نرخ بیمه بدنه خودرو های لوکس چقدر است؟

مجموعه : مجله خبری
نرخ بیمه بدنه خودرو های لوکس چقدر است؟

خرید بیمه بدنه برای خودرو های لوکس امری ضروری است. در قوانین بیمه شخص ثالث، خسارت ها بر اساس خودروی متعارف پرداخت می شود. از این رو نیاز به بیمه بدنه برای این خودرو ها، جهت جبران مابقی خسارت به شدت احساس می شود. در این مقاله می خواهیم در مورد نرخ بیمه بدنه خودرو های نا متعارف و یا لوکس اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

دسته بندی خودرو ها بر اساس قانون جدید

یکی از تغییراتی که در محاسبه بیمه شخص ثالث خودرو ایجاد شده است، تقسیم بندی خودرو به دو نوع متعارف و غیر متعارف می باشد. خودروی متعارف به خودرویی اطلاق می شود که ارزش آن در زمان حادثه برابر و یا کم تر از 50 درصد دیه ماه حرام یک مرد مسلمان در همان سال و یا کم تر از 50 درصد سقف تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث می باشد. از طرفی خودروی نا متعارف یا همان خودروی لوکس، به خودرویی گفته می شود که ارزش آن در زمان حادثه بیشتر از 50 درصد دیه ماه حرام یک مرد مسلمان و یا 50 درصد سقف تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث در آن سال باشد.  در سال 1401 دیه یک فرد مسلمان در ماه حرام، 800 میلیون تومان تعیین شده است.

 

اهمیت خرید بیمه بدنه برای خودرو های لوکس

در صورتی مالکان ماشین های لوکس در حادثه رانندگی مقصر باشند، نمی توانند با خرید بیمه شخص ثالث خیال راحت داشته باشند و بایستی از بیمه بدنه برای جبران خسارت وارد شده به خودروی خود استفاده کنند. همچنین اگر اتوموبیل آن ها دچار سانحه آتش سوزی شده، یا سرقت شود و یا دچار سقوط و واژگونی گردد، باید از بیمه بدنه استفاده کنند.

 

اگر خودوی لوکس افراد در جایی پارک شده باشد و تصادفی اتفاق بیفتد، صاحب خودرو نمی داند که مقصر کیست تا بتواند از بیمه شخص ثالث خود استفاده کند. در حالی که این خسارت با داشتن بیمه بدنه قابل جبران خواهد بود. در صورتی که ماشین لوکس دچار بلایای طبیعی همچون سیل نیز شود، بیمه بدنه خسارت وارد شده به اتوموبیل را پرداخت می کند. از این رو می توان نتیجه گرفت که تهیه بیمه بدنه برای خودرو های لوکس امری ضروری است.

 

سقف تعهدات بیمه بدنه در پرداخت خسارت

معیار پرداخت خسارت در بیمه بدنه، ارزش خودروی بیمه شده می باشد و شرکت بیمه گر، پرداخت خسارت را، بر اساس ارزشی که برای خودروی بیمه شده در نظر  گرفته شده و در بیمه نامه قید شده است انجام می دهد. در صورتی که ارزش خودروی بیمه گزار در روز حادثه تغییر کرده و گران تر شود، پرداخت خسارت بر اساس ارزش ثبت شده در بیمه نامه محاسبه و پرداخت می شود.

 از این رو اگر بیمه گزاران می خواهند در پرداخت خسارت بیمه بدنه، با چنین مشکلاتی روبرو نشوند، بهتر است با انجام الحاقیه افزایش سرمایه بیمه بدنه خیال خود را راحت کنند. بیمه سامان یکی از شرکت های بیمه ای می باشد که بیمه نامه بدنه را ارائه می دهد.

 

نحوه محاسبه و پرداخت خسارت برای خودرو های لوکس

در تصادفات رانندگی خسارت پرداختی از طرف بیمه شخص ثالث بر اساس خودروی متعارف محاسبه می شود. طبق این قانون قیمت خودروی لوکس بر قیمت خودروی متعارف تقسیم می شود و سپس میزان خسارت بر عدد به دست آمده تقسیم می گردد. با ذکر یک مثال این مسئله را توضیح می دهیم:

قیمت خودروی متعارف در سال 97: 154 میلیون تومان

قیمت خودروی لوکس: 924 میلیون تومان

6=154/924

میزان خسارت: 60 میلیون تومان

10=6/60 

بنابراین خسارتی که بیمه شخص ثالث باید پرداخت کند، معادل 10 میلیون تومان خواهد بود و مابقی خسارت بایستی از طریق بیمه بدنه خودروی لوکس تامین شود.

 

پوشش های بیمه بدنه خودرو های لوکس

بیمه بدنه خودرو های لوکس همچون سایر بیمه های بدنه، شامل دو نوع پوشش اصلی و فرعی می باشد. که در ادامه هر کدام از آن ها را بررسی می کنیم:

 

پوشش های اصلی

پوشش های اصلی بخش جدا نشدنی بیمه بدنه می باشند و تمامی شرکت ها این پوشش ها را دارند. پوشش های اصلی، خطرات اصلی خودرو را بیمه می کنند. پوشش های اصلی عبارتند از:

حادثه

سرقت

آتش سوزی، صاعقه و انفجار

 

پوشش های فرعی

این خطرات به صورت پیش فرض تحت پوشش بیمه بدنه نمی باشند و باید با پرداخت حق بیمه بیشتر، آن ها را خریداری نمود. این پوشش ها بسته به نوع خودرو و شرایط بیمه گزار به وی پیشنهاد می شود. پوشش های فرعی شامل موارد زیر خواهند بود:

 

بلایای طبیعی

سرقت درجا

حذف استهلاک

نوسانات قیمت

شکست شیشه

کشیدن میخ و خط و خش

پاشیده شدن مواد شیمیایی و اسدی

هزینه ایاب ذهاب

ترانزیت

حذف فرانشیز

 

برای خرید پوشش های بیمه نامه بدنه می توانید به سایت بیمه بازار مراجعه کرده و با استعلام قیمت، بهترین بیمه نامه را خریداری نمایید.

 

چه زمانی می توان از بیمه بدنه برای جبران خسارت استفاده کرد؟

زمانی که بیمه گزار در تصادف مقصر باشد.

بیمه گزار در تصادف مقصر نباشد، اما مقصر حادثه از صحنه تصادف فرار کرده باشد.

در صورتی که سقف مالی بیمه شخص ثالث مقصر برای پرداخت خسارت زیان دیده کافی نباشد.

خودروی خسارت دیده تصادف جزو خودرو های لوکس و نا متعارف باشد.

 

اهمیت ارزش خودرو در خرید بیمه نامه

در خرید بیمه نامه بدنه، ارزش خودرو اهمیت بالایی دارد. با توجه بالا رفتن قیمت قطعات یدکی خودرو و تورم خودرو، می توان از بند افزایش سرمایه و اخذ الحاقیه بیمه بدنه برای خودرو های لوکس استفاده کرد. برای روشن شدن این موضوع مثالی می زنیم: فرض کنید در زمان خرید بیمه نامه بدنه، ارزش خودروی لوکس، 400 میلیون تومان بوده باشد و در طول مدت اعتبار بیمه، ارزش آن به 550 میلیون تومان برسد. با پرداخت حق بیمه و تهیه الحاقیه افزایش سرمایه، مالکان خودرو می توانند دامنه پوشش خسارت مالی بیمه بدنه خودروی لوکس را افزایش دهند.

برچسب‌ها: