پورتفولیو طراحی لباس چیست؟

پورتفولیو طراحی لباس چیست؟

پورتفولیو در طراحی لباس، یک آلبوم کاری از طراح است که سطح پیشرفت او را نشان می دهد. به وسیله این مجموعه، طراح ثابت می کند چقدر تخصص دارد و چه کارهایی می تواند انجام دهد. فردی که در زمینه طراحی لباس های محجبه زنانه فعالیت دارد، با ایجاد طرح یقه حجاب، هد شال و … در پرتفولیو می تواند نظر کارفرما را جلب کند. اما برای فعالان این حوزه، اهمیت ارائه پورتفولیو طراحی لباس چیست؟

 

بسیاری از طراحان لباس، برای استخدام در مزون یا موقعیت های شغلی دیگر، از پورتفولیو استفاده می کنند. آن ها با این کار می توانند فعالیت حرفه ای شان را شروع کرده و مشتریان زیادی به دست بیاورند. لباس هایی که در فروشگاه های آنلاین مطرح و تخصصی مثل فروشگاه حجاب در مشهد می بینید، نتیجه کار طراحانی است که پورتفولیو خوب و حرفه ای دارند.

پورتفولیو طراحی لباس چیست؟

نحوه ساخت پورتفولیو طراحی لباس

پورتفولیو به معنی دسته بندی کردن انواع طرح های مختلف در کنار هم  برای به نتیجه رساندن یک کسب و کار است. این واژه تنها در حوزه طراحی لباس به کار نمی رود و در بیشتر حوزه های شغلی کاربرد دارد. در واقع شما به وسیله این ابزار نمونه کارها، پارچه ها، تصاویر و … را به کارفرما نشان می دهید. به وسیله پورتفولیو می توان مسیر پیشرفت یک طراح را متوجه شده و میزان مهارت و دانش او را در زمینه طراحی لباس درک کرد.

 

پورتفولیو فقط برای معرفی نمونه کار به کارفرما تهیه نمی شود. بسیاری از دانشجویانی که در زمینه طراح لباس مشغول به تحصیل هستند، از این ابزار برای اپلای کردن دانشگاه نیز استفاده می کنند.

 

جالب است بدانید که حتی مدل های لباس هم از این مجموعه استفاده می کنند تا آژانس های مدلینگ استعدادهای او را بشناسند و از آمارهایی مثل قد، وزن، رنگ چشم و … وی نیز آگاه شوند.

 

شما می توانید پورتفولیوها را به صورت عمومی یا فقط برای یک هدف خاص طراحی کنید. به هر حال این مجموعه نشان دهنده رزومه شما و میزان مهارت کاری تان است، پس در طراحی آن باید دقت داشته باشید.

 

اصول تهیه پورتفولیو طراحی لباس

اصول تهیه پورتفولیو طراحی لباس چیست؟ شما باید بر اساس قواعد و اصولی خاصی اقدام به طراحی این ابزار کنید تا بیشترین نتیجه را از آن بگیرید. اما آیا قواعد طراحی آن را می دانید؟

 

استفاده از ساختار منطقی در پورتفولیو

شما باید از یک ساختار منطقی برای طراحی و تنظیم پورتفولیو استفاده کنید. طراح ها معمولا طرح های این مجموعه را به صورت زمانی کنار هم قرار می دهند، اما در برخی موارد طراح بر اساس ساختار، طرح ها را کنار هم می گذارد.

 

این نکته را حتما مد نظر داشته باشید که کارفرما قرار است با سیر پیشرفت شما آشنا شود، پس فاکتور زمان را نادیده نگیرد.

 

ارائه توضیح

برای انتقال درست اهداف و ایده هایتان، می توانید اصولی را که مد نظرتان هستند رسم کنید و یا روی کاغذ برای کارفرما بنویسید. پیشنهاد ما استفاده از اشکال و نمودارهای مختلف برای توضیح طرح به کارفرما است، چون تصاویر تاثیرگذاری بیشتری دارند.

 

جمع آوری طرح ها

تمام طرح های خود از جمله پارچه ها، اکسسوری ها و … را دسته بندی کرده و در مجموعه پورتفولیو قرار دهید. با این کار کارفرما توجه بیشتری به طرح های شما خواهد داشت.

 

بیشتر دانشجویان و کسانی که در شروع کار هستند، فکر می کنند باید حتما طرح هایشان تولید شده باشد، در صورتی که این طور نیست. فراموش نکنید هدف از طراحی این مجموعه، به اشتراک گذاشتن هدف ها و ایده هایتان با کارفرماست و برای همین الزامی وجود ندارد که حتما طرح تولید شود.

 

استفاده از مودبرد مفهومی برای پورتفولیو

در طراحی مجموعه تان حتما از مودبرد مفهومی استفاده کنید تا کارفرما متوجه شود از چه منابعی برای طرح هایتان ایده گرفته اید. با این کار او متوجه میزان خلاقیت شما هم شده و در نهایت احتمال موفقیت تان بیشتر می شود. بنابراین یک یا دو صفحه را برای مودبرد در نظر گرفته و در آن از تصاویر، نمونه پارچه ها، طرح ها و پالت های رنگی تان استفاده کنید.

 

ارائه طرح های تخصصی

برای تهیه مجموعه پورتفولیو لازم نیست حتما از طرح های تخصصی استفاده کنید؛ اما استفاده از این طرح ها، باعث می شود یک سر و گردن نسبت به رقبای کاری تان بالاتر باشید و کارفرماها توجه بیشتری به شما بکنند. شما می توانید با طراحی طرح های تخصصی با نرم افزارهای مربوطه یا دست، مجموعه ای حرفه ای بسازید و مهارت تان را به رخ کارفرما بکشید.

 

عدم توضیح اضافه

تعداد صفحه های مناسب برای پورتفولیو طراحی لباس بهتر است بین 10 تا 13 باشد. البته قانونی برای این کار وجود ندارد، اما نباید توضیح ها زیاد و خسته کننده باشند.

 

در استفاده از طرح ها برای تکمیل مجموعه نیز بیشتر از طرح های جدیدتان استفاده کنید تا کارفرما متوجه مهارت فعلی تان بشود. استفاده زیاد از طرح های قدیمی، نه تنها مجموعه را طولانی می کند، بلکه تاثیر مثبتی هم روی نظر کارفرما نخواهند داشت؛ چون مهارت فعلی شما برای کارفرما مهم تر است.

 

استفاده از کاور مناسب

برای پورتفولیو خود کاور مناسبی در نظر بگیرید تا نظر کارفرما به آن جلب شود. برای طراحی کاور می توانید از رنگ های سفید و مشکی استفاده کنید. البته امکان استفاده از رنگ های دیگر را هم دارید، اما باید به شکلی هنرمندانه آن ها را در طراحی کاور به کار ببرید تا کاوری حرفه ای و زیبا بسازید.

 

عدم استفاده مانکن

شما نباید از مانکن ها در طراحی تان استفاده کنید، چون این کار حرفه ای نیست و حتی می تواند روی نظر کارفرما هم تاثیر منفی بگذارد.

 

به جای استفاده از مانکن، از مدل های نقاشی استفاده کنید، چون این کار باعث شیک تر شدن مجموعه تان خواهد شد.

پورتفولیو طراحی لباس چیست؟

به روز نگه داشتن پورتفولیو طراحی لباس

همواره پورتفولیو خود را به روز نگه دارید و از طرح ها و ایده های جدید در آن استفاده کنید. کارفرماها به جای اینکه تمایل به دیدن نمونه کارهای قبلی تان داشته باشند، بیشتر مشتاق هستند تا نمونه کارهای فعلی تان را ببینند؛ بنابراین مجموعه را به روز نگه دارید!

 

همچنین اگر قصد ارسال نمونه کار برای کارفرما دارید، در مرحله اول فقط بخشی از آن را بفرستید. در صورتی که کارفرما مشتاق به همکاری بود، مابقی طرح ها را به او نشان دهید. این کار باعث می شود کارفرما تا آخرین لحظه برای دیدن نمونه کارهای شما اشتیاق خود را از دست ندهد.

 

سخن آخر

قطعا خرید لباس از طراحانی که پورتفولیو قوی و قدرتمند دارند، اولویت همه مشتریان است. پیشرفت های صنعت مد به ویژه در حوزه پوشاک، باعث شده است رشته های تحصیلی تخصصی و آکادمیک مرتبط با طراحی لباس، طرفداران زیادی پیدا کند. یکی از مهم ترین مواردی که این افراد در دوره آموزشی می آموزند این است که پورتفولیو طراحی لباس چیست؟ در نهایت نیز، هر طراح موفق لباس باید برای جلب نظر مشتریان و کارفرمای خود، یک پورتفولیو قوی ارائه دهد.