نمونه نقاشی های طراحی شده با راپید

مجموعه : مجله خبری
نمونه نقاشی های طراحی شده با راپید

راپید ابزار مهم یک معمار است یا یک هنرمند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت هر دو دسته نیازمند این ابزار مفید هستند. اگرچه در حال حاضر بسیاری بر این باور هستند که رایانه جایگزین کار دست مهندسان و هنرمندان شده است، اما در واقعیت این باور درست نیست. هنوز هم بسیاری از هنرمندان در سرتاسر جهان از، مدادهای رنگی، انواع آبرنگ، ماژیک‌های طراحی، راپیدهای جوهری و سایر قلم‌ها برای ایجاد یک مدل و طرح جذاب در نقاشی‌های خود استفاده می‌کنند.

 

درست است که راپید ابزار دست مهندسان و معماران برای طراحی به‌شمار می‌رود اما خیلی از هنرمندان علاقه‌مند به استفاده از آن در کشیدن نقاشی‌های خود هستند. امروزه راپید تبدیل به یک قلم محبوب برای هنرمندان و هم برای معماران شده است و نمونه نقاشی‌های طراحی شده با راپید طرفداران زیادی در جهان پیدا کرده است. خوب بهتر است با ما همراه شوید تا با نقاشی به سبک طراحی با راپیدهای جوهری بیشتر آشنا شوید.

 

چه نقاشی‌هایی با راپید ترسیم می‌شوند؟

اغلب نقاشی‌هایی که به وسیله‌ی یک قلم جوهری ترسیم می‌شوند بسیار واضح و با جزئیات دقیق هستند. از بهترین مدل قلم‌های جوهری قلم راپید است. راپید ابزاری در دسترس و قابل حمل بوده، که به راحتی جوهر آن شارژ می‌شود و در ضخامت‌های مختلف علاوه‌بر این‌که ترسیم جزئیات یک نقاشی را آسان می‌کند کنتراست بالایی هم به آن می‌دهد. معمولا نقاشان و طراحان برای به تصویر کشیدن موضوعاتی که قصد دارند خصوصیات ذاتی آن را به شکلی برجسته منعکس کنند از راپید استفاده می‌کنند. طراحی منظره، ترسیمات معماری، طراحی انواع وسایل نقلیه، ترسیم ماشین آلات صنعتی و نقاشی‌هایی که ماهیت علمی دارند از نمونه نقاشی‌های طراحی شده با راپید هستند.

 

انتخاب راپید برای نقاشی یک انتخاب خوب به نظر می‌رسد؟

یک نقاش که برای ترسیم نقاشی‌های خود از راپید استفاده می‌کند در گام اول باید بداند که به درستی راپید را در دست خود بگیرد. راپیدها از مارک‌های مختلف با اندازه نوک‌های متنوع در بازار در دسترس هنرمندان قرار گرفته‌اند و هر هنرمندی می‌تواند به‌راحتی از مغازه لوازم التحریر یک راپید مناسب خریداری کند.

 

هر راپید با نوک شماره‌ی بزرگتر منطقاً جوهر بیشتری را در داخل خود نگه می‌دارد پس نقاش باید هنگام کشیدن نوک قلم بر کاغذ این نکته را به خاطر داشته باشد تا از پاشیدن جوهر بر روی کاغذ جلوگیری شود.

 

البته این ملاحظات گفته شده در مورد راپیدهای جوهری قابل شارژ است اما راپیدهای یکبار مصرف که دارای مخزنی داخلی هستند امکان پخش‌شدگی جوهر را روی کاغذ ندارند. پس به نقاشان تازه کار برای سهولت در ترسیم توصیه می‌شود راپیدهای یکبار مصرف خریداری کنند و یک انتخاب محبوب زمان خرید این راپیدها، قلم‌های میکرون ساخته شده توسط برند ساکورا است.

 

تکنیک‌های نقاشی با راپید جوهری

شاید فکر کنید این‌که هنرمندان در زمان به تصویر کشیدن یک سوژه از چه ابزاری استفاده می‌کنند مهم است، در جواب به شما می‌گوییم بله،  اما این موضوع مهمتر است که تکنیک‌های طراحی به همان شکل گذشته باقی می‌ماند. در واقع هر هنرمندی ممکن است از یک تکنیک در نقاشی به طور انحصاری به منظور ایجاد وحدت در آثار هنری خویش استفاده کند و یا ممکن است از چندین روش و تکنیک برای ایجاد تنوع در آثارشان استفاده کنند.

 

* تکنیک هچینگ: با استفاده از خطوطی ایجاد می‌شود که عموماً به صورت فشرده و در یک جهت حرکت می‌کنند. نقاشان از هچینگ برای ایجاد پرسپکتیو و ایجاد بعد در یک نقاشی از طریق کشیدن خطوط متقاطع راپید در یک سایز استفاده می‌کنند. هرچه این خطوط را با راپید به یکدیگر نزدیکتر و منسجم‌تر بکشیم ، شکل و سطح تیره‌تری به نقاشی می‌دهد.

 

* تکنیک استیبلینگ: از گذاشتن نقاط کوچک کنار هم با نوک راپید روی سطح نقاشی برای ایجاد عمق در نقاشی استفاده می‌شود. انسجام این نقاط در طرح، میزان عمق درک شده توسط بیننده را کنترل می‌کند.

 

*تکنیک رندم لاین : در این تکنیک نقاش به وسیله راپید با سایز نوک نازک خطوطی را از روی هم عبور می‌دهد تا طیف وسیعی از عمق را تولید کند. هرچه در نقاشی خطوط از روی هم بیشتر عبور کنند، آن محدوده تیره‌تر و عمیق‌تر به نظر می‌رسد.

 

آشنایی با یک نمونه از نقاشی‌های طراحی شده با راپید

نمونه نقاشی های طراحی شده با راپید

خوب در یک نقاشی ماهرانه ایده‌ی شما برای طرحتان روشن است، با در دست د اشتن یک راپید با ضخامت‌های مختلف و جوهر لازم برای شارژ آن شروع به کشیدن روی مقوا کنید.

 

در مورد کدهای رنگی راپید، زرد ضخیم ترین نوک، رنگ سفید ضخامت میانی و رنگ قهوه ای نازک‌ترین ضخامت خط برای ترسیم یک نقاشی است. در ابتدا جزئیات از فضا گرفته تا عناصر  طرحتان را با استفاده از مداد بسیار کمرنگ ترسیم کنید. سپس برای اجرای تکنیک‌های به‌تصویر کشیدن حجم، عمق و سایه در طرحتان ببه وسیله‌ی راپید خطوطی موازی یا متقاطع رسم کنید.

 

همانطور که غالباً در نقاشی‌های منظره‌ی با راپید اتفاق می‌افتد، براساس بافت اجسام و عناصر در نقاشی خود مقوا یا کاغذ با ضخامت مناسب انتخاب کنید. برای مثال در حالی که با استفاده از خطوط تصادفی راپید خود برگ‌های درختان را رسم می‌کنید با ترسیم خطوط فشرده‌ی موازی طرح تنه‌ی درختان را بکشید. کار با راپیدهای جوهری می‌تواند باعث استرس برخی از نقاشان تازه‌کار شود، اما به یاد داشته باشید که هنر باید همواره سرگرم کننده و بدون استرس باشد. پس سعی کنید ابتدا تصویر خود را با مداد بکشید، سپس روی آن را به وسیله‌ی راپید پر‌رنگ کنید.

 

در هنگام نیاز به استفاده از نوک ضخیم برای راپید خود احتیاط کنید که در زمان ترسیم نوک راپید را ثابت در یک نقطه نگه ندارید چون باعث پخش جوهر و خراب شدن طرح شما می‌شود. در هنگام استفاه از نوک‌های ضخیم‌تر راپید سرعت عمل دست شما حین ترسیم بسیار مهم است. البته برخی راپیدها از برندهای مختلف هستند که وقتی آرام‌تر با آن ترسیم می‌کنید جوهر پس نمی‌دهند که این‌ها برای نقاشی‌های کتاب‌های کمیک کاملاً خوب هستند .

 

 البته برای نمونه نقاشی‌های طراحی شده با راپید توسط تازه‌کاران حرفه‌ی نقاشی استفاده از راپید یکبار مصرف بهتر و راحت‌تر است، چون تنها دردسر این راپیدها تمام شدن جوهر آن حین ترسیم است. پس در نتیجه، دوست‌داران نقاشی می‌توانند با خرید راپید از (گاج مارکت) اولین قدم برای نقاشی‌های جوهری را برداشته و هرآنچه تمایل دارند را به تصویر بکشند.

برچسب‌ها: