یلدا در کشورهای مختلف چگونه برگزار می شود؟

مجموعه : فرهنگ و هنر
یلدا در کشورهای مختلف چگونه برگزار می شود؟

خانواده‌های ایرانی در شب یلدا دور هم جمع می‌شوند و پس از سرو میوه‌هایی چون انار و هندوانه گوش به داستان‌های بزرگان خانواده می‌سپارند. گرفتن فال حافظ یکی از رسوم مردم کشورمان در شب یلدا است البته برخی از صاحبنظران معتقدند که این کار پاسخی به کنجکاوی مردم درباره آینده است و الزام‌آور نیست اما این تفال یکی از زیباترین تفریحات ایرانیان در شب یلدا محسوب می شود. برای اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به سایت آلامتو مراجعه نمایید.

 

جشن شب یلدا فقط در ایران نیست بلکه کشورهای بسیاری در این شب با  آداب و رسوم متفاوت دور هم جمع می شوند و آغاز زمستان را جشن می گیرند.

 

امیر اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی و عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب گفت: شب یلدا فقط در ایران نیست. کشور‌های دیگری هم هستند که یلدا را جشن می‌گیرند. مصریان حدود ۴ هزار سال پیش با زاییده شدن خورشید و هم‌زمان با یلدا، ۱۲ روز جشن می‌گرفتند و اگر جنگ و خشونتی هم در این شب بود، آن‌ها را کنار می‌زدند و با دوستی و مودت و مهر کنار هم قرار می‌گرفتند.

 

اسماعیل آذر افزود:در فرانسه و سوئد هم شب یلدا را با نام رویون می‌شناسند. این کلمه به معنی بیداری است و مردم در این شب تا بامداد بیدار می‌نشستند.

 

یلدا در روسیه

در روسیه مردم طولانی‌ترین شب سال را به دعا و نیایش می‌پردازند و غذای مرسوم آن‌ها نان و پنیر و عسل است. در این مراسم مردم با ریسه کشیدن خیابان‌ها و روشن کردن چراغ‌های رنگین، به استقبال زمستان می‌روند و در طولانی‌ترین شب سال‌ کلوچه‌های خانگی به دیگران هدیه می‌دهند.

 

برگزاری مراسم شب یلدا در تایلند و کشور های شرق آسیا

شب یلدا در شرق آسیا نیز به طور ویژه و خاصی برگزار می شود. آن ها شب اول زمستان خود را جشن می گیرند این جشن دونگ ژی نام دارد. این مراسم یکی از مهم ترین جشن هاو آیین های مردم ژاپن، چین، کره، فیلیپین، تایلند و ویتنام می باشد. اقوام و خانواده ها در کنار هم جمع می شوند و غذا های مخصوص خود مثل تانگ یوآن و کوفته برنجی میل می کنند. این مراسم نشان دهنده همبستگی و اتحاد می باشد.

 

فال حافظ شب یلدا

یلدا در کشورهای مختلف چگونه برگزار می شود؟

شب یلدا در پاکستان

دعا و عبادت یک رسم زیبا و پسندیده در میان مردم پاکستان در شب یلدا است؛ در این شب زیبا همه اقوام دور هم جمع شده و این مناسبت را جشن می‌گیرند، غذاهای خوشمزه می‌خورند، شعر می‌خوانند و دعا و عبادت می‌کنند. غذای مخصوص این شب شکمچه بز است که بعد از برگزاری حمام سنتی به میان آورده می‌شود.

مردان در این روز به حمام زمستانی می‌روند این حمام به صورت ایستاده برگزار می‌شود و در یک دست نان و با دست دیگر آب بر روی سر می‌ریزند. زنان نیز این رسم را به‌جا می‌آورند و در نهایت به جشن و پایکوبی می‌پردازند.

 

یلدا در کره

در کره، غذایی به نام سائیلسیم مرسوم است که با برنج و لوبیا قرمز تهیه می‌شود. آنها مایع ویژه ای را در این روز در اطراف خانه خود می‌پاشند تا ارواح خبیث و نیروهای شر را از اطرافشان دور کنند. کاری که شاید منشا آن، افسانه قدیمی چینی‌ها باشد که بر اساس آن در آخرین روز پاییز روح یک شکارچی به خانه روستاییان سرک می‌کشد تا طعمه فصل سرمایش را پیدا کند.

 

یلدا در ژاپن

توئوجی نام شب یلدا در کشو ژاپن می باشد که آن را با سنت های خاص برگزار می کنند، ژاپنی ها در شب چله زمستان حمام برنج می‌گیرند و خود را برای شب جشن تمیز و مرتب می‌کنند. آنها معتقدند این کارشان باعث از بین رفتن انرژی های منفی می شود و تا آخر زمستان دچار سرماخوردگی نمی شوند. ژاپنی ها هم مانند همه کشورهای دنیا یلدا را جشن می گیرند و در این شب از میوه و سبزی استفاده می‌کنند.

یلدا در کشورهای مختلف چگونه برگزار می شود؟

شب یلدا در  آفریقا

در بین مراسم مختلفی که در این لیست برایتان تعریف کردیم شاید مهیج ترین آن ها جشنواره ای  باشد که در مناطق غربی آفریقا برگزار می شود. این فستیوال لباس مخصوص و در عین حال عجیبی دارد که شبیه حیوانات و یا عناصری مثل شیطان و فرشته است. مردم در حالی که این لباس های بامزه در تنشان است به خیابان ها می روند و با موسیقی نواختن خودشان را آماده آمدن فصل زمستان می کنند.

برچسب‌ها: