همه چیز درباره طلاق توافقی در سال 1401

همه چیز درباره طلاق توافقی در سال 1401

گاه سعی و تلاش زوجین درجهت حل مسائل و مشکلات فیما بین ، به نتیجه نمی رسد و دو طرف پس از رسیدن به طلاق عاطفی،به راهکار طلاق قانونی می رسند.

 

هر چند که در بسیاری موارد ، جهت جلوگیری ازعواقب این معضل اجتماعی،مراجعه به مشاور خانواده و روانشناس می تواند راهگشا باشد ولی، اگر تمامی راه های پیش رو را برای حل بحران طی  نموده ، اما  به بن بست رسیده اید و اکنون هر دو قصد انجام مراحل طلاق توافقی را دارید ، این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

طلاق توافقی چیست؟

زمانی که زن و شوهر قصد جدایی از یکدیگر را دارند و راجع به امور مالی و غیر مالی زندگی مشترک از جمله مهریه ،جهیزیه ،حضانت فرزندان و… اختلافی ندارند، توافقات خود را به دادگاه خانواده اعلام می کنند و دادگاه بر مبنای آن،رای طلاق را صادر می کند.

 

 مراحل انجام طلاق توافقی در سال 1401 چگونه است؟

در حال حاضر یکی از سریعترین راه های طلاق ، طلاق توافقی است ؛چرا که بدلیل اتفاق نظر زوج و زوجه،  اختلافی وجود ندارد وروند جدایی، با سهولت بیشتری انجام میشود.

 

البته نظربه حساسیت قانونگذار نسبت به حفظ بنیان خانواده و کاهش عواقب زیانبار طلاق ، طبق بخشنامه طلاق توافقی قوه قضاییه ،مقرر شده که زوجین  قبل از ثبت دادخواست طلاق، در جلسات مشاوره مراکز غربالگری بهزیستی شرکت کنند. شرکت در این جلسات برای هر دو طرف ، اجباری است.

 

برای اقدام به طلاق توافقی ،اولین مرحله ، ثبت نام و تعیین وقت جلسات مشاوره ی  مراکزمشاوره از طریق سامانه اینترنتی “تصمیم” بهزیستی است. جلسات با حضور زن و شوهرتشکیل  می شود. مشاورین خانواده بهزیستی ، در طی چند جلسه ، سعی در ریشه یابی و حل مشکلات فیمابین می نمایند . در نهایت اگر صلح و سازشی صورت نگیرد، یک گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می شود که  در مرحله بعدی ،زوجین می توانند با این گواهی به همراه مدارک هویتی و سند ازدواج ،به  دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سطح شهر مراجعه نمایند و دادخواست طلاق توافقی را ثبت نمایند.

 

سپس ، وقت دادگاه خانواده به هر دو طرف ابلاغ می گردد. در روز رسیدگی ، قاضی  پس از بررسی علل و دلایل دو طرف برای جدایی و ارجاع به داوری و عدم امکان سازش، مدارک و توافقنامه طلاق توافقی زوجین را بررسی کرده و برمبنای توافقنامه اعلامی زن و شوهر، نسبت به صدور حکم طلاق اقدام می نماید.این پروسه اززمان اقدام تا صدور رای ،چند ماه طول می کشد.

 

همه چیز درباره طلاق توافقی در سال 1401

آیا درطلاق توافقی باید مهریه را ببخشم؟

در هنگام طلاق توافقی ،تکلیف مهریه زن باید مشخص شود.زن و شوهر می توانند به میزانی کمتر یا بیشتر ازمهریه توافق کنند یا حتی خانم کل مهریه را ببخشد.

 

ثبت طلاق توافقی چگونه است؟

بعد ازقطعی شدن حکم دادگاه ، زن و شوهر ظرف 3 ماه مهلت قانونی دارند که به یکی از دفاتر ثبت طلاق (محضر) مراجعه و نسبت به ثبت واخذ سند طلاق اقدام نمایند.

 

آیا امکان پشیمانی از طلاق توافقی وجود دارد؟

جواب این سوال مثبت هست ولی توجه داشته باشید که شما بعد از صدوررای وتا قبل از ثبت طلاق در محضر،فرصت دارید تا از طلاق منصرف شوید ، در این صورت همه چیز به حالت قبل برمی گردد. بعنوان مثال فرض کنید خانمی در دادگاه اعلام کرده که در قبال طلاق توافقی مهریه اش را می بخشد،بر این اساس رای صادر شده و قابلیت اجرا دارد .

 

منتها خانم از انجام طلاق و بخشش مهریه پشیمان شده ،لذا می تواند طلاق را در دفترخانه امضا نکند و بدین صورت رای طلاق توافقی ، از درجه اعتبار ساقط می شود و توافقات اعلامی کان لم یکن می گردد.

 

توجه داشته باشید که زوجین  حتما در شروع  به  اقدام  طلاق ، راجع به مهریه ،جهیزیه ،حضانت فرزندان و ….  تعیین تکلیف کنند و توافق مذکور را مکتوب کنند. تنظیم دقیق این توافقنامه،  برای ارایه به دادگاه از اهمیت زیادی برخورداراست ،چرا که مبنای صدور رای قرار می گیرد. لذا ، باید با نهایت دقت و حساسیت مکتوب گردد تا در آینده  شما را متحمل مسؤولیت های مالی و قانونی نکند. بهتر است در تنظیم این توافقنامه و تسریع وسهولت بیشترروند قانونی طلاق ، ازیک وکیل متخصص طلاق توافقی کمک بگیرید.هر وکیلی توانایی انجام پرونده ی طلاق را ندارد حتما وکیلی را انتخاب کنید که در انجام طلاق توافقی تجربه کافی داشته باشد.