پل های تاریخی اهواز در سفر به اهواز

پل های تاریخی اهواز در سفر به اهواز

کی سفر سایت خرید اینترنتی بلیط هواپیما در این نوشته قصد دارد پل های تاریخی اهواز را به شما معرفی کند. در کی سفر می توانید به راحتی بلیط هواپیما و پرواز تهران اهواز، پرواز مشهد اهواز، پرواز اهواز کیش را تهیه کرده و یا در صورت نیاز بسته سفر مرتبط را تهیه نمایید تا اقامتی خوش نیز بتوانید در این شهر داشته باشید.

 

کامل ترین پروازهای سیستمی و چارتری و ارزان ترین تورهای مسافرتی را می توانید در کی سفر بیابید. تورهای کیش، مشهد، قشم شیراز و همچنین تورهای استانبول، گرجستان و. را می توانید با بهترین قیمت بازار در کی سفر پیدا کنید. خوب برویم سراغ معرفی اهواز و پل های تاریخی این شهر!

پل های تاریخی اهواز در سفر به اهواز
زیباترین بخش کارون را در اهواز نظاره کنید

اهواز شهری‌ست کهن با هویتی برگرفته از فرهنگ، تمدن و سنت‌های ساکنان خود. اهواز نمادهایی دارد که با وجود نخل‌های سر به فلک کشیده و کارون صبور جلوه دوچندانی دارد. مردم اهواز نیز همچون سایر شهرهای جنوبی بامحبت، مهربان و خونگرم هستند؛ انگار که آب و هوای گرم آنجا در وجودشان رخنه کرده است.

این روزها نام اهواز را با گرد و غبار و مشکلات زیست‌محیطی‌اش می‌شنویم , شعر” لب کارون چه گل بارون” رنگ باخته و تازگی خود را از دست داده است و زیبایی‌های این شهر به فراموشی سپرده شده است.

چهره جدید و امروزی اهواز از دوره ناصرالدین شاه قاجار به یادگار باقی مانده و بیشتر آثار تاریخی باقی‌مانده در آن نیز نشان از دوره قاجار و پهلوی اول دارد. با وجود اینکه که این شهر قدمتی مثل تمدن عیلام، هخامنشی، اشکانی و ساسانی را در دل خود جای داده است، متأسفانه به دلیل ساخت‌وساز و توسعه شهری اغلب آثار تمدن‌ها از بین رفته است.

خوزستان تمدنی است که از دیرباز در جلگه رود کارون پی‌ریزی و بنا شده است و اهواز به عنوان قلب این استان درخشان شناخته می‌شود. با این حال، پوشش گیاهی کم، اهواز را در صدر گرم‌ترین شهرهای ایران قرار داده است؛ چیزی که در چهره آفتاب‌سوخته و مهربان مردم اهواز هم هویداست. زمستان‌ها دما به پنج درجه سانتی‌گراد و تابستان‌ها گویی که شب تب‌دار است و با دمای 50 درجه به پاشویه نیاز مبرم دارد!

وقتی به عنوان گردشگرد به شهری سفر می‌کنید، علاوه بر زیبایی یک سازه به قدمت آن نیز فکر کنید، به اینکه این بنا چه روزها و شب‌هایی را به خود دیده است و چه احساساتی در آن نهادیدنه شده است. گویی تمامی لحظاتی که شما آنجا نبوده‌ و نزیسته‌اید را آن بنا، دیده و حس کرده است. به این باندیشید که روح یک سازه به مراتب بلندتر از ارتفاع آن است. حسی که بعد از مواجه با یک قالی دستباف دارید را می‌توانید در برخورد با بناهای تاریخی نیز تجربه کنید.

با شنیدن نام زیبای اهواز چیزهای زیاد در ذهن شنونده تداعی می‌شود مثل کارون، مثل گرما، مثل نخل و خرما.
یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که به عنوان نماد اهواز شناخته می‌شود، رود کارون است که همچون دختران زیبای جنوب در سراسر اهواز دامن گسترانیده و این شهر را به محله‌های جدا از همی تبدیل کرده است که تنها راه ارتباطی آن‌ها پل‌های اهواز است. پل‌هایی که کارون را زینت داده‌، آذین بسته‌اند و موجب پیوند دو بخش شرقی و غربی اهواز شده‌اند. بی‌شک اهواز بخش عظیمی از هویت خود را مدیون کارون است. به کارون که می‌اندیشم، این شعر فروغ فرخ‌زاد از ذهنم می گذر که می‌گوید:

کارون چو گیسوان پریشان دختری بر شانه‌های لخت زمین تاب می‌خورد
اگر از ارتفاع بالا اهواز را نظاره کنید، شهر مثل بازی مار و پله می‌ماند که فقط پل‌هایی دارد برای صعود و اوج گرفتن، چیزی که در تاریخ این شهر هم به راحتی می‌توان دید، اهواز جایی است برای اوج گرفتن، جایی است برای صعود.

 

وجود ۹ پل بر رودخانه کارون و در محدوده شهری، اهواز را بر جایگاه نخست خاورمیانه در زمینه داشتن بیشترین تعداد و زیباترین پل‌های رودخانه‌ای قرار داده است. جالب است بدانیم پل هلالی یا سفید، قدیمی ترین پل هلالی فلزی خاورمیانه و پل هشتم بزرگترین پل معلق خاورمیانه به حساب می‌آیند.

پل های تاریخی اهواز در سفر به اهواز

“اهواز شهری که مینازَد به پُـل‌های قـشنگـش”
حالا بیاید با هم سفری کنیم به اهواز و از پنجره خیال کارون مغرور و پل‌هایی که آن را زینت داده‌اند را نظاره کنیم.

نمی‌شود به اهواز رفت و قدیمی‌ترین پل آن یعنی پل سفید را ندید. پل سفید با وجود اینکه بیشتر از 80 سال قدمت دارد همچون نو عروسی است که همیشه سفید می‌پوشد و زیباست. با این وجود بر خلاف ظاهر همیشه آراسته‌اش نمادی است از خاطره‌های تلخ و شیرین اهواز، همه اهوازی‌ها این پل را جایگاه خاطره‌های تلخ و شیرین‌ خود می‌دانند؛ جایی که هم به هنگام شادی‌ها و لبخندها در کنارش حضور داشته‌اند و هم غصه‌های‌شان را در کنار آن به آب روان کارون سپرده‌اند.

این پل اما داستان شنیدنی‌ای و جالبی دارد، می‌گویند مهندس آلمانی طراح و سازنده پل به همراه همسر مهندسش شروع به ساختن پل نمود و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالی‌ها با موفقیت پیش برد ولی انگلیسی‌های حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی را که در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار کردند، پس گرفتند. این عمل انگلیسی‌ها باعث بیماری و مرگ مهندس آلمانی شد ولی پس از مدتی همسر او با ابتدایی‌ترین وسایل ممکن آن زمان و استفاده از چند دوبه بجای جرثقیل، توانست هلالی دوم را بر اسکلت پل سوار نموده و ساخت پل را به پایان برساند. گویی که یک روح و یک عشق در این اجزای سازنده‌ی این پل آرمیده است.

 

شهری که عروسی به زیبایی پل سفید دارد قطعا باید شاه دامادی هم شایسته آن عروس داشته باشد.
پل سیاه نیز با وجود اینکه حدود 90 سال سن دارد داماد سیاه پوش اهواز است و وجود این دو پل به روزها و شب‌های گرم اهواز جلوه دیگری داده است.

این پل در محل پل قدیم اهواز (پل شادروان) بنا شد که برای عبور قطار از روی رودخانه از آن استفاده می‌شد. و در زمان ساخت به عنوان شاهراه حیاتی به شمار می‌رفت که بندر امام خمینی را به راه‌آهن سراسری شمال به جنوب متصل می‌کرد. در جنگ جهانی دوم، متفقین از پل سیاه برای جابه‌جایی نیرو و مهمات استفاده می‌کردند و اين پل نقش به‌سزایی در پيروزي نيروهاي متفقين داشت و به همين دليل در آن زمان به پل “پيروزي” مشهور شد. امروزه بعد از گذشت حدود 90 سال از زمان ساخت اين پل، هنوز هم صداي بوق قطارها از روي آن به گوش می‌رسد.

سومین پل اهواز در شمالی‌ترین نقطه اهواز قرار دارد و میدان شهید بندر(چهارشیر) را به شمال کیانپارس وصل می‌کند.
این پل ترانزینتی است که برای اتصال راه آهن اهواز-تهران، یک رشته خط آهن برای رد شدن قطار بر روی آن طراحی شده است که هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است. و در چند سال اخیر این خط آهن نمادین هم از روی آن جمع شده است.
پلی است داغ دار صوت قطار، انگار که مرد میانسالی است، آرزوهایش برباد رفته و دیگر فرصت جبرانی برایش باقی نمانده است. این پل حتی اسم مشخصی هم ندارد و به نام پل سوم در میان اهالی معروف است.

 

پل نادری اما برای اتصال شرق به غرب شهر در محدوده مرکزی اهواز بنا شده است.
احداث این پل باعث اتصال منطقه امانیه به خیابان نادری در مرکز شهر شده است. پل نادری با وجود ظاهر ساده‌اش نقش موثری در حمل‌ونقل و رفت‌وآمد شهری ایفا می‌کرد که در چند سال اخیر به علت ساخت مترو این منطقه مسدود و بخشی از پل نادری نیز تخریب شده است.

پل پنجم هم با هدفی مشابه پل نادی به منظور کاهش ترافیک پل نادری در سال 75 احداث شده است. این پل میدان جمهوری، جنوب خیابان شریعتی (۳۰ متری) و جاده کوت عبدالله را به فلکه دانشگاه و لشکر آباد متصل می‌کند.
پل فولاد که در جنوبی‌ترین نقطه اهواز ساخته شده است، پل بسیار جوانی است که چون مسیری برای کامیون‌های حامل شمش‌های فولای است به این نام مشهور شده است.

 

پل های تاریخی اهواز در سفر به اهواز
این پل مسیر 35 کیلومتری بین دو کارخانه را به 14 کیلومتر کاهش داده است. در قدیم این پل منطقه کوت عبدالله در غرب کارون را به روستای “چنیبیه” در شرق متصل می‌کرده اما از سال 91 منطقه کوت عبدالله اهواز و روستاهای دور و اطراف آن که همواره از آن به عنوان حاشیه شهر یاد می‌شد به شهر کوت عبدالله تبدیل گردیده و زیر مجموعه شهرستان کارون شده است.

اما پل گفتگوی تمدن‌ها رنگ و بوی و زیبایی خاص خود را دارد. یک ده هفتادی تمام عیار است. این پل، حتی جنس دغدغه‌هایش نیز از جنس دغدغه‌های خود ماست.
این پل خلق شده تا منطقه کیان پارس را به بافت قدیمی شهر متصل کرده و فاصله بین نسل‌ها را کاهش دهد.

پل گفت‌وگو علاوه بر یک قوس زیبا، آبشار مصنوعی در دو طرف خود دارد که زیبایی آن را چند برابر کرده و به شب‌های اهواز رونق بخشیده است.

به درستی است که اهواز را مادر پل‌های خاورمیانه می‌دانند، قدیمی‌ترین‌ها، بزرگترین‌ها و زیباترین پل‌های خاورمیانه در این شهر و بر فراز کارون زیبا ساخته شده‌اند.

 

پل طبیعت همانطور که از نامش پیداست پلی است برای اتصال طبیعت.
این پل دو پارک معروف ساحلی و لاله اهواز را به هم متصل می‌کند یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر به شمار می‌رود. پل طبیعت از لوله‌های از رده خارج شده انتقال آب ساخته شده است. ساخت این پل نشانی است از ظرفیت‌های بالقوه اهواز که با کمی توجه و هنر بالفعل شده و روح و رنگ تازه‌ای را در کالبد خسته و بیمار شهر می‌دمند.

پل کابلی به عنوان بزرگترین پل کابلی خاورمیانه و پل نهم هر دو در سال های اخیر با هدف کاهش ترافیک و سهولت در تردد خودروها ساخته شده‌اند.

این پل‌ها گویی شهر را از تهران دوم شدن واکسینه می‌کنند. غافل از آنکه ریه‌های اهواز بیش از دود، پر از گرد و خاک و غبار است و به درمان دیگری نیاز دارد.