هزینه سفر به تفلیس در مهر 1401

مجموعه : نکات سفر
هزینه سفر به تفلیس در مهر 1401

 

گرجستان یکی از کشورهای همسایه ایران است که نرخ ارز مناسبی دارد و دارای فرهنگ غنی و جاهای دیدنی متعدد است. تفلیس معروف‌ترین شهر آن محسوب می‌شود و همه ساله گردشگران بسیاری عازم تفلیس می‌شوند. سفر به تفلیس یکی از سفرهای خارجی محبوب و پرطرفدار در ایران نیز محسوب می‌شود. مدیریت هزینه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که پیش از سفر باید برای آن برنامه‌ریزی کنید. به همین منظور در این مقاله قصد داریم تا شما را با سیر تا پیاز هزینه سفر به تفلیس آشنا کنیم. به این ترتیب می‌توانید برای جز به‌جز سفر خود برنامه‌ریزی داشته باشید.

 

واحد پولی گرجستان

واحد پولی کشور گرجستان لاری است. در حال حاضر (در مهر ماه سال 1401) هر لاری حدود 11هزار و 500 تومان معامله می‌شود. پس می‌توان گفت که حدود 70 درصد از دلار ارزان‌تر است. به همین خاطر سفر به گرجستان به‌مراتب ارزان‌تر از سفرهای اروپایی خواهد بود. بیشتر مردم نیز برای معامله از لاری و نه دلار یا یورو استفاده می‌کنند. پس حتماً واحد پولی خودتان را ابتدا به لاری چنج کنید و سپس خرید خود را انجام دهید. در غیر این صورت مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر خواهید شد. همچنین بهتر است برای تبدیل واحد پولی از صرافی‌های داخلی یا ایرانی کمک بگیرید.

 

هزینه هتل تفلیس

هزینه اقامت در تفلیس یکی از بخش‌های بزرگ هزینه سفر به تفلیس به حساب می‌آید؛ اما برخی هتل‌های تفلیس قیمت کمتری حتی از هتل‌های داخل کشور دارند! شاید باور این موضوع برای شما سخت باشد؛ اما قیمت برخی هتل‌ها از حدود شبی 2 میلیون تومان آغاز می‌شوند. همان طور که می‌توانید تصور کنید، هزینه اقامت در هتل به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

اول از همه تعداد ستاره و خدماتی که از هتل دریافت می‌کنید روی قیمت هتل تأثیر خواهد داشت. دوم اینکه باید ببینید هتل در کدام محله قرار دارد. برخی محله‌ها دارای دسترسی بسیار راحتی به جاهای دیدنی شهر هستند. به همین خاطر در هزینه‌های حمل و نقل شما صرفه‌جویی می‌شود.

 

هتل‌های 3 و 4 ستاره که از قیمت حدودی 2میلیون تومان به ازای هر شب اقامت در اتاق سینگل آغاز می‌شوند، هتل‌های چندان باکیفیتی نیستند. حداقل قیمت هتل‌های مناسب با قیمت 4میلیون تومان به ازای هر شب اقامت در اتاق‌های سینگل به بالا شروع می‌شود. هتل‌های 5 ستاره دارای قیمت 5 میلیون تومان به بالا هستند.

 

این هتل‌ها تعداد محدودی دارند و به همین خاطر بسیاری از مسافران اقامت در هتل‌های 4ستاره را انتخاب می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند با هزینه کمتری اقامت کنند و از کیفیت مناسبی بهره‌مند شوند. پس به‌صورت میانگین باید بین 3 تا 5 میلیون تومان به ازای هر نفر در هر شب هزینه اقامت کنار بگذارید.

 

هزینه بلیط هواپیما تفلیس

بلیط هواپیما یکی دیگر از بخش‌های عمده و بزرگ هزینه سفر به تفلیس به حساب می‌آید.  ایرلاین‌های مختلف داخلی و خارجی پروازهای تفلیس را از مبدا شهرهای متفاوت انجام می‌دهند. شما می‌توانید با تهیه کردن بلیط لحظه آخری به کاهش هزینه‌های سفرتان کمک کنید. پروازهای لحظه آخری می‌توانند از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی باشند. البته بلیط لحظه آخری همراه با تخفیف، فقط در ایام کم‌تردد پیدا می‌شوند. در ایام پرتردد خبری از بلیط لحظه آخری نیست. این بلیط‌ها گاهی همراه با تخفیف بیش از 50 درصد نیز ارائه خواهند شد.

 

همان طور که می‌دانید، در سفرهای خارجی می‌توانید از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی استفاده کنید. قیمت بلیط ایرلاین خارجی بسیار گران است. ایرلاین‌های داخلی از جمله آسمان، زاگرس و امثال آن پرواز تفلیس را از شهرهای مختلف انجام می‌دهند. اگر بخواهید با ایرلاین‌های داخلی پرواز کنید، می‌توانید با حدود 5میلیون تومان تهران را به مقصد تفلیس ترک کنید. این قیمت به‌تدریج در ایرلاین‌ها بر اساس نوع هواپیما و تاریخ پرواز افزایش پیدا می‌کند.

 

قیمت پرواز تفلیس در ایرلاین‌های خارجی همانند فلای تودی از حدود 9میلیون تومان آغاز می‌شود. در نهایت به پروازهای امارات و پروازهای ترانزیت خواهیم رسید که ابتدا به یک کشور دیگر و سپس به گرجستان سفر می‌کنند. این پروازها بسیار گران‌قیمت و البته طولانی هستند. جالب است بدانید قیمت پروازهای ترانزیت تفلیس در ایرلاین‌های خارجی حدود 21میلیون تومان هستند! پس بهتر است با پروازهای خارجی سفر کنید تا هزینه‌های خود را تا حد امکان کاهش دهید .

 

هزینه ویزا و عوارض خروج

گرجستان جزو کشورهایی است که ایرانیان برای سفر به آن نیاز به ویزا ندارند. پس نیازی نیست هزینه‌ای را نیز بابت ویزا پرداخت کنید. عوارض خروج یکی از هزینه‌هایی است که حتماً باید در نظر بگیرید. این هزینه در گذشته بسیار ناچیز بود؛ اما هزینه عوارض خروج کشور این روزها بسیار گران شده و باید حتماً جزو هزینه سفر به تفلیس در نظر بگیرد و جزو مخارج بیاورید. عوارض خروج از کشور بر اساس تعداد دفعاتی که هر نفر در سال از کشور خارج می‌شود بستگی دارد. عوارض برای تمامی اعضای خانواده اجباری است. حتی عوارض کودکان نیز باید پرداخت شود. بر این اساس مسافران در مرتبه اول باید 400هزار تومان عوارض خروج از کشور پرداخت کنند. این عدد در مرتبه دوم به 600هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. از دفعه سوم به بعد، هر نفر باید 800هزار تومان عواض پرداخت کند.

در گذشته یک باجه بانک ملی در فرودگاه‌های بین‌المللی از جمله فرودگاه امام قرار داشت که مسافران به‌صورت حضوری عوارض خروج را در آن پرداخت می‌کردند. این کار باعث می‌شد تا بسیاری از مسافران در صف بانک قرار بگیرند و به پرواز خود نرسند. به همین خاطر امکان پرداخت عوارض از دستگاه ATM یا به‌صورت اینترنتی نیز مهیا شد. حتی با کمک اپلیکیشن‌های داخلی از جمله پیام‌رسان بله هم می‌توانید از طریق درگاه بانک ملی، عوارض خروج از کشور خودتان را پرداخت کنید و در نهایت رسید بانکی آن را به مسئولان فرودگاه ارائه دهید. پس حتماً این عوارض را باید در هزینه‌های جاری سفرتان در نظر بگیرید.

 

هزینه سفر به تفلیس با ماشین

گرجستان جزو همسایه‌های ایران به حساب می‌آید و مرز زمینی مشترک با ایران دارد. به همین خاطر امکان آن وجود دارد تا با ماشین شخصی خودتان به تفلیس و کشور زیبای گرجستان سفر کنید. شاید این سؤال برای شما هم پیش بیاید که چطور می‌توانید با ماشین به تفلیس سفر کنید. جالب است بدانید که هزینه سفر با ماشین شخصی به تفلیس کمتر از سفر زمینی به تفلیس نیست و شاید هزینه‌های آن با مسیر هوایی رقابت می‌کند. البته در نظر داشته باشید که وقتی با یک ماشین سفر کنید و خانواده پرجمعیت 4 یا 5 نفره داشته باشید، به این ترتیب هزینه‌های شما کاهش پیدا می‌کند. اول از همه که باید هزینه‌های جاری از جمله عوارض، کاپوتاژ و … را پرداخت کنید.

قیمت بنزین در گرجستان با ایران تفاوت دارد و شاید از پر کردن یک باک بنزین بسیار شوکه شوید. همچنین باید مدتی که در کشور تفلیس حضور دارید، از بیمه بین‌المللی استفاده کنید. برای بیمه بین‌المللی می‌توانید از بیمه‌های داخلی همانند ایران و امثال آن نیز کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که بهتر است حتماً به قوانین راهنمایی و رانندگی گرجستان هم دقت داشته باشید. چون جریمه‌های آن‌ها بسیار گران و سنگین است. همچنین در صورتی که خودروی شما به تعمیر نیاز پیدا کند، باید خودتان را برای هزینه‌های سنگین آماده کنید. پس توصیه می‌شود که حتماً در ایران ماشین خودتان را به یک تعمیرگاه حرفه‌ای و تخصصی ببرید تا از بابت سلامت آن اطمینان پیدا کنید و سپس عازم سفر شوید.

 

تور گرجستان

یکی از روش‌های سفر به تفلیس این است که خودتان همه کار را انجام دهید. یعنی خودتان بلیط هواپیما و رزرو هتل را انجام داده و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید. برخی افراد تصور می‌کنند که اگر با تور سفر کنند، همین هزینه‌ها را باید همراه با سود آژانس مسافرتی پرداخت کنند. این یک باور اشتباه است و قیمت تور از اینکه خودتان همه کار را انجام دهید، کمتر خواهد بود.

 

آژانس‌های مسافرتی که تورهای مختلف را برگزار می‌کنند، با انواع ایرلاین داخلی و خارجی طرف قرارداد هستند. یا اینکه با شرکت‌هایی ارتباط دارند که قراردادهای مسافرتی با ایرلاین‌ها یا هتل‌ها عقد کرده‌اند. به این ترتیب هزینه‌ای که مثلا شما برای بلیط هواپیما خارجی پرداخت می‌کنید از هزینه‌‌ای که آژانس مسافرتی پرداخت می‌کند، بیشتر خواهد بود. پس نه فقط اینکه آژانس‌ها می‌توانند تخفیف‌های ویژه‌ای برای شما بگیرند و این بخش تخفیف‌ها سود آن‌ها باشد، بلکه بخشی از این سود را نیز با شما سهیم می‌شوند. به همین خاطر قیمت سفر با تور از سفر به‌صورت انفرادی کمتر خواهد بود.

 

تورها به‌صورت زمینی یا هوایی انجام می‌شوند. مسافران می‌توانند پکیج خودشان را مدیریت کنند و در انتخاب هتل، روش سفر یا نوع پرواز حق انتخاب داشته باشند. حتی تورها مدت زمان‌های مختلفی دارند. برای مثال می‌توانید با هزینه 6 تا 7 میلیون تومان به ازای هر نفر، در تور هوایی 3 شب گرجستان شرکت کنید. این در حالی است که همان طور که گفتیم، فقط بلیط رفت و برگشت هر نفر به گرجستان حدود 10 میلیون تومان خواهد بود! پس می‌توان گفت که به این شکل، هتل و بخشی از هزینه پرواز را مهمان شرکت‌های مسافرتی خواهید بود.

 

هزینه سفر زمینی به تفلیس

هزینه سفر به تفلیس در مهر 1401

برخی افراد نه تور، نه پرواز و نه سفر با ماشین شخصی را انتخاب می‌کنند و ترجیح می‌دهند با اتوبوس به تفلیس سفر کنند. با سفر زمینی بخش عمده هزینه سفر به تفلیس کاهش پیدا می‌کند. شاید بسیاری از ما طرز فکر منفی در خصوص سفر با اتوبوس داشته باشیم و البته حق داریم. در گذشته اتوبوس‌ها بسیار خسته‌کننده بودند؛ اما این روزها اتوبوس‌های VIP کلاً تجربه سفر با اتوبوس را تغییر داده‌اند. وقتی که با اتوبوس‌های VIP سفر کنید، در هر لحظه می‌توانید صندلی خودتان را باز کنید و روی آن بخوابید. این صندلی‌ها حتی از صندلی هواپیما هم راحت‌تر هستند. سیستم تهویه مطبوع این اتوبوس‌ها عملکرد بسیار عالی دارد و همچنین می‌توانید از پریز برق شهری یا حتی اینترنت هم بهره‌مند شوید. اگر اتوبوس را برای سفر خود انتخاب کنید، به ازای هر نفر حدود 1.5 میلیون تومان باید هزینه رفت و برگشت با اتوبوس بپردازید. مسیر از مناطق زیبا و سرسبز عبور می‌کند و از حضور در طول مسیر خسته نخواهید شد.

 

هزینه خوراک در گرجستان

هزینه خوراک یکی دیگر از بخش‌های بزرگ هزینه سفر به تفلیس محسوب می‌شود. البته خوشبختانه مدیریت هزینه خوراک کاملاً به خودتان بستگی دارد و کاملاً متغیر است. شما اگر بخواهید سفری ارزان و اقتصادی داشته باشید، می‌توانید انواع کنسرو و غذاهای آماده از ایران همراه خودتان ببرید تا هزینه خوراک کلاً در گرجستان پرداخت نکنید! هتل‌های 4 و 5 ستاره صبحانه را روی اتاق سرو می‌کنند و به این ترتیب با یک وعده نهار و یک وعده شام سبک، می‌توانید هزینه‌های خودتان را مدیریت کنید.

اگر بخواهیم هزینه‌های خوراک را با تهران مقایسه کنیم، باید بگوییم که هزینه خوراک در تفلیس از هزینه خوراک در تهران بیشتر و گران‌تر است. در یک رستوران ارزان به ازای هر نفر باید 10 الی 15 لاری گرجستان پرداخت کنید. همچنین در رستوران‌های متوسط به ازای هر نفر باید 25 تا 30 لاری پرداخت کنید. این قیمت برای رستوران‌های لوکس به حدود 50 لاری می‌رسد. در تفلیس می‌توانید طعم غذاهای خیابانی را نیز بچشید که بسیار ارزان و البته خوشمزه هستند. البته به‌دنبال دکه‌هایی باشید که شلوغ هستند و از بابت کیفیت آن‌ها خیالتان راحت است. رستوران‌های مک دونالند نیز می‌توانند گزینه بسیار مناسبی باشند. در رستوران‌های مک دونالد می‌توانید با حدود 3 لاری برگر خوشمزه سفارش دهید.

 

هزینه بازدید از جاهای دیدنی تفلیس

خب وقتی که به سفر می‌روید دلتان می‌خواهد تا از جاذبه‌های گردشگری آن شهر و کشور دیدن کنید. پس باید هزینه‌ای را برای گشت‌و‌گذار خودتان کنار بگذارید. اگر اهل دیدن موزه‌های تاریخی هستید، ورودی موزه‌های گرجستان به‌صورت میانگین 5 لاری است. گالری ملی گرجستان که در خیابان روستاولی قرار دارد، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تفلیس است. برای ورود به این گالری ملی باید 7 لاری بپردازید. در صورتی که قصد استفاده از قطارهای تفریحی گرجستان را داشته باشید، باید 2 تا 3 لاری پرداخت کنید. در طول روز این هزینه 2 لاری و در طول شب 3 لاری خواهد بود. البته نگران نباشید، بسیاری از جاذبه‌های دیدنی تفلیس هم رایگان هستند. در این میان می‌توان به کلیساهای مختلف اشاره کرد که بازدید از آن‌ها تماماً رایگان خواهد بود.

 

هزینه رفت و آمد در تفلیس

بخش دیگر هزینه سفر به تفلیس را هزینه حمل و نقل شکل می‌دهد. بسیاری از مسافران این هزینه را دست کم می‌گیرند و دچار مشکل می‌شوند. هزینه رفت و آمد را خوشبختانه می‌توان مدیریت کرد. اول از همه باید به انتخاب هتل برگردیم و تلاش کنیم تا هتلی را رزرو کنیم که در نزدیکی مرکز شهر و جاهای دیدنی مختلف قرار داشته باشد. به این ترتیب می‌توانید بیشتر با پای پیاده از جاهای مختلف دیدن کنید و کلاً تاکسی نگیرید. البته روش‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل وجود دارد.

اول از همه توصیه می‌شود که از مترو تفلیس استفاده کنید. مترو تفلیس از ساعت 6 صبح تا 12 شب کار می‌کند. پس محدودیت زمانی نخواهید داشت. قیمت بلیط تک سفره مترو نیز فقط 50 تتری یا همان نیم لاری است! با همین 50 تتری یا نیم لاری سوار اتوبوس هم می‌توانید شوید. البته که هزینه اتوبوس‌های گردشگری با اتوبوس‌های معمولی متفاوت است و بیشتر خواهد بود. توجه داشته باشید که اگر بلیط اتوبوس را پرداخت نکنید 50 لاری یعنی 100 برابر آن جریمه می‌شوید! تاکسی گران‌ترین روش برای سفر به گرجستان محسوب می‌شود. در مسیرهای کوتاه باید حدود 5 لاری پرداخت کنید. در مسیرهای طولانی مثلاً حدود 30 کیلومتر که مسیرهای خارج از شهر و حومه می‌شوند، باید حدود 20 لاری پرداخت کنید. همچنین در نظر داشته باشید که می‌توانید کارت مخصوص تردد در شهر را تهیه کنید. به این ترتیب در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود و هزینه کمتری را پرداخت می‌کنید.

 

خرید در گرجستان

خرید در تفلیس جزو هزینه‌های اختیاری به حساب می‌آید. شما می‌توانید برای خودتان، اقوام یا دوستانتان خرید کنید یا خرید نکنید! پس این کاملاً به خودتان بستگی دارد که خرید خود را انجام دهید یا نه! خب با این حال حتماً دلتان می‌خواهد بدانید که حدود قیمت اجناس در گرجستان به چه شکل است؟ قیمت در مراکز خرید مختلف تفلیس با هم تفاوت دارند. خب این موضوع در تمام شهرهای دنیا دیده می‌شود. برخی مراکز خرید جزو پاساژهای گران و برخی دیگر جزو ارزان‌ها هستند. برای خرید یک پلیور باید بین 90 تا 400 لاری کنار بگذارید. قیمت یک جفت کفش هم بین 30 تا 150 لاری خواهد بود. اگر دلتان می‌خواهد یک کیف زنانه زیبا بخرید، باید برای آن 40 تا 100 لاری بپردازید. قیمت لباس بچهگانه هم بین 20 تا 130 لاری خواهد بود.

 

هزینه مکالمه و رومینگ در تفلیس

خب حتماً دلتان می‌خواهد در طول سفر به تفلیس با دوستان و اقوام خود صحبت کنید. پس این هزینه‌ها هم باید در لیست هزینه سفر به تفلیس در نظر گرفت. معمولاً این روزها ایرانیان فقط از اینترنت هتل استفاده می‌کنند تا به نرم‌افزارهای پیام‌رسان همانند واتساپ متصل شوند و با ایران تماس می‌گیرند. به این ترتیب لازم نیست حتی 1 ریال هزینه بابت مکالمه و رومینگ پرداخت کنید؛ اما اگر بخواهید، می‌توانید یک سیم‌کارت گرجستانی تهیه کنید. قیمت سیم‌کارت اپراتورهای مختلف با هم متفاوت خواهد بود. تعرفه آن‌ها نیز متفاوت است. به‌صورت میانگین باید بابت هر دقیقه مکالمه، 0.2 لاری پرداخت کنید. البته این مربوط به مکالمه داخلی است. این مبلغ در خصوص تماس با ایران به 10 لاری در دقیقه افزایش پیدا می‌کند. البته اگر از اپراتورهای داخلی استفاده کنید، می‌توانید از خدمات رومینگ کمک بگیرید. به این ترتیب هزینه رومینگ را باید از اپراتورهای داخلی بپرسید. رومینگ سیم‌کارت‌های داخلی از نظر اقتصادی به نفع خواهد بود. همچنین می‌توانید از اینترنت داخل گرجستان استفاده کنید و با کمک واتساپ و سایر برنامه‌های پیام‌رسان تماس بگیرید.

 

نکاتی برای کاهش هزینه سفر به تفلیس

هزینه سفر به تفلیس در مهر 1401

اول از همه بهتر است تا با تور سفر کنید. شاید با خودتان بگویید که شرکت‌های توریستی هم همین بلیط و هتل را رزرو می‌کنند و مقداری هم سود برای خودشان بر می‌دارند. پس اگر خودمان تمامی بخش‌های سفر را مدیریت کنیم، هزینه سفر به تفلیس کاهش پیدا می‌کند؛ اما این موضوع کاملاً اشتباه است. شرکت‌های مسافرتی با ایرلاین‌های مختلف و همچنین هتل‌های متفاوت طرف قرارداد هستند. به این ترتیب هزینه کمتری تا آنچه شما پرداخت می‌کنید را پرداخت می‌کنند. به همین خاطر وقتی که با تور سفر کنید، هزینه سفر شما از حالتی که خودتان بلیط و هتل را تهیه کنید، کمتر خواهد شد؛

 

بهتر است به‌دنبال بلیط لحظه آخری بگردید. در دوران کم‌تردد، ایرلاین‌ها از بلیط لحظه آخری برای تکمیل ظرفیت خود کمک می‌گیرند. این بلیط‌ها به‌مراتب از بلیط‌های معمولی ارزان‌تر هستند. پس می‌توانید با یافتن این نوع بلیط، هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید؛

 

بلیط هواپیما ایرلاین‌های داخلی بخرید. در سفرهای خارجی می‌توانید با ایرلاین‌های خارجی نیز پرواز کنید؛ اما قیمت این پروازها بر اساس دلار محاسبه می‌شوند. به همین خاطر وقتی که بخواهید همراه با این ایرلاین‌ها سفر کنید، باید هزینه بیشتری در مقایسه با ایرلاین‌های داخلی بپردازید. کیفیت پرواز آن‌ها نیز تفاوت چندانی با پروازهای داخلی ندارد. حتی گاهی پروازهای خارجی به دلیل وجود ترانزیت، طولانی‌تر از پروازهای داخلی هم می‌شوند؛

 

در دوران کم‌تردد سفر کنید. دوران کم‌تردد، تمام هزینه‌های سفرتان کاهش پیدا میکند. هزینه سفر به تفلیس فقط هتل و هواپیما نیست. خوشبختانه در دوران کم‌تردد، حتی هزینه خورد و خوراک کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید با تخفیف بیشتری از مراکز خرید انواع وسایل را بخرید؛

 

به‌صورت اینترنتی خرید کنید. زمانی که به‌صورت اینترنتی خرید کنید، تخفیف‌های بسیاری شامل حال شما می‌شوند. این در حالی است که همان پکیج سفر به تفلیس شاید به‌صورت حضوری، گران‌تر باشد. پس بهتر است به‌صورت اینترنتی خرید کنید.

 

خب دوستان عزیز، با نکاتی بسیار عالی در خصوص هزینه سفر به تفلیس آشنا شدید. همان طور که متوجه شدیم، هزینه سفر به تفلیس چندان گران نیست. به همین خاطر بسیاری از ایرانیان این مقصد را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. برای کاهش هزینه‌ها بهتر است همراه تور آژانس‌های مسافرتی معتبر سفر کنید.