همه چیز درباره ارز دیجیتال لونا

مجموعه : دنیای آنلاین
همه چیز درباره ارز دیجیتال لونا

می­توان استیبل کوین­ها را تحت عنوان هسته معاملات در بازار ارز دیجیتال و دنیای بلاک چین در نظر گرفت. همین دلیل هم باعث شده است تا تعداد زیادی از شرکت­ها به دنبال ایجاد استیبل کوین­ها باشند. یکی از این پروژه­ها، پروژه رمز ارز ترا است که توانسته در این زمینه به موفقیت­هایی برسد.

 

این پروژه دارای دو ارز دیجیتال است: لونا و ترا. این پروتکل که دارای دو ارز است به گونه­ای چیده شده که می­تواند به ساده­ترین شکل ممکن یک استیبل کوین از نوع غیرمتمرکز را عرضه کند.

 

گفتنی است که این شبکه به شکلی طراحی شده است که توانایی حمایت از برنامه­های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را هم دارد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد ارز دیجیتال لونا بیشتر صحبت کنیم.

 

ارز دیجیتال ترا چیست؟

در طول سالهای اخیر، شمار زیادی پروژه دیفای با هدف برابر کردن قیمت ارزهای دیجیتال با پول­های فیات در دنیا شکل گرفته­اند. در حقیقت قصد این پروژه­ها آن بوده است که به شکلی ممکن، کنترل نوسان موجود در بازار را به دست بگیرند و باعث پذیرش بیشتر ارزهای دیجیتال شوند. از جمله این پروژه­ها، پروژه ترا است که چهار سال عمر دارد و با تکیه بر ابداعات خود به موفقیت­هایی هم رسیده است.

 

پیش از این پروژه، تعدادی پروژه دیگر این هدف را دنبال کرده اما با یک مشکل اساسی مواجه بوده­اند و آن هم مربوط به نداشتن پشتوانه ثابت جهت استیبل کردن ارزها است.

 

همه کشورهای دنیا برای این کار از ذخیره­ها و دارایی­های دیگر در جهان استفاده می­کنند. مثلا در کشور ایران ذخیره ریال، اندخته طلا است. کشورهای دیگر از دلار و دیگر متریال­های دارای ارزش برای این امر استفاده می­کنند.

 

وجود این پشتوانه باعت ایجاد یک نوع برابری میان قیمت ارز و قیمت پشتوانه می­شود. بانک­های مرکزی همه کشورها با محاسبات خاص خود، میزان پشتوانه را تغییر می­کنند و به این دلیل قیمت ارز فیات ثابت باقی می­ماند.

 

پروژه ترا در زمره معدود پروژه­هایی است که این وضعیت را به بهترین شکل ممکن مرتفع می­کند. این شبکه دارای یک ساختار دو ارزی برای بلاک چین خود است. ارز دیجیتال ترا و ارز دیجیتال لونا خانواده این شبکه را تشکیل می­دهند.

 

معرفی ارزهای دیجتال ترا

ارزهایی که خانواده ترا را شکل داده­اند عبارت­اند از: TerraUSD ،TerraEUR ،TerraCNY ،TerraJPY ،TerraGBP ،TerraKRW و TerraSDR.

همه این ارزها که نام آنها ذکر شد نسخ دیجیتال معروف­ترین ارزهای مشهور جهان هستند. ارزهایی مانند ین ژاپن، دلار آمریکا، وون کره جنوبی و… در این دسته قرار دارند. قیمت این ارزها همیشه ثابت بوده و معادل قیمت ارز فیات آنها است. به عنوان مثال، قیمت TerraUSD برابر با یک دلار معمولی است.

 

نکته مهم در این راستا، چگونگی برابر کردن آنها است. در حقیقت در این شبکه از لونا به عنوان یک پشتوانه استیبل کوین­های شبکه ترا استفاده می­شود.

 

به این ترتیب زمانی که کاهش قیمت رخ می­دهد، مطابق با یک فرمول ویژه تعداد معینی از ارزهای لونا از بین برده می­شود تا مجددا قیمت به حالت نرمال برگردد.

 

از سوی دیگر هنگامی که این قیمت فراتر از حد مشخصی برود، بر مبنای پروتکل­ها میزانی مشخص ارز لونا تولید می­شود. روش انجام این کار با استفاده از محاسبات ریاضی که پیچیده هستند انجام می­گیرد و نیازمند دقت بالایی هستند.

همه چیز درباره ارز دیجیتال لونا

همه این فرایند به صورت کاملا اتوماتیک انجام می­گیرد و به همین علت برای نخستین بار پروسه حمایت ارزی به شیوه­ای غیرمتمرکز انجام گرفته است. این موضوع یک امتیاز چشمگیر به حساب می­آید.

 

ساختار ارز ترا چگونه است؟

ساختار ارز دیجیتال ترا برای آن فاکتور مهمی به شمار می­رود که باعث شده تا مخاطبان ترا درگیر شوند. به صورت خیلی ساده باید گفت که بلاک چین ترا و به صورت کلی ارزهای لونا و ترا با استفاده از کیت نرم­افزاری کاسموس ایجاد شده­اند. به این دلیل می­توان عنوان کرد که ارز ترا خودش یک شبکه بلاک چین مستقل محسوب می­شود که تابع قراردادهای هوشمند است.

 

بعلاوه، مثل سایر بلاک چین­هایی که توسعه­یافته محسوب می­شوند از جمله کازموس، ترا از روش POS که به روش اثبات سهام شهرت دارد، به عنوان یک روش جهت تایید شدن بلاک­های خود استفاده می­کند.

 

این مسئله باعث شده تا بلاک چین ترا دارای سرعت مناسبی باشد. سرعت شبکه ترا در حدی است که ظرف مدت 6 ثانیه یک تراکنش انجام می­گیرد.

 

نکته مهم در این ساختار، اعتبارسنج­های آن است. در حقیقت در همه شبکه­های مبتنی بر کاسموس تعدادی مشخص نودهای اعتبارسنج وجود دارد که بر انجام تراکنش­ها نظارت دارند و به این صورت شفافیت لازم شکل گرفته است و تقاضا برای خرید لونا کلاسیک افزایش می­یابد.

 

چگونگی عملکرد شبکه دیجیتال ترا

یکی از فاکتورهای مهم که باعث شده تا بسیاری از فعالان دنیای بلاک چین سردرگم شوند، نحوه عملکرد این شبکه است. این در حالی است که ساختار این ارز بسیار ساده است ولی ذخیره ارزهای استیبل آن شفافیت لازم را برای مردم ندارد.

 

در حقیقت آنها اطلاع ندارند که بلاک چین ترا به چه شکلی باعث ثابت ماندن نرخ شده است و چون قیمت ارزهای شبکه ترا تا حد زیادی به این الگو وابستگی دارد، بنابراین در این راستا دچار تردید و شک­هایی می­شوند.

 

همه چیز درباره ارز دیجیتال لونا

ویژگی­های ترا را بشناسید

ساختار خاص ارز لونا سبب شده که این رمز ارز دارای ویژگی­های خاصی باشد و به همین دلیل هم در مقایسه با سایر پروژه­ها متمایز است.

 

از جمله این ویژگی­ها می­توان به امنیت بالای آن اشاره کرد. سرعت بالای ارز لونا که ناشی از استفاده از اثبات سهام است و باعث جذب مخاطبان شده است، ویژگی قابل اشاره­ای است. یکی دیگر از خصوصیات این ارز، داشتن کارمزد اندک است. باز هم استفاده از پروتکل اثبات سهام باعث این ویژگی شده است. در این شبکه با پرداخت چند سنت می­توان تراکنش مد نظر را انجام داد.

 

ارز لونا از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می­کند چرا که این ارز دیجیتال بواسطه کیت توسعه کازموس ایجاد شده است. ارز دیجیتال لونا دارای دو ارز دیجیتال است که آن را منحصربفرد کرده است. گفتنی است که شبکه­های محدودی این شرایط را دارند.

 

سخن آخر

یکی از شبکه­های ارز دیجیتال، ترا است که دارای محبوبیت زیادی است. محبوبیت این ارز به دلایل گوناگونی است از جمله این که دارای دو توکن ترا و لونا است. دارای امنیت بالایی است و کارمزد انجام تراکنش در آن پایین است. این ویژگی­های منحصربفرد لونا ناشی از استفاده این شبکه از اثبات سهام است. در این مقاله سعی شده تا به صورت مفصل­تر در مورد این ارز دیجیتال صحبت کنیم.

 

سوالات متداول

در ادامه سعی شده است تا به رایج­ترین سوالات در مورد ارز دیجیتال لونا پرداخته شود.

 

برای نگهداری ارز دیجتال لونا از چه روشی باید استفاده کرد؟

برای نگهداری این ارز می­توان از انواع کیف پول دیجیتال استفاده کرد. از جمله این کیف پول­ها می­توان به کیف پول رسمی ترا اشاره کرد. کیف­های پول کوینومی، ترزور، کیپ­کی از جمله کیف پول­هایی هستند که می­توان برای نگهدای ارز دیجیتال لونا از آنها استفاده کرد.

 

برای خرید ارز دیجیتال لونا چگونه باید اقدام کرد؟

برای خرید لونا باید از طریق صرافی­ها اقدام کرد. برخی از صرافی­ها به شرح زیر امکان عرضه این ارز دیجیتال را دارند:

کوکوین، گیت، بایننس، اف تی ایکس، آپ بیت،گلوبال هوبی، کوین ایکس و…