کاربرد طلا در صنایع الکترونیک

مجموعه : مجله خبری
کاربرد طلا در صنایع الکترونیک

شاید برای شما نیز عجیب باشد که بدانید طلا در کامپیوتر یا لب تاپی که استفاده می کنید کابرد دارد و شاید قطعه های همین کامپیوتری که در دست شماست در آن از طلا استفاده شده باشد. انتقال سریع و دقیق اطلاعات دیجیتال از طریق کامپیوتر و از یک جزء به دیگری، نیاز به یک هادی کارآمد و قابل اعتماد دارد. طلا این نیازها را بهتر از هر فلز دیگر برآورده می سازد. اهمیت کیفیت بالا و عملکرد قابل اعتماد، قیمت طلا را توجیه می کند.

 

این را نیز باید بدانیم که به طورکلی طلای سفید به صورت آلیاژی از نیکل و پالادیم تهیه می‌شود. آلیاژ طلا- نیکل با وجود سختی تولید، ارزان‌تر از آلیاژ طلا-پالادیم است. در جواهرسازی به طور عمده از آلیاژ طلا- نیکل استفاده می‌شود و با پوششی از فلز رودیم جلای آن را افزایش می‌دهند. برای افزایش مقاومت آن از نقره استفاده می‌شود. طلای سفید با عیار بالا نسبت به نقره در برابر خوردگی پایداری بیشتری دارد.

 

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۱م مصرف طلا در صنایع جواهرسازی جهان حدود ۱۹۷۵ تن بوده که ارزش آن حدود ۱۰۰میلیارد دلار برآورد شده است. این میزان حدود ۴۳ درصد از کل طلای تولید شده در جهان بوده است. در مقابل صنایع الکترونیک و سایر صنایع بیش از ۱۰ درصد از کل مصرف جهانی طلا را به خود اختصاص داده‌اند. در این سال ۴۶ درصد باقیمانده تولید طلا در جهان صرف سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی شده است.

 

طلا در صنایع زیادی استفاده می شود . مهمترین کاربرد صنعتی طلا در ساخت لوازم الکترونیکی است. دستگاه های الکترونیکی Solid state ، از ولتاژهای بسیار پایین و جریان هایی استفاده می کنند که به راحتی با خوردگی یا کدر شدن، در نقاط تماس قطع می شوند. طلا هادی بسیار کارآمدی است که می تواند این جریان های کوچک را حمل کرده و عاری از خوردگی باقی نگه دارد. قطعات الکترونیکی ساخته شده با طلا، بسیار قابل اعتماد هستند. طلا در اتصال دهنده ها، سوئیچ و رله (نیروگر) هم بساوی، اتصالات لحیم شده، سیم های اتصال دهنده و تسمه های مدار استفاده می شود.

 

آیا می دانید که در تلفن همراه شما نیز طلا به کار رفته است؟ مقدار کمی طلا تقریبا در هر دستگاه پیچیده الکترونیکی استفاده می شود. این دستگاه ها شامل: تلفن های همراه، ماشین حساب ها، کمک های دیجیتال شخصی، دستگاه های سامانه موقعیت یابی جهانی و سایر دستگاه های کوچک الکترونیکی، هستند. اکثر لوازم خانگی بزرگ الکترونیکی مانند تلویزیون نیز حاوی طلا است.

 

دستگاه هاي الکترونيکي حالت جامد مدرن از قبيل کامپيوترها نياز به کنکتورها، کنتاکت هاي سوئيچ، اتصالات لحيم کاري شده و ساير اجزای معيني دارند که بايستي کاملا عاري از هر گونه لايه و فيلم کدر و تيره با مقاومت زياد باشند و ديگر آنکه به جهت عمر دستگاه بايستي از نظر شيميايي و متالوژيکي پايدار باقي بمانند. در سيستم هاي الکترونيکي نظامي و شهري پيچيده، به صورت روزافزوني از طلا براي مطمئن شدن از عمليات وابسته تحت يک محدوده ي وسيع از شرايط عملي استفاده مي شود.

 

از طلا در ساخت ديودها، ترانزيستورها و بعضي قطعات الکترونيکي که مي بايستي داراي مقاومت شيميايي و حرارتي در موقع ساخت باشند استفاده مي شود. آلياژهاي طلا از ديرباز در تجهيزات الکتريکي معيني به کار برده شده اند از جمله مي توان به اجزاي ويژه اي از دستگاه پتانسيومترها و در جاهايي که توليد مجدد، دوبله کردن و دوباره خواني از ديدگاه صنعت الکترونيک دربلند مدت امري اساسي مي باشد، اشاره کرد.

 

سيم هايي از آلياژ ( طلا- پالاديم ) در ترموکوپل ها مورد استفاده قرار مي گيرند به ويژه آنهايي که براي اندازه گيري دماهاي بالا در بعضي از فرآيندهاي صنعتي و موتورهاي هواپيما، مورد استفاده واقع مي شوند

 

 دنیای مدرن  با فناورهای پیشرفته به گونه ای با طلا  نسبت نزدیک دارد. طلا به‌دليل هدايت الكتريكي بالا و مقاومت در برابر اكسيد شدن، اهميت ويژه‌اي در ساخت تجهيزات الكترونيكي و كامپيوتري دارد.

 

آلياژهاي لحيم کاري سخت ( زردجوش ) که حاوي طلا مي باشند، در ارتباط با صنعت هوافضا به ويژه در مونتاژ بعصي از موتورهاي توربيني جهت نظامي و نيز موتورهاي راکت با عملکرد بالا، مهم مي باشند. طلا به عنوان يک بازتاب کننده تشعشعات مادون قرمز در ادوات گرمادهي تابشي و نيز ادوات خشک نمودن و پنجره هاي عايق حرارتي مورد استفاده در ساختمان هاي بزرگ و فضاپيماهايي از قبيل شاتل فضايي که به طلا به عنوان حفاظت کننده و seal کننده اي براي سيستم خنثي کننده ي فشار آئروديناميک (propulsion) حياتي اش در مقابل مشکلات ناشي از شکنندگي هيدروژن مي نگرد و تکيه دارد، مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

یکی از چالش های استفاده از طلا در مقادیر بسیار کوچک در دستگاه های بسیار کوچک، کاهش این فلز در جامعه است. هر سال نزدیک به یک میلیارد تلفن همراه تولید می شود و بیشتر آنها شامل طلایی به ارزش حدود ۵۰ سنت است. طول عمر متوسط آنها زیر ۲ سال بوده و تعداد بسیار کمی از آنها در حال حاضر بازیافت شده اند. اگر چه مقدار طلا در هر دستگاه کم است، اما تعداد زیاد آنها به معنای مقدار زیادی از طلای بازیافت نشده می باشد.

 

همچنین باید دانیم که طلا را به شکل مايع هاي آلي فلزي ارگانومتاليک براي تزيين شيشه و چيني استفاده کرده و از برگ طلا براي تزيين داخل و خارج ساختمان ها استفاده مي کنند. آلياژهاي طلا را در ديسک هاي پاره شونده در تجهيزات فرآيند شيميايي استفاده مي شود و در قالب هاي اکستروژن با سوراخ هاي زياد براي ايجاد فيلامان هاي فلزي، پلاستيکي و منسوجات کاربرد دارد.

 

ایران یکی از کشورهایی است که معادن طلای ارزشمندی دارد بنابراین اگر بتواند با استفاده از فناوری های نوین آنها  را از معادن به شکل کاملا حرفه ای و پر عیار استخراج کند طبعا در بازارهای جهانی با توجه به کاربردی بودن این فلز در صنعت الکترونیک مشتریان زیادی خواهد داشت.