موزه های شهر وان در تور لحظه آخری

موزه های شهر وان در تور لحظه آخری

شهر وان در منطقه ای تاریخی قرار دارد و از پیشینه تاریخی بسیار طولانی برخوردار می باشد. در شهر وان دیدنی های زیادی وجود دارد که از جمله های آن کلیساها و قلعه های تاریخی که تعداد آنها بسیار زیاد است.

 

آثار تاریخی که در این شهر وجود دارد گاهی قدمتشان به پانصد سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد تمدن های بسیار قدیمی که اکنون به جز لوح گلی از آنها چیزی نمانده یا پادشاهانی که جز نامی از ایشان کسی چیزی نمی داند و مردمانی که غیر ساختمان ها و بناهای قدیمی یادگاری از آنها نمانده است.

 

از جمله این تمئن هایی که در منطقه شهر وان زندگی می کرده اند از اورارتوییان، ارمنی ها، ایرانی ها، امپراطوری، بیزانس، سلجوقی ها و عثمانی ها را می توان نام برد. از هر کدام از این دوره ها بناهای برجسته ای مانند قلعه وان ( اورارتویی ها ) و کلیسای صلیب مقدس ( ارمنی ها ) باقی مانده است.

 

مسئولین شهر وان برای اینکه تاریخ پربار شهر خود را به مسافران و گردشگرانی که از سراسر جهان به این منطقه می آیند بهتر نشان بدهند در همان ساختمان ها و بناهای قدیمی که در منطقه وان وجود داشته اند به عنوان موزه استفاده کرده اند و با ایجاد امکاناتی این مکان ها را برای این که گردشگران راحت تر از آن دیدن کنند آماده کرده اند. در اینجا بعضی از این مکان ها را که اکنون تبدیل به موزه شده اند را به شما معرفی می نماییم.

 

موزه شهر وان

در واقع این موزه در آفر تور های لحظه آخری  سفر باتو ، را می توان موزه اصلی شهر وان دانست. در این موزه آثار هنری بسیار با ارزشی را از دوره های مختلف و مهم تاریخ کشور ترکیه که در همین منطقه به دست آمده است، نگهداری می شود.

 

این آثار غالبا از دوره های ماقبل تاریخ، اورارتویی ها و دیگر آثار تاریخی تا زمان حکومت عثمانی می باشد که در موزه شهر وان به نمایش درآمده است.

 

این موزه بسیار بزرگ است و به همین دلیل این موزه به قسمت های مختلفی تقسیم شده است. در صحن داخلی موزه لوحه هایی با خط میخی و هاکار استلا به نمایش درآمده است.

 

در حیاط موزه سنگ قبر های باستانی که از دوره اورارتویی هستند و کتیبه هایی هم که با خط و زبان آن دوران روی آنها نوشته شده می باشد را می توانید تماشا کنید. در طبقه پایین که مربوط به سفالینه می باشد انواع ظروف سفالی و جواهرات بسیار زیبا و جالب که قدمت آنها به دوره اورارتویی می رسد نگهداری می شود.

 

البته جواهراتی هم از دوره اورارتویی به جا مانده است که از جنس برنز می باشد و در همین محل نگهداری می شود. اما در طبقه بالا که مربوط به سکه های قدیمی می باشد از سکه هایی می توانید دیدن کنید که قدمت آنها به دوران های بسیار قدیم تا زمان حال حاضر می رسد. ضمنا در این طبقه از یک سری نسخ خطی که به زبان های مختلف نوشته شده نگهداری می شود.

 

موزه ( کلیسا ) آکدامار

به گزارش سفر باتو ، کلیسای آکدامار در استان وان کشور ترکیه که سه سال پیش در فهرست موقت میراث جهانی سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد “یونسکو” ثبت شده است، با توجه به زیبایی های ساختمانی اش و ارزش تاریخی که دارد هر سال در معرض دید هزاران گردشگر داخلی و خارجی قرار می گیرد. این موزه در جزیره آکدامار و در میان دریاچه زیبای وان و در شهرستان گواش استان وان قرار دارد.

 

این کلیسا برای نگهداری یک قطعه از قطعات “صلیب حقیقی” در بین سال های نهصد و پانزده تا نهصد و بیست و یک، به دستور گاغیک اول و به دست کشیش مانوئل ساخته شده است.

 

“صلیب حقیقی” همان صلیبی است که مسیحیان اعتقاد دارند که حضرت عیسی را به وسیله آن به صلیب کشیده اند. این قطعه از صلیب را در همان زمان از کلیسای جامع بیت المقدس ربوده و به کلیسای آکدامار آورده بودند و چنان برای مسیحیان این منطقه مهم بوده که این کلیسا را برای آن ساخته اند.

 

این کلیسا پس از گذشت سال ها از تاریخ ساخت آن و ویرانی هایی که حکام بعدی به این بنا وارد آوردند بسیار آسیب دیده بود تا این که در سال دو هزار و پنج میلادی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز این بنا را با هزینه هنگفت چهار میلیون لیر را بازسازی نمود و کلیسای آکدامار به عنوان یک موزه نوین آغاز به کار کرد.

 

البته شهروندان ارمنی ترکیه می توانند هر سال برای یک بار در موزه آکدامار آیین دینی خود را برگزار نمایند. لازم به ذکراست که این موزه  در تور لحظه آخری هنوز در فهرست دائم یونسکو ثبت نشده است اما مسئولین ابراز امیدواری می نمایند که این اثر در فهرست دائمی یونسکو قرار بگیرد. هر بازدید کننده ای بلافاصله پس از ورود به استان وان به جزیره آکدامار می آید و حتما هم از موزه ( کلیسا ) آکدامار دیدن می نماید.