لیست پیست های اسکی اطراف تهران

مجموعه : مجله خبری
لیست پیست های اسکی اطراف تهران

اسکی یکی از جذاب‌ترین ورزش‌های زمستانی است که علاقه‌مندان در فصول پاییز و زمستان می‌توانند آن را تجربه کنند. اطراف شهر تهران، پیست های اسکی زیادی هست که با استانداردهای روز طراحی شده‌اند و در آنها می‌توان امکانات متنوعی از جمله تله‌کابین، دستگاه‌های بازی، هتل‌ها، رستوران‌ها و مجموعه‌های ورزشی مختلف را هم پیدا کرد. اگر می‌خواهید یک روز جذاب را در یکی از پیست های اسکی تهران بگذرانید، در ادامه همراه ما با باشید تا شما را با 6 مورد از معروف‌ترین پیست‌ها آشنا کنیم. 

 

پیست اسکی شمشک

اگر اهل اسکی باشید، حتما نام پیست شمشک به گوش‌تان خورده است؛ پیستی که در سال 1337 تاسیس شد و بعدها در سال 1375، با تغییراتی که مهندسان در طراحی مسیرهای آن داشتند، کمک کردند تا نام شمشک هم در لیست پیست های اسکی بین‌المللی قرار گیرد. خوشبختانه، در این پیست قدیمی هم می‌توان انواع دستگاه‌ها از جمله تله سیژ، تله اسکی چکشی و تله اسکی بشقابی را پیدا کرد. پیست شمشک از نظر امکانات رفاهی هم چیزی کم ندارد و 4 رستوران و 2 هتلی که در این مجموعه احداث شده‌اند، پذیرای افرادی هستند که برای تفریح به این منطقه می‌آیند.

 

یکی از مواردی که به جذابیت‌های پیست شمشک اضافه می‌کند، وجود نورافکن‌های بزرگ زردرنگی است که موقع تاریک شدن هوا روشن می‌شوند تا ورزشکاران بتوانند در طول شب نیز از اسکی کردن در این منطقه لذت ببرند. ارتفاع بالاترین نقطه پیست شمشک از سطح دریا، 3050 متر و ارتفاع کمترین نقطه آن 2550 متر است.

 

پیست اسکی توچال

یکی دیگر از بهترین پیست های اسکی اطراف تهران که می‌توان آن را از شلوغ‌ترین پیست ها نیز معرفی کرد، پیست اسکی توچال است که نخستین بار در سال 1355 راه‌اندازی شد. علاقه‌مندان برای تفریح در این مجموعه ورزشی می‌توانند از تله کابینی که فقط 5 کیلومتر با میدان تجریش فاصله دارد، استفاده کرده و خود را به قله تقریبا 3950 متری توچال برسانند.

 

نکته قابل توجه، وجود بیش از 12 دستگاه بالابر در بخش تله کابین است. به علاوه، شرایط جوی عالی قله توچال، این امکان را برای مردم فراهم کرده تا بتوانند از اواسط آبان تا اواسط خرداد از اسکی در این منطقه لذت ببرند. پیست اسکی توچال، امکانات تفریحی و رفاهی مختلفی از جمله 2 رستوران و 1 هتل هم دارد تا افرادی که قصد دارند شب را در منطقه سپری کنند، مشکلی نداشته باشند. توچال با دارا بودن استانداردهای بین‌المللی، تا کنون میزبان چندین مسابقه با حضور ورزشکاران حرفه‌ای از سراسر جهان بوده است. ارتفاع بالاترین نقطه این پیست از سطح دریا به 3750 متر می‌رسد.

لیست پیست های اسکی اطراف تهران

پیست اسکی دربندسر

دردبندسر یکی از مجهزترین و بهترین پیست های اسکی در ایران است که 60 کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد و برخورداری از استانداردهای روز باعث شده تا بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای، برای تفریح و ورزش به این پیست بروند. طی چند سال اخیر، این پیست حتی میزبان مسابقات بین‌المللی اسکی در سطح جهانی هم بوده و به واسطه آب‌وهوای متنوع، علاقه‌مندان حتی تا اواخر بهار نیز می‌توانند برای اسکی به یکی از روستاهای مجاور آن به نام تلتنگه مراجعه کنند. تله کابین، مدرسه اسکی، تله اسکی چکشی، تله اسکی بشقابی و تله سیژ بعضی از امکانات پیست دربندسر هستند. این پیست قدیمی که تقریبا 40 سال پیش تاسیس شده، مجهز به دستگاه‌های برف‌ساز و دستگاه برف‌کوب هم هست. بالاترین نقطه پیست دربندسر، 3050 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و ارتفاع پایین‌ترین نقطه آن هم به 2600 متر می‌رسد.

 

پیست اسکی آبعلی

اگر می‌خواهید چند ساعتی را در یکی از قدیمی‌ترین پیست های اسکی تهران بگذرانید، بد نیست سری به پیست آبعلی بزنید. در این مجموعه ورزشی که در جاده هراز واقع شده و 75 کیلومتر با تهران فاصله دارد، امکانات گسترده‌ای از جمله چندین تله اسکی بشقابی و چکشی، یک تله کابین و یک تله سیژ را می‌توان پیدا کرد. در نزدیکی پیست آبعلی، امکانات رفاهی و فرهنگی مختلفی هم هست که می‌تواند سفر به این منطقه را جذاب‌تر کند؛ مانند امامزاده حمزه، هتل و چندین رستوران که با غذاهای متنوع، آماده پذیرایی از مهمانان هستند.

 

در کنار دستگاه‌ها و امکانات ورزشی جذاب، آبعلی پنج پیست اسکی مختلف دارد که علاقه‌مندان می‌توانند متناسب با مهارت‌ها و توانایی‌های خود از آنها استفاده کنند. دسترسی آسان به آبعلی و وجود امکانات فراوان، از دلایل محبوبیت بالای این مجموعه ورزشی هستند. ارتفاع بالاترین نقطه این پیست از سطح دریا، 2650 متر و ارتفاع کمترین نقطه آن هم 2400 متر است.

 

پیست اسکی خور

اگر ساکن غرب تهران هستید و به دنبال پیستی می‌گردید که در عینی نزدیکی امکانات بالایی هم داشته باشد، حتما سری به پیست خور بزنید. این پیست که در روستای قدیمی خور و نزدیکی سد کرج واقع شده و در طول پاییز و زمستان میزبان علاقه‌مندان به ورزشی اسکی است، نخستین بار در سال 1357 راه‌اندازی شده است.

 

این مجموعه با دو پیست متفاوت، یکی به طول 1850 متر و دیگری به طول 350 متر، روزانه بیش از 1300 اسکی‌باز را میزبانی می‌کند. ارتفاع بالاترین نقطه پیست خور از سطح دریا، 3 هزار متر و ارتفاع کمترین نقطه آن نیز 2800 متر است؛ این یعنی شرایط جوی به اندازه‌ای مساعد هست که علاقه‌مندان برای حداقل 4 تا 5 ماه بتوانند برای تفریح به این منطقه بیایند.

لیست پیست های اسکی اطراف تهران

پیست اسکی دیزین

یکی دیگر از بهترین پیست های اسکی اطراف تهران که عنوان نخستین پیست ایرانی «بین‌المللی» را از فدراسیون جهانی یدک می‌کشد، دیزین است. این پیست تقریبا 80 کیلومتر با کرج و 123 کیلومتر (از مسیر جاده چالوس) با تهران فاصله دارد و ارتفاع بالاترین نقطه آن از سطح دریا به 3600 متر می‌رسد.

 

پیست اسکی دیزین با طراحی مهندسی شیب‌ها و مسیرهای بسیار خوبی که برای اسکی‌بازان در نظر گرفته شده، یکی از مهم‌ترین پیست های اسکی در خاورمیانه محسوب می‌شود و تا به امروز هم میزبان بسیاری از مسابقات داخلی و بین‌المللی بوده است.

 

تعداد پیست‌های این مجموعه به 23 عدد می‌رسد و امکانات رفاهی و تفریحی زیادی هم برای آن در نظر گرفته شده تا افرادی که مسافت‌های طولانی را برای حضور در این پیست طی می‌کنند، با مشکل مواجه نشوند.

 

به علاوه، طیف گسترده‌ای از وسایل و دستگاه‌ها از جمله تله سیژ، تله اسکی بشقابی و همچنین تله اسکی چکشی را می‌توان در این مجموعه پیدا کرد. این پیست همچنین 4 تله کابین دارد و قدمت نخستین دستگاه‌ها بالابر در آن به بیش از 50 سال یعنی 1348 برمی‌گردد.

 

آب‌وهوا و شرایط جوی بسیار خوب منطقه دیزین باعث شده تا در فصل تابستان و زیر نظر فدراسیون جهانی، علاقه‌مندان به اسکی روی چمن هم بتوانند با حضور در پیست دیزین، از انجام این رشته ورزشی هم لذت ببرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پیست های اسکی اطراف تهران می توانید مقاله زیر را مطالعه بفرمایید:

معرفی بهترین پیست های اسکی اطراف تهران