کشف رنگ پرهای دایناسورها توسط دانشمندان + عکس

کشف رنگ پرهای دایناسورها توسط دانشمندان + عکس

دانشمندان رنگ پرهای دایناسورها را کشف کردند

 

مطالعه و تحقیق بر روی دایناسورها، این موجودات شگفت انگیز همیشه در حال ادامه یافتن است.

 

محققان در مطالعات اخیر خود توانستند پایه رنگ پرهای دایناسورها را در فسیل‌های کشف‌شده آنها پیدا کنند.

 

محققان قدیمی‌ترین نمونه ماده بتاکراتین را در فسیل پرهای دایناسور پرنده متعلق به 130 میلیون سال قبل پیدا کردند. ماده بتاکراتین رنگدانه قرمز نارنجی است.

 

دانشمندان، فسیل پرنده منقرض شده «Eoconfuciusornis» را از رسوبات دریاچه‌ای در «هبی» واقع در شمال چین و متعلق به دوره کرتاسه جمع‌آوری کردند. پرها و ویژگی‌های پر مانند پوست انواع مختلفی از دایناسورها و پرندگان اولیه یافته‌ها را به اثبات می‌رساند. پرندگان اولیه به گونه‌هایی اتلاق می‌شود که به اساس زنجیره تکاملی نزدیک هستند.

کشف رنگ پرهای دایناسورها توسط دانشمندان + عکس

رنگ پر دایناسورها

 

پژوهشگران، میکروبادی‌هایی را که با این پرها ارتباط داشتند، در ابتدا در قالب میکروب‌ که اورگانیسم‌های تک سلولی هستند، تفسیر کردند. با وجود این، بسیاری از دانشمندان بر این باورند که این میکروبادی‌ها در واقع، بخشی از سلول حیوانی هستند که رنگدانه ملانین در آن سنتز و ذخیره می‌شود.

 

ملانین، معمول‌ترین رنگدانه جاذب نور است که در بدن حیوانات یافت می‌شود و همچنین مسئول رنگ پوست بدن انسان نیز هست. این بخش‌های دربرگیرنده ملانین اطلاعات مفیدی درباره رنگ، رفتار، عاددات و فیزیولوژی دایناسورها و پرندگان قدیمی در اختیار محققان قرار می‌دهد.

 

با وجود آن که بخش‌های دربرگیرنده ملانین و میکروب‌ها در اندازه و شکل بسیار شبیه هم هستند، دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند بین این دو پرهای فسیل‌شده تفاوتی قائل شوند. به همین دلیل، دانشمندان بین‌المللی به سرپرستی دانشمندان آکادمی علوم چین تحقیقاتی را روی تمایز این دو از یکدیگر انجام داده‌اند. آنها از روش‌های مولکولی و شیمیایی مختلفی برای تشخیص بخش‌های دربرگیرنده ملانین استفاده کرده‌اند.

کشف رنگ پرهای دایناسورها توسط دانشمندان + عکس

دایناسورهای رنگی

 

این گروه تحقیقاتی از روش رنگ‌آمیزی به کار رفته در میکروسکوپ الکترونی استفاده کردند تا از این طریق پروتئین‌ها را شناسایی کنند. آنها شواهدی از پروتئین بتا کاروتن ساختاری پرهای این فسیل‌ یافتند.

 

محققان ماتریکس‌هایی از پرهای فسیل‌ها به‌دست آوردند که نشان می‌دهد میکروبادی‌ها در واقع همان بخش‌های دربرگیرنده ملانین هستند. این یافته‌ها با آزمایش ساختار پرهای فسیل‌ها برای یافت پروتئین‌های رنگدانه‌ای، احتمال کشف رنگ‌های واقعی دیگر پرندگان و دایناسورهای نخستین را فراهم می‌کند.