چیکار کنیم بچه ها زود بخوابند؟

چیکار کنیم بچه ها زود بخوابند؟

درست همان طور که تغذیه و رژیم غذایی سالم برای رشد کودکان اهمیتی بسیار زیادی دارد، خواب نیز یکی از مهم ترین عواملی است که در مسیر رشد کودکان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

 

بنابراین پدر و مادر ها باید نهایت حساسیت و دقت را در ساعت، میزان و نحوه خوابیدن کودکان به خرج دهند. اکثر والدین از دیر خوابیدن کودکان شاکی و کلافه هستند اما غافل از این که راهکار های بسیار ساده ای وجود دارد که می توانید با کمک آن ها از دیر خوابیدن کودکان جلوگیری کنید!

 

در سنین مختلف میزان نیاز به خواب نیز متفاوت است و نیاز به خوابیدن، در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است. و خواب کافی باعث می شود تا اختلالی در روند رشد آن ها به وجود نیاید. بچه ها به طور میانگین به 12 ساعت خواب راحت و با آرامش نیاز دارند. کودکی که به اندازه کافی نخوابد، در طول روز انرژی کافی نداشته و به طور مداوم به بهانه های مختلف بی قراری می کنند.

 

چرا کودکان دیر می خوابند؟ راه حل چیست؟

بهتر است کودک خود را مجبور به خوابیدن نکنید. شاید فرزندتان دچار اضطرابی شده است که برای خواب مقاومت می کند. ممکن است کودک از موجود خیالیِ ذهنی خود بترسد و تمایل به خوابیدن نداشته باشد، ممکن است کودک دچار کابوس های شبانه باشد و… بنابراین در اولین مرحله با کودک خود در این باره صحبت کنید و زمانی که از سلامت عاطفی او مطمئن شدید، با مشورت کودک ساعت خواب معینی را برای او تعیین کنید و هنگام نزدیک شدن به آن ساعت، به او زمان خوابش را یادآوری کنید.

 

یادآوری کردن به معنی تهدید کردن نیست. بهتر است با فرزندتان امری صحبت نکنید تا شاهد همکاری بیشتر او باشید. فراموش نکنید که اگر کودکتان با شما همکاری داشت و سر ساعت تعیین شده خوابید، می توانید او را تشویق کنید تا به رفتار خود و رعایت ساعت خوابش ادامه دهد. اما در عین حال اقدامات ساده ای وجود دارد که می توانید با انجام آن ها تمایل کودکان برای به موقع خوابیدن را افزایش دهید.

 

از جمله اقداماتی که می توانید برای افزایش آرامش خواب کودک خود انجام دهید یا او را ترغیب کنید که به موقع بخوابد، روایت قصه های کودکانه است. قصه باعث می شود تا تمایلات درونی و تخیلات ذهنی کودکان به تجسم خارجی تبدیل شود. برای همین قصه و داستان برای بچه ها بسیار هیجان انگیز است. اما به خاطر داشته باشید که انتخاب قصه اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر در ابتدا برای کودکتان جذاب نباشد او به داستانتان گوش نخواهد کرد و نتیجه دلخواه نصیب شما نخواهد شد. دقت داشته باشید تا قصه هایی مطابق سلایق و علایق کودکتان انتخاب کرده و در هنگام خواب برای او روایت کنید.

چیکار کنیم بچه ها زود بخوابند؟

والدین چگونه می توانند آرامش خواب کودک خود را افزایش دهند؟

امروزه سبک زندگی ما با گذشته دچار تغییر و تحول زیادی شده است و این تغییر نیز بی تاثیر بر روی خواب کودکان نبوده است. پدر و مادر ها این روز ها بیشتر مشغول کار هستند و همچنین میزان فعالیت با وسایل الکترونیکی بسیار افزایش پیدا کرده است. بنابراین سبک زندگی والدین تاثیر مستقیم بر روی خواب کودکان و در نتیجه رشد آن ها دارند.

 

شما می توانید با کنترل و مدیریت بیشتر روی سبک زندگی خود باعث رشد بهتر فرزندانتان شوید. احتمالات زیادی وجود دارد که می تواند مانع خوابیدن به موقع کودکان شود و اگر کودک شما هنگامی که باید بخوابد مضطرب می شود می توانید با انجام فعالیت ها و سرگرمی های ساده به همراه او، مانند کشیدن نقاشی زیبا یا حتی یک گفت و گوی ساده و صمیمی از میزان ترس و استرس او بکاهید.

 

وولک یک سایت با محتوا های مربوط به کودک است که می توانید در آن به بیش از سیصد قصه ی صوتی، قصه ی تصویری و قصه های متنی دسترسی پیدا کنید. همچنین می توانید در وولک مقاله های بیشتری درباره ی خواب کودکان بخوانید تا با افزایش آگاهی خود بتوانید در روند رشد فرزند خود تاثیر مثبتی داشته باشید.