مهم ترین آزمون های زبان انگلیسی در دنیا

مجموعه : دنیای آنلاین
مهم ترین آزمون های زبان انگلیسی در دنیا

زبان انگلیسی پرمخاطب ترین زبان در سراسر جهان است. به همین دلیل یادگیری مهارت مکالمه، درک مطلب، خواندن و نوشتن به این زبان زنده دنیا بسیار ضروری می‌باشد. راه های زیادی برای یادگیری و تسلط بر زبان انگلیسی با هدف مکالمه و درک مطلب وجود دارد. در نهایت نیز برای اطمینان از تسلط کافی در زبان انگلیسی، شرکت در یک آزمون مهارت انگلیسی توصیه می‌شود.

 

آزمون های زبان انگلیسی جزء ضروری پذیرش در دانشگاه های برتر، مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان، کار در خارج از کشور و… می‌باشد. داشتن نمره رضایت بخش در آزمون مهارت زبان انگلیسی می‌تواند شما را در مسیر خود به سمت آینده‌ای روشن تر و زندگی بهتر هدایت کند.

 

انواع مختلفی از آزمون‌ها وجود دارند و هر کدام از آن‌ها برای اهداف مختلف، متفاوت هستند. بیایید نگاهی به برخی از محبوب ترین و مهم ترین آزمون های زبان انگلیسی بیندازیم و ببینیم کدام یک برای شما بهترین انتخاب است.

 

آزمون آیلتس

یکی از مهمترین و معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی که در سراسر دنیا برگزار می‌شود و حتماً تا حدی با آن آشنا هستید، آزمون آیلتس است. این آزمون که در اصل یک آزمون بریتانیایی است توسط دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌‌شود.

 

آزمون آیلتس در دو قالب عمومی (General) و آکادمیک (Academic) برگزار می‌شود. آزمون آیلتس عمومی برای افرادی که قصد مهاجرت شغلی، روابط تجاری یا مهاجرت برای زندگی در یک کشور دیگر را دارند مناسب است و توانایی فرد را به کار بردن زبان انگلیسی در زندگی روزمره، محیط کاری و موقعیت‌های اجتماعی می‌سنجد.

 

آزمون آیلتس آکادمیک مهارت فرد را در استفاده از زبان انگلیسی در محیط دانشگاهی و تحصیلی ارزیابی می‌کند. در این آزمون میزان آشنایی شما با واژگان تخصصی و آکادمیک سنجیده می‌شود. بنابراین اگر قصد مهاجرت تحصیلی و ارائه مدرک زبان انگلیسی به موسسات آموزشی یا دانشگاه‌ها را دارید، احتمالاً آزمون آیلتس آکادمیک برای شما مناسب‌تر است.

 

تدریس خصوصی آیلتس

برای افزایش مهارت‌های مورد نیاز آزمون زبان انگلیسی آیلتس، می‌توانید از مدرسان با تجربه کمک گرفته و از تدریس خصوصی آیلتس بهره‌مند شوید. معلم های خصوصی طی یک برنامه ریزی مشخص به شما کمک می‌کنند تا نمره حداکثری را در این آزمون کسب کنید.

 

آزمون تافل

یکی دیگر از آزمون های زبان انگلیسی که حتماً نام آن را شنیده‌اید، آزمون تافل است. این آزمون نیز مورد تائید اغلب مؤسسات و دانشگاه‌ها در سراسر دنیاست. آزمون تافل را مؤسسه ETS به دو صورت PBT (کاغذی) و IBT (اینترنتی) برگزار می‌کند.
مدت زمان آزمون تافل حدود 3 ساعت و نیم است و تمام بخش‌های آن یعنی هر 4 مهارت در یک نوبت امتحان گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که آزمون تافل با کامپیوتر انجام می‌شود، بنابراین شما باید خود را آماده کنید تا امتحان کتبی و شفاهی را در یک روز و پشت سر هم دهید.

 

تدریس خصوصی تافل

با حضور در کلاس خصوصی تافل می‌توانید خودتان را برای شرکت در این آزمون آماده کنید و با سرعت بیشتری به سمت هدفتان گام بردارید. معلم های خصوصی های‌تاکی کلاس های خود را به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی در مکان دلخواه خود به یادگیری زبان انگلیسی برای شرکت در آزمون تافل بپردازید.

 

مهم ترین آزمون های زبان انگلیسی در دنیا

آزمون GRE

آزمون GRE یکی دیگر از آزمون های زبان انگلیسی استاندارد در دنیاست، که هدف آن سنجش توانایی تحصیلی افراد است. برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی به ویژه در آمریکا برای پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری) علاوه بر مدرک زبان انگلیسی، نمره GRE را نیز در شرایط خود لحاظ می‌کنند. در این آزمون مهارت افراد از نظر محاسبات ریاضی، درک مطلب و توانایی نگارش مقاله علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آزمون GRE نیز توسط مؤسسه EST برگزار می‌شود و نمره این آزمون به مدت 5 سال معتبر است.

 

آزمون GMAT

آزمون GMAT نیز برای سنجش سطح مهارت شما در زبان انگلیسی طراحی نشده است. این آزمون عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته‌های مدیریت، حسابداری، امور مالی، تجاری، اقتصادی و MBA را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. نمره آزمون GMAT بین 200 تا 800 است و به مدت 5 سال اعتبار دارد.

 

آزمون PTE

یکی دیگر از آزمون های زبان انگلیسی بین‌المللی که توسط مؤسسه پیرسون برگزار می‌شود آزمون PTE است. این آزمون نیز دو شکل جنرال و آکادمیک دارد و هر 4 مهارت شنیداری، نوشتاری، خواندن و صحبت کردن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مدرک آزمون پی تی ای نیز مورد پذیرش تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی سراسر دنیاست، و برای اخذ ویزای اقامت نیز می‌توانید آن را به سفارت کشورهایی مثل استرالیا و نیوزلند ارائه کنید.
این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و داوطلبان برای شرکت در آزمون باید به یکی از کشورهای همسایه مثل ترکیه، امارات، آذربایجان و… سفر کنند.

 

آزمون CELPIP

آزمون زبان انگلیسی CELPIP آزمونی برای سنجش مهارت زبان انگلیسی کانادایی است و برای کسانی کاربرد دارد که قصد گرفتن اقامت کانادا را دارند. توجه داشته باشید که نمره این آزمون توسط دانشگاه‌ها پذیرفته نمی‌شود.

آزمون سلپیپ بین 1 تا 12 نمره دارد و برای پذیرش مهاجرت به کانادا لازم است بتوانید در آن حداقل 7 نمره کسب کنید.

 

آزمون های کمبریج

آزمون های زبان انگلیسی کمبریج کمی از آزمون‌های دیگری که تا این‌جا معرفی کردیم متفاوت است. این آزمون ها در 6 سطح برگزار می‌شوند و بر خلاف آزمون‌های دیگر برای هر سطح قبولی یا ردی وجود دارد. 6 سطح این آزمون بر اساس مرجع CEFR و از سطح مقدماتی تا حرفه‌ای (A1, A2, B1, B2, C1, C2) امتیازدهی می‌شود (معیار CEFR، چارچوب مرجع اروپا برای سطح‌بندی مهارت‌های زبانی، و شامل 6 سطح است). اگر در آزمون هر سطح قبول شوید، مدرک آن سطح را دریافت می‌کنید. اجازه بدهید به هر سطح به طور اجمالی نگاهی جداگانه بیندازیم.

 

آزمون TOEIC

آزمون TOEIC (Test of English for International Communication) یک آزمون زبان انگلیسی برای ارتباطات بین‌المللی است. این آزمون نیز توسط مؤسسه ETS برگزار می‌شود و برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی افرادی طراحی شده است که در محیط‌های بین‌المللی کار می‌کنند.

آزمون TOEIC به دو صورت برگزار می‌شود: آزمون مهارت‌های شنیداری و خواندن (TOEIC Listening and Reading Test)، و آزمون مهارت‌های نوشتن و صحبت کردن.(TOEIC Speaking and Writing Tests)

مهم ترین آزمون های زبان انگلیسی در دنیا

 آزمون CAEL

آزمون CAEL (Canadian Academic English Language test) یکی از آزمون های زبان انگلیسی است که مهارت فرد در استفاده از زبان انگلیسی در محیط آکادمیک را می‌سنجد. این آزمون هر 4 مهارت شنیداری، نوشتاری، خواندن و صحبت کردن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و حدود 3 ساعت و نیم طول می‌کشد.

 

آزمون دولینگو

شاید شما هم دولینگو را به عنوان یک اپلیکیشن آموزش زبان بشناسید، که ساختار سرگرم‌کننده و جذابی برای یادگیری زبان‌های انگلیسی و دیگر زبان های خارجی دارد. این اپلیکیشن از سال 2017 برگزاری یک آزمون زبان انگلیسی را به صورت کاملاً آنلاین راه‌اندازی کرد. اما این آزمون تا پیش از همه‌گیری کرونا اقبال چندانی نیافت. از سال 2020 به مرور تعداد زیادی از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها در سراسر دنیا پذیرفتند که نتیجه آزمون دولینگو را به عنوان تائیدی بر مهارت فرد در زبان انگلیسی بپذیرند.

 

آزمون‌های زبان انگلیسی داخلی

شاید مرکزی که می‌خواهید مدرک زبان انگلیسی به آن ارائه کنید، داخل ایران باشد. در این صورت ممکن است این مرکز، نتیجه آزمون های زبان انگلیسی داخلی را نیز بپذیرد. مزیت آزمون‌های داخلی این است که هزینه خیلی کمتری برای شما خواهد داشت. یکی از متقاضیان این آزمون‌ها، دانشجویان مقطع دکتری هستند. توجه داشته باشید که نتایج این آزمون‌ها تنها در داخل کشور اعتبار دارند.

 

جمع بندی

یادگیری زبان های خارجی از جمله انگلیسی بخش مهمی از فرآیند مهاجرت، پذیرش و کار در خارج از کشور است. آزمون های سطح زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند مهارت و همچنین پیشرفت خود را در یادگیری زبان اندازه گیری کنید.

آیلتس و تافل دو آزمون معتبر در سراسر جهان هستند.

 GRE و GMAT فقط آزمون های زبان نیستند، بلکه گرامر و درک مطلب شما را برای بررسی توانایی و استدلال آزمایش می کنند.

منبع: مهم‌ترین آزمون های زبان انگلیسی