هواپیمایی تابان، هر آنچه باید در موردش بدانید!

مجموعه : نکات سفر
هواپیمایی تابان، هر آنچه باید در موردش بدانید!

تابان نامی است که حتما آن را بارها شنیده اید؛ یکی از جوان ترین شرکت های هواپیمایی خصوصی کشورمان که از سال 1385 فعالیت خود را آغاز کرده است. هواپیمایی تابان که مجوز فعالیت خود را یک سال پیش از آغاز رسمی پروازهایش از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده بود، با مشارکت منطقه اقتصادی ویژه سرخس به همراه شرکت سهامی توس گستر خراسان توسط خلبان عبدالله پور تاسیس گردید. در ادامه در این مقاله به معرفی شرکت هواپیمایی تابان خواهیم پرداخت.

هواپیمایی تابان، هر آنچه باید در موردش بدانید!

پروازهای داخلی

این شرکت که به نوعی متعلق به استان خراسان رضوی بوده و دفتر مرکزی آن نیز در شهر مشهد مقدس قرار دارد، دارای سه قطب پروازی مختلف در شهرهای کشورمان است که به شرح زیر می باشد:

 

اصفهان

مشهد

تهران

هواپیمایی تابان در حال حاضر پروازهای متعدد خارجی و داخلی زیادی را در کشورمان انجام می دهد که از مهمترین مقاصد داخلی پروازهای آن می توان به شهرهای زیر اشاره کرد:

 

خرم آباد

یزد

زاهدان

اهواز

تبریز

جزیره کیش

 

پروازهای خارجی

همچنین از جمله مقاصد پر رفت و آمد خارجی این ایرلاین نوپا دربین ایرلاین ها نیز می توان به شهرهای زیر اشاره نمود:

بغداد

نجف

لاهور

تفلیس

استانبول

ایروان

مسکو

باهم به تماشا ویدیویی که یکی از مسافران هواپیمای تابان از داخل کابین گرفته است، می نشینیم:

ناوگان هواپیمایی تابان

اما ناوگان هواپیمایی تابان

این شرکت در حال حاضر از وجود 9 فروند هواپیمای فعال جهت انجام پروازهای خارجی و داخلی بهره می برد که مشخصات آنها به شرح زیر است:

 

هواپیمای MD-88 – 5 فروند

هواپیمای RJ85 – 1 فروند

هواپیمایی ایرباس A310 – 1 فروند

هواپیمایی بوئینگ B737 – 1 فروند

هواپیمای بوئینگ B757 – 1 فروند

هواپیمایی تابان، هر آنچه باید در موردش بدانید!

محدودیت های شرکت هواپیمایی تابان

بنابر قوانین تثویب شده در پروازهای هواپیمایی تابان به تبعیت از قوانین یاتا، مسافرانی که قصد پرواز با هواپیماهای این ایرلاین را دارند، مستلزم رعایت دستوراتی هستند که چند مورد از آنها به قرار زیر است:

 

ممنوعیت ورود هر گونه مواد منفجره، قابل اشتعال و آتش‌زا به هواپیما

ممنوعیت ورود اسپری و کپسول های شیمیایی همچون گاز اشک آور

ممنوعیت ورود سرکه، اسید و هرگونه ماده خورنده شیمیایی

عدم تعهد بابت هر گونه اقلام زینتی، قیمتی، پول، اوراق بهادار و…

عدم تعهد بابت کالا و مواد فاسد شدنی و شکستنی

 

همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که پذیرش بانوان باردار در پروازهای این شرکت تنها تحت شرایطی خاص امکان پذیر می باشد. برای پروازهای داخلی تنها در صورت ارائه گواهی معتبر پزشکی برای خانم هایی که تا هفته 32 بارداری قرار دارند، هر گونه پرواز در مسیرهای کوتاه داخلی بلا مانع می باشد؛ این در حالی است که برای پروازهای خارجی وضعیت این دسته از بانوان باید به تایید پزشک مخصوص شرکت هواپیمایی تابان نیز برسد.

 

سوانح هوایی ایرلاین تابان

متاسفانه هر چند وقت یکبار پروازهای این شرکت هواپیمایی به دلایل مختلف مجبور به فرود اضطراری می شوند! بهمن ماه 1390 پرواز کیش به تهران، اردیبهشت 1394 پرواز تهران به نجف و اسفند 1394 پرواز تهران به مشهد تنها چند نمونه بارزی هستند که حتما درباره آنها شنیده اید؛ از دست رفتن موتور هواپیما، تکان های شدید و… از جمله دلایل این فرودهای اضطراری عنوان شده اند.

 

اولین سانحه سال 1396 نیز به نام همین شرکت ثبت شده است! در این حادثه لاستیک هواپیمای بوئینگ 737 این شرکت زمانی که در حال لندینگ در فرودگاه اردبیل بود، ترکید که در نتیجه منجر به لنگر شدن یک سمت از هواپیما و کشیده شدن یکی از موتورهای آن بر روی زمین شد! خوشبختانه در این حادثه هیچ گونه خسارت جانی به خدمه و مسافرین هواپیما وارد نشد.

هواپیمایی تابان، هر آنچه باید در موردش بدانید!

در میان تمامی سوانح هوایی که تاکنون برای این ایرلانی رخ داده است، باید از حادثه بهمن ماه 1388 بعنوان جدی ترین آنها نام آورد. در آن زمان هنوز هواپیماهای توپولوف روسی که جان شمار زیادی از هموطنان‌مان را گرفته اند در آسمان های ایران پرواز می کردند. هواپیمایی تابان نیز یکی از کاربران این نوع هواپیماها بود.

 

در بهمن ماه 1388 هواپیمای توپولوف 154 که مجموعا حامل 170 خدمه و مسافر بود زمانی که قصد فرود در فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد مقدس را داشت دچار سانحه آتش سوزی شد! در این حادثه که خوشبختانه کسی کشته نشد، حدود 47 نفر مصدوم شدند و به هواپیما نیز آسیبی بسیار جدی رسید به گونه ای که موتورها، دم هواپیما، بال سمت راست و داخل آن دچار حریق شد.

 

گفتنی است این هواپیما از آبادان عازم مشهد بود که بدلیل مه غلیط شب قبل از حادثه در فرودگاه اصفهان مجبور به فرود شده بود.اگر از کیفیت خدمات پروازهای هواپیمایی تابان بخواهیم سخن بگوییم، شاید نارضایتی های برخی اوقات مسافران این شرکت بیشتر جلب توجه کند؛ البته نباید منکر پروازهای بدون تاخیر، بی نقص و با رضایت و کیفیت تابان شد اما به هر حال پروازهایی که با مشکلات همراه هستند، همیشه در معرض توجه قرار می گیرند.

 

مشکلات دیگر شرکت هواپیمایی تابان

آخرین نارضایتی بیش از حد مسافران تابان را می توان به پرواز شماره 7234 این شرکت هواپیمایی که از تفلیس گرجستان به سمت تهران عازم بود، نسبت داد؛ پروازی که با تاخیر طولانی، برخورد نامناسب مهمانداران، عدم کارکرد سیستم خنک کننده و چکه کردن آب بر روی یکی از صندلی ها همراه بود!

 

در یکی دیگر از پروازهای این شرکت که بازتاب رسانه ای زیادی هم داشت، مسافران پرواز نسبت به پذیرایی و کیفیت غذای پرواز اعتراض زیادی داشتند که در نتیجه صحنه زیر بوجود آمد: اما در کنار اتفاقات و نارضایتی های ذکر شده گذشته باید به درایت شماری از خلبانان و خدمه این شرکت نیز توجه ویژه‌ای داشت.

 

حتما به یاد دارید که در تیرماه سال 1395 در فرودگاه آتاتورک استانبول انفجاری مهیب توسط گروه های تروریستی رخ داد که در نتیجه منجر به لغو تمامی پروازها، بسته شدن، فرودگاه و کشته شدن 39 نفر شد!

هواپیمایی تابان، هر آنچه باید در موردش بدانید!

شاید برای شما جالب باشد که بدانید آخرین پروازی که در زمان وقوع انفجار در این فرودگاه صورت گرفت توسط هواپیمای ایرباس A310 تابان انجام شد. کاپیتان این پرواز که خلبان اول فرهنگ رمضانپور نام داشت، چند دقیقه پس از انفجار خود را به کابین خلبان رساند و با کمک تیم امنیت پرواز و مهمانداران تمامی مسافران را به سرعت به داخل هواپیما هدایت کرد و با هماهنگی برج مراقبت در لحظات آخر از فرودگاه آتاتورک استانبول به پرواز درآمد تا باز هم شاهد درایت خلبانان ایرانی باشیم.

 

در پایان امید داریم هواپیمایی تابان نیز با خرید هواپیماهای جدید و استخدام نیروهای مختصص فنی و مهماندار علاوه بر بهبود بخشیدن کیفیت پروازهای داخلی و خارجی خود، در مسیر شکوفایی و پیشرفت روز افزون گام بردارد.