکانیکی بکار برده شود.

 

جنس لباس مکانیکی

یکی از مشخصات لباس مکانیکی قابلیت شستشو آسان آن است. استفاده از لباس و کار کردن با آن در مدت طولانی، باعث کثیف شدن بیش از اندازه آن می شود. جنس لباس باید در هر بار شستشو کیفیت خود را از دست ندهد. شما باید حتی برای لباس کار تبلیغاتی این نکته را در نظر داشته باشید که لباس دوام طولانی در برابر موادشوینده داشته باشد.

لباس کار مکانیکی چیست؟

برخی اوقات موادهای شوینده برای تمیز کردن لباس بسیار قوی می باشند. در واقع مواد شیمیایی بسیار قدرتمندی در آن ها بکار رفته است. این موادهای شیمیایی برای تار و پودرلباس بسیار تاثیر می گذارند، برای همین جنس لباس باید در برابر هر گونه مواد شیمیایی مقاومت زیادی داشته باشد. پوسیده نشدن لباس یکی از فاکتورهای مهم لباس در درازمدت می باشد.

 

شغل هایی که باید از لباس کار استفاده کنند:

نقاش

جوشکار

شیشه گر

نجار

ریخته گر

نکاتی در رابطه با لباس برای بیشتر مشاغل، استفاده از پیش بند می باشد. بکار بردن پیش بند بیشتر برای مشاغلی که با مواد سر و کار دارند مناسب می باشد.

 

البته شغل هایی مانند آرایشگری نیاز شدیدی به استفاده از پیش بند دارند. در اصل نکته بسیار مهم در رابطه با به کارگیری پیش بند، تمیز نگه داشتن لباس می باشد. پیش بند در لباس باعث کاهش کثیفی در لباس می شود، بنابراین میزان کثیف شدن لباس به کمک پیش بند بسیار کاهش پیدا می  کند. استفاده از پیش بند در مشاغلی مانند آشپزی به شدت وجود دارد، چون آشپزی یکی از فعالیت هایی می باشد که به مواد زیادی نیاز دارد؛ به همین دلیل سروکار داشتن با مواد بیشتر در آشپزی باعث کثیف شدن لباس می شود.

 

لباس کار مناسب نقاش

پیش بند گزینه مناسبی برای بالا بردن سطح تمیز بودن لباس می باشد. لباس صنعتی نسبت به جنس آن متفاوت می باشد. جنسی که در لباس صنعتی بکار رفته شده به شرح زیر می باشد:

جنس کتان

فیلامنت

بکار بردن لباس ضد آب در مشاغل صنعتی بسیار کاربردی می باشد. صنایع غذایی، یکی از صنعت های مهمی می باشد که با آب سر و کار دارند؛ به همین دلیل بکار بردن لباس ضد آب در صنایع غذایی باعث افزایش سطح بهداشت می شود.

لباس کار مکانیکی چیست؟

لباس دوبنده برای مشاغلی مانند مکانیکی بسیار مناسب می باشد. هر کسب و کاری نیاز به ابزارهای کاری خود دارند. ابزارهای کاربردی در برخی از کسب و کارها بسیار زیاد می باشد. ابزار مورد نیاز کسب و کار باید در اختیار افراد قرار داده شود. برای همین به کار بردن دوبنده به کارگران کمک زیادی در جهت دسترسی به ابزاری های آن ها می کند.

 

دسترسی به ابزار و تجهیزات برای مشاغلی مانند مکانیکی بسیار ارزشمند می باشد. یکی از ویژگی های مهم برای لباس دوبنده، تعویض راحت و ساده آن است. لباس در هنگام پوشیدن باید ساده و آسان وارد بدن شود. این راحتی را مانند لباس کار تبلیغاتی را باید جدی بگیرید.

 

در زمان تعویض لباس، باید شکل ساده تری برای عوض کردن آن برای افرادی که از آن استفاده می کنند به وجود آید. لباس دوبنده دارای ویژگی ساده پوشیدن و ساده تعویض کردن برخوردار است.

 

عدم بکارگیری لباس دوتکه

لباس دو تکه شامل بلوز و شلوار می باشد. نکته مهم برای عدم استفاده از لباس دوتکه، آسیب پذیری بالا برای لباس کار می باشد. مدل این لباس ها بیشتر به صورت بلوز و شلواریا کاپشن و شلوار است. این دو نوع لباس مناسب برای کسب و کارهایی با فعالیت بالا نیست. فعالیت زیاد برای انجام امور کاری برای کارگران، عدم لزوم به کارگیری لباس دو تکه را فراهم می کند. البته کاهش فعالیت برای این نوع کسب و کار گزینه خوبی برای بهره مندی از لباس دوتکه می باشد. در واقع شرایط و محیط کار در میزان بهره مندی از لباس تاثیر زیادی دارد. لباس باید قابلیت دوام و ماندگاری بسیار زیادی داشته باشد.

 

لباس باید قدرت مانور و حرکت را برای کارگران به شکل شایسته ای به وجود آورد. لباس تنگ مشکلات زیادی را برای کارگران بوجو می آورند. در هر صورت برای تولیدی لباس کار مناسب باید تمامی موارد و نکات را در دوخت آن رعایت کنید. هر چه دوخت بهتر و شیکتر باشد، کارایی لباس تولید شده افزایش پیدا خواهد کرد.

 

لباس کار مناسب برا مکانیکی

انواع کاپشن شلوار مثل لباس کار سرهمی مدل ایران خودرو، مدل سیلور و یا حتی لباس کار تبلیغاتی یکسره که به اصطلاح به لباس خلبانی معروف است مناسب برای کار مکانیکی می باشند.

لباس مکانیکی باید دارای آستر داخلی کاپشن ضد حساسیت باشد تا از تعریف افراد جلوگیری کند. برای قرار دادن انواع ابزارها مانند آچار، پیچ گوشتی و.. لازم است تا این نوع لباس دارای جیبهای متعددی روی شلوار و یا کاپشن خود باشد.