چگونه یک سایت فروشگاهی موفق بسازیم؟

مجموعه : دنیای آنلاین
چگونه یک سایت فروشگاهی موفق بسازیم؟

امروزه داشتن یک سایت فروشگاهی یا یک فروشگاه اینترنتی یکی از ویژگی مهم و جدا نشدنی سیستم تجارت آنلاین است. اما هنوز هم هستند کسانی که اعتقادی به مدیریت یک سایت ندارند و تمام انرژی و سرمایه‌ی خود را صرف مغازه و فروشگاه فیزیکی خود می‌کنند.

این طرز فکر، برای صاحبین کسب‌و‌کار سودمند نیست و اپیدمی کرونا هم به همه ما ثابت کرد که کسب‌وکار اینترنتی یک تافته جدا بافته است که در شرایط بحرانی اقتصادی می‌تواند به رونق هر تجارتی کمک کند. حتما می‌دانید که اوایل اسفند 98، اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایران شناسایی شد. بعد از آن مردم زیادی درگیر این بیماری شدند.

اما درگیری با ویروس کرونا فقط ابتلا به بیماری و بستری شدن در بیمارستان‌ها نبود. در آن زمان هم جان مردم در خطر بود و هم شغل و سرمایه‌شان. به عبارتی، افرادی که مبتلا به این بیماری می‌شدند، بدلیل قرنطینه شدن، باید در خانه می‌ماندند و از طرفی دیگر منبع درآمد آن‌ها نیز قطع می‌شد. اما در همان هنگام که بسیاری از مردم به دلیل تعطیلی‌ها خانه‌نشین شده بودند و کسب‌و‌کارشان کساد شده بود، عده‌ای در حال افزودن به سرمایه خود بودند.

پس، داشتن یک سایت فروشگاهی از ملزومات تجارت در دنیای امروز است و با پشت‌ گوش انداختن این موضوع، در هر لحظه سود زیادی را در این حوزه از دست می‌دهید. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که برای راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی موفق، از کجا شروع کنیم؟

از یک طراح سایت کمک بگیرید!

برای سفارش طراحی سایت فروشگاهی ایده‌آل برای بیزینستان بسازید، قبل از هرچیز حتما باید با یک طراح سایت حرفه‌ای مشورت کنید. همکاری با یک طراح سایت حرفه‌ای و استفاده از تجربیات و سوابق کاری ایشان می‌تواند ایده‌های جدیدی برای فروش آنلاین محصولات یا خدماتتان به شما بدهد. از طرف دیگر، شما نیز در حوزه کاریتان باتجربه هستید و دانش زیادی در زمینه تجارت دارید. اما آیا فقط همین دو مورد برای پیشرفت بیزینس آنلاین شما کافیست؟ موارد مهم دیگری نیز وجود دارند که فروش سایت شما را افزایش می‌دهند و موفقیت کسب‌و‌کارتان را ضمانت می‌کنند. از جمله:

 

قالب و رنگ بندی صفحات سایت

توجه داشته باشد که شما قرار است یک سایت فروشگاهی داشته باشید که در آن محصولات و یا خدمات خود را به مشتریانتان عرضه کنید. در سایت فروشگاهی تمام نکات و جزئیات باید با دقت و حوصله بالا انجام شوند و ویژگی‌های محصولاتتان بطور کامل نوشته شوند تا به مشتریانتان در انتخاب محصول موردنظرشان کمک کنید.

قالب و رنگ صفحه سایت شما باید جذاب و زیبا باشد و بهتر است از طرح‌های گرافیکی منحصربفرد و چشم‌نواز استفاده کنید. در عین حال نباید مزاحم مخاطبان باشد تا مشتری‌ها بتوانند به راحتی تمام محصولات را مشاهده کنند و پروسه خرید را به آسانی طی کنند.

 

روش فروش منحصر به فرد خودتان را داشته باشید!

طبیعتا همه ما دانشمند یا کاشف نیستیم که بتوانیم یک محصول جدید را اختراع کنیم و از فروش آن پولدار شویم. (تازه آن هم اگر مورد استقبال مردم واقع شود و به فروش رود!) پس باید مهارت خوبی در فروش داشته باشیم تا بتوانیم محصولاتی که توسط دیگران نیز فروخته می‌شوند را به مشتریان بیشتری بفروشیم. جمله معروفی در این مورد وجود دارد که می‌گوید: “فرد موفق کسی نیست که بتواند یک محصول را اختراع کند، موفق کسی است که بتواند یک محصول اختراع شده را خوب بفروشد.”

برای اینکه بتوانید محصولات خود را به روشی کاملا متفاوت از رقبایتان به فروش برسانید، باید “خلاقیت” به خرج دهید. اگر از روش‌های فروش و تبلیغات بطور خلاقانه استفاده کنید، تاثیر شگرف آن را در کسب سود و درآمد خواهید دید.

چگونه می توان فروش خلاقانه داشت؟

تفکر و تامل عمیق بر روی مباحث، یکی از روش‌هایی است که باعث شکوفا شدن خلاقیت شما می‌شود. وقتی برای انجام هر کاری شما یک برنامه‌ی هدفمند داشته باشید، و احتمال به وجود آمدن هر مشکلی در مسیر کاری را بررسی کرده باشید، راه شما برای حرکت در مسیر موفقیت هموارتر خواهد بود.

نکته‌ی دیگری که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند تقلید است. بله درست خواندید! شاید تقلید کردن در بعضی موارد، کار پسندیده‌ای نباشد؛ اما در بحث مارکتینگ، بدون در نظر گرفتن رقبا و آنالیز آن‌ها شما اطلاعی از وضعیت موجود در بازار نخواهید داشت. با آنالیز رقبا شما متوجه چند نکته خیلی مهم می‌شوید:

نکته اول: شما با آنالیز رقیبانتان می‌فهمید که آن‌ها با انجام چه کارهایی یا با استفاده از چه روش‌هایی توانسته‌اند موفق شوند و به اصطلاح برند خود را به مردم بشناسانند. بعد از اینکه یک دید کلی نسبت به وضعیت فعالیت‌های رقبا بدست آوردید، شما هم می‌توانید با انجام آن کارها در کار خود پیشرفت کنید. شما حتی می‌توانید بهتر و قوی‌تر ازآن‌ها باشید. حتما می‌پرسید چگونه؟

وقتی که شما با روش‌های آنها آشنا شوید، می‌توانید با کمی خلاقیت و نوآوری تغییراتی در آن روش‌ها ایجاد کنید و خودتان صاحب سبک شوید.

نکته دوم: آنالیز رقبا فقط نکات مثبت رقیب را به شما نمی‌دهد. بلکه شما را در جریان معایب و ایرادات ایشان نیز می‌گذارد. شما با دانستن ایرادات و مشکلات آن‌ها ذهنیت بازتری نسبت به عملکرد خود در بازار پیدا می‌کنید. البته که اگر توانایی و مهارت‌های لازم را داشته باشید می‌توانید آن محدودیت‌ها و ایرادها را به فرصت تبدیل کنید تا سود شما دو برابر شود.

به مشتری خود سود برسانید!

رکن اصلی موفیت در هر کسب‌و‌کاری، رضایت مشتری است. اما جلب رضایت مشتری به چند فاکتور مهم وابسته است. اولین قدم در جلب توجه مشتری مربوط به قبل از خرید است. می‌توانید با ایجاد پیشنهادهای وسوسه‌انگیز آن‌ها را ترغیب به خرید کنید.

برای انجام این کار می‌توانید تخفیف‌های چشمگیر بر روی محصولات خود بگذارید تا مردم با دیدن افت قیمت‌ها وسوسه شوند تا از محصولات شما خرید کنند. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید ارائه پاداش خرید یا همان اشانتیون است. برای مثال، شما در توضیحات یک محصول آرایشی می‌توانید بنویسید که با خرید این محصول شما یک آینه جیبی هدیه می‌گیرید.

شاید این پاداش از نظر شما بی‌ارزش باشد اما باور کنید که برای مشتری‌ها بسیار جذاب است که با یک تیر دو هدف بزنند، یعنی هم وسیله مورد نظرشان را خرید کنند هم جایزه بگیرند.

نکته دیگر برای جلب رضایت مشتری، سرعت شما در پاسخگویی سوالات آن‌هاست. یعنی وقتی آنها سوالی در مورد یکی از محصولات شما دارند، جقدر زمان می‌برد تا شما جواب آنها را بدهید. البته برای جلوگیری از سوال‌های نامربوط یا بسیار ساده می‌توانید سوال‌های متداول را در زیر هر یکی از محصولات پاسخ بدهید.

بعد از ثبت سفارش و پاسخگویی، نوبت به رساندن بسته به اداره پست می‌شود. همه ما می‌دانیم که مرسوله‌ها باید مراحلی را در اداره پست طی کنند تا به هدف برسند. پس وظیفه شما این است که سفارشات ثبت شده را در اسرع وقت به اداره پست برسانید تا مرسوله‌ها سریع‌تر به دست مشتریان برسند.

حرف آخر

تمام مراحل گفته شده گزیده‌هایی از تاجران بزرگ و متخصصان این زمینه است. اگر تمام این نکات به درستی رعایت شوند، نتیجه دلخواه شما به وقوع می‌پیوندند. البته که هدف شما، رسیدن به درآمد بالا است و تمام کارهای شما در راستای درآمدزایی انجام می‌شود اما اول باید مردم شما را انتخاب کنند تا شما به درآمد مد نظرتان برسید. با این اوصاف احترام به سلیقه‌ی مشتریان‌، مهم‌ترین بخش کار شماست.

برچسب‌ها: