هکر کلاه سفید و مزایای آن را بشناسید

مجموعه : مجله خبری
هکر کلاه سفید و مزایای آن را بشناسید

اغلب با شنیدن واژه هک فکر نفوذ به شبکه های کامپیوتری به مقاصد خرابکارانه در ذهن تداعی می شود. در اذهان این تصور ایجاد شده که منظور از هک خرابکاری و سرقت اطلاعات است در حالی که گاهی از هک کردن برای تست نفوذ و شناسایی و یافتن باگ ها و حفره های نفوذ به سیستم به منظور برطرف کردن آن ها استفاده می شود. فرد که عملیات هک را انجام می دهد هکر می گویند. هکر ها در دنیای فناوری اطلاعات به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

 

 در میان هکرها در دنیای فناوری اطلاعات هکر کلاه سفید از جمله معروف ترین هکرها محسوب می شوند. این هکرها به سازمان کمک می کنند تا سازمان حفره های امنیتی خود را شناسایی و آن ها را برطرف کند. این افراد با سازمان ها همکاری می کنند و به سازمان در کشف حفره های امنیتی کمک می کنند. هکر کلاه سفید در برابر نقطه مقابل خود یعنی هکرهای کلاه سیاه قرار دارند.

 

هکر کلاه سفید به سازمان ها کمک م کنند تا سازمان سیستم های بدون نقص تر و غیر قابل نفوذ تری داشته و به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهند.

 

چون نیت خیر و مثبتی در این هکرها وجود دارد به آن ها هکر کلاه سفید می گویند. فعالیت هکر کلاه سفید نه تنها جرم نیست بلکه به عنوان یک شغل در ارتباط و همکاری مستقیم با سازمان های مختلف به شناسایی و بهبود حفره های امنیتی سازمان ها کمک می کنند.

 

در برخی شرایط هکر کلاه سفید به پشت صحنه می روند و به صورت مستمر حملات مختلفی که به امنیت سیستم انجام می شود را دفع می کنند.

 

هک اخلاق مدارانه و استفاده از هکر کلاه سفید در سازمانها به منظور افزایش امنیت سایبری سازمان ها به یکی از مشاغل و نیازهای پرطرفدار در سازمان تبدیل شده است.

 

از کجا هکر کلاه سفید پیدا کنیم؟

هکر کلاه سفید جزو هکر اخلاق مدارانه محسوب می شوند. هکر کلاه سفید با شناسایی و یافتن حفره های امنیتی در سازمان و ارائه راهکارهایی برای ترمیم و رفع این حفره های نفوذی امنیتی به امنیت سازمان ها کمک می کنند و به عنوان عنصری ارزشمند در افزایش امنیت سایبری سازمان محسوب می شوند.

هکر کلاه سفید با گذر از سد و موانع امنیتی سازمان با استفاده از دانش خود به شبکه سازمان راه پیدا کرده و حفره های امنیتی را به تیم امنیتی سازمان گوشزد کرده و با کمک آن ها به رفع خلل امنیتی در سازمان می پردازد.

سالانه کنفرانس ها، مسابقات و کارگاه های آموزشی در سطح دانشگاهی و نیمه حرفه ای نظیر مسابقه CTF برگزار می شود. این کنفرانس ها و مسابقات محلی برای یافتن هکرهای کلاه سفید به حساب می آیند.

حتی در سال 1390 مرکز آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد در دانشگاه صنعتی شریف رقابتی برگزار گردید و حتی در خرداد 1391 دوره دوم این رقابت برگزار شد و افراد متخصص در این حوزه به محک زنی خودشان پرداختند.

برگزاری مسابقات، همایش ها و کنفرانس ها و کارگاه های آموزشی از این دست به منظور پیدا کردن هکر کلاه سفید و به منظور جذب آنها برای کمک به سازمان بسیار اهمیت دارد.

 

وظیفه هکر کلاه سفید چیست؟

هکر کلاه سفید یا همان هکر اخلاق مداری در کنار سازمان ها و به منظور کمک به آن ها برای شناسایی خلل و حفره های امنیتی در سازمان مورد استفاده قرار می گیرند.

هک کلاه سفید با هماهنگی با متخصصین امنیتی در سازمان، بستر سایبری سازمان را هک کرده و سعی می کنند به سازمان نفوذ کنند تا در صورت موفقیت در نفوذ، خلل و حفره های امنیتی را در اختیار متخصصین امنیتی سازمان قرار دهند.

توصیه می شود پیش از آنکه سازمان مورد حمله هکری توسط هکر هایی که اهدافی غیر دوستانه دارند قرار بگیرند، توسط هکر کلاه سفید هک شوند. سازمان هایی که امنیت در آن ها مهم است به دنبال استفاده از هک کلاه سفید می روند.

 

هکر کلاه سفید و مزایای آن را بشناسید

اهمیت هکر کلاه سفید

هکر کلاه سفید و اخلاق مدار به منظور شناسایی خلل امنیتی سازمان مورد استفاده قرار می گیرند. هکر کلاه سفید در مدیریت ریسک، مهندسی اجتماعی، ایمن سازی و … مورد استفاده قرار می گیرند. هکر کلاه سفید با عناوینی چون بررسی کننده نفوذ و یا عنوان مشاور امنیت شبکه شناخته می شوند.

هکر کلاه سفید با هک کردن و رخنه به حفره های امنیتی سازمان سبب می شوند تا سازمان از جایگاه خود در حیطه امنیت مجازی آگاهی یابند و از اقداماتی به منظور افزایش ایمنی سیستم های خود استفاده کنند.

سازمان ها با کمک هکر کلاه سفید می توانند تا تهدیدات ناشی از باج افزارها، فیشینگ، حمله به پسوردها و … را به حداقل ممکن کاهش دهند. سازمان ها از هکر کلاه سفید برای شناسایی آسیب پذیری موجود در سیستم هایشان استفاده می کنند.