کاربرد دستگاه گشت و نگهبانی

مجموعه : مجله خبری
کاربرد دستگاه گشت و نگهبانی

دستگاه گشت و نگهبانی یک ابزار امنیتی است که برای نظارت بر فعالیت‌ افرادی که در یک ساختمان یا محوطه وسیع در حال گشت زنی هستند، استفاده می‌شود. این سیستم شامل یک دستگاه که توسط نگهبانان حمل می‌شود و یک برنامه کاربردی (نرم افزار) است. عموما نرم افزارِ سیستم گشت و نگهبانی در اختیار مدیر سازمان یا مدیر حراست قرار می‌گیرد و مدیر قادر است از طریق نرم افزار برنامه شیفت بندی نگهبانان را تعیین کند.

 

دستگاه گشت و نگهبانی یک ابزار امنیتی است که برای نظارت بر فعالیت‌ افرادی که در یک ساختمان یا محوطه وسیع در حال گشت زنی هستند، استفاده می‌شود. این سیستم شامل یک دستگاه که توسط نگهبانان حمل می‌شود و یک برنامه کاربردی (نرم افزار) است. عموما نرم افزارِ سیستم گشت و نگهبانی در اختیار مدیر سازمان یا مدیر حراست قرار می‌گیرد و مدیر قادر است از طریق نرم افزار برنامه شیفت بندی نگهبانان را تعیین کند.

 

دستگاه گشت و نگهبانی چه کاربردهایی دارد؟

تبت اطلاعات گشت زنی و پیگیری مواردی که در هنگام گشت زنی اتفاق می‌افتد.

امکان ایجاد آلارم جهت یادآوری زمان گشت زنی به نگهبانان

کاهش هزینه های مازاد و صرفه جویی در زمان

افزایش کارایی و اثر بخشی نیروهای حفاظتی و گشتی .

نگهداری اطلاعات عملکردی نگهبانان با قابلیت گزارشگیری

افزایش امنیت سازمان و محوطه با گشت زنی منظم نگهبانان

 

RFID در دستگاه گشت و نگهبانی چگونه عمل می کند؟

RFID یا سامانه شناسایی بی‌سیم (Radio Frequency Identification) که با امواج رادیوئی کار می‌کند برای شناسایی اشیاء و افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دستگاه گشت و نگهبانی، تکنولوژی RFID برای ارتباط بین دستگاه گشت و نگهبانی که در دست نگهبان است و همچنین برای شناسایی نشانه‌گذاری‌ها (tag) که در اماکن مختلف قرار داده می‌شوند، به کار می‌رود.

 

هر تگ RFID شامل یک میکروچیپ و یک آنتن است. از میکروچیپ شامل یک شماره سریال یا کد شناسایی منحصر به فرد است که از آن برای شناسایی یک شی یا مکان استفاده می‌شود.

 

در دستگاه گشت و نگهبانی نیز، یک RFID Reader نصب شده است که شامل یک آنتن است و امواج رادیویی ارسال شده توسط آنتن تگ‌ها را دریافت می‌کند. دستگاه گشت و نگهبانی بر اساس اطلاعات دریافتی و GPS، مسیر گشتی را مشخص می‌کند و مسیر طی شده توسط نگهبان را ثبت می‌کند.

 

تکنولوژی RFID به دستگاه گشت و نگهبانی این امکان را می‌دهد که اطلاعات مربوط به ناهماهنگی ها و تاخیر در تگ زنی را جمع‌آوری و در گزارشات مدیریتی ارائه نماید.

 

کاربرد دستگاه گشت و نگهبانی

معایب دستگاه گشت و نگهبانی

استفاده از دستگاه گشت و نگهبانی در محیط‌هایی که نیاز به نظارت و کنترل دارند، می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد، اما مانند هر سیستم دیگری ممکن است معایبی نیز دارد در این قسمت برخی از معایب دستگاه گشت و نگهبانی را ذکر نموده‌ایم:

 

هزینه: هزینه خرید و نصب دستگاه گشت و نگهبانی برای برخی سازمان‌ها می‌تواند بسیار بالا باشد. همچنین، هزینه نگهداری و تعمیر دستگاه و نگهداری از آن نیز می‌تواند هزینه‌های دوره‌ای برای سازمان‌ها باشد.

 

خطاهای انسانی: در صورتی که نگهبان برای ثبت اطلاعات دستگاه را به درستی استفاده نکند، اطلاعات ثبت شده ممکن است نادرست باشد و برخی از نقاط نظارت را از دست بدهد.

 

اختلال در سیستم: اگر در سیستم ارتباطی دستگاه گشت و نگهبانی و تگ ها اختلالی رخ دهد، می‌تواند باعث از دست رفتن اطلاعات گشت زنی شود و در نتیجه دقت و کیفیت نظارت کاهش یابد.

 

قابلیت دستکاری اطلاعات: با توجه به اینکه اطلاعات ثبت شده در دستگاه گشت و نگهبانی قابل دستکاری هستند، می‌تواند باعث تقلب در سیستم و کاهش دقت و صداقت اطلاعات شود. مثلا مشاهده شده که نگهبانان با جمع‌آوری تگها در یک محل (اتاق نگهبانی)، تگ زنی را در همان مکان انجام می‌دهند، به این ترتیب از گشت زنی در محوطه و انجام وظایف شانه خالی کرده‌اند.

 

صدمه زدن به دستگاه: از آنجا که دستگاه گشت و نگهبانی قابل حمل بوده و ممکن است در طول زمان گشت زنی بین نگهبانان نیز جابجا شود، همواره در معرض صدمه و شکستگی قرار دارد. حال آنکه ممکن است این صدمه عمدی باشد یا سهوی.

 

نرم افزار گشت و نگهبانی چیست؟

نرم افزار گشت و نگهبانی که در این بخش مد نظر ما است، برای مدیریت نیروهای حراست به هیچ دستگاهی نیاز ندارد و تمام مراحل را به صورت نرم افزاری و با اپلیکیشن گشت و نگهبانی مدیریت می‌کند. نرم افزار حراست و نگهبانی عموماً بر روی سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ نصب می‌شود و می‌تواند به سادگی به شبکه داخلی سازمان متصل شود. با این نرم افزار می‌توان نقاط نظارت را تعریف کرد، زمان گشت را برنامه ریزی کرد و به نظارت بر نگهبانان کمک کرد.

 

از طرفی، اپلیکیشن گشت و نگهبانی روی تلفن همراه نصب می‌شود. این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به حمل دستگاه اضافی، وظایف خود را با جزئیات کامل ببینند و انجام دهند. این اپلیکیشن معمولاً دارای ویژگی هایی مانند لیست ایستگاه‌ها، وظایف تعریف شده هر ایستگاه، اعلان های زمان گشت، امکان ضبط صدا و تصویر و همچنین ارتباط بین نگهبانان است.

 

این نرم افزارها از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا برای مدیریت نگهبانان و کنترل هزینه‌ها استفاده می‌کنند. یکی از نکات قوت این نرم افزارها جایگزینی تلفن همراه نگهبان با دستگاه‌ها است این تکنیک باعث شده است که هزینه خرید و نگهداری دستگاه‌ها حذف شود.

 

عملکرد نرم افزار نگهبانی و اپلیکیشن

برای درک بهتر نحوه عملکرد نرم افزارهای گشت و نگهبانی به سراغ نرم افزار پاسبان رفتیم که بطور واضح عملکرد این نرم افزار را توضیح دهیم. نرم افزار پاسبان از دو بخش برای مدیریت نگهبانان استفاده می‌کند: پنل مدیریتی و اپلیکیشن پاسبان.

کاربرد دستگاه گشت و نگهبانی

پنل مدیریت امکان ثبت اطلاعات مختلف اعم از اطلاعات ایستگاه‌ها، اطلاعات نگهبانان، تنظیم وظایف برای هر ایستگاه، ایجاد زمان بازرسی و … را فراهم کرده است. بعد از ثبت اطلاعات فوق برای هر نگهبان یک حساب کاربری ایجاد می‌شود.

 

اپلیکیشن که جایگزین دستگاه های قدیمی است در گوشی نگهبان نصب خواهد شد و نگهبان با ورود به حساب کاربری هر آنچه که برای انجام گشت زنی نیاز دارد در اپلیکیشن مشاهده می‌کند. بهتر است برای کسب اطلاعات تکمیلی از عملکرد نرم افزار حراست و نگهبانی به وب سایت این نرم افزار با آدرس www. pasbanguard.com مراجعه کنید.