آسمان خراش های نورانی

آسمان خراش های نورانی

هنگ‌كنگ شهری است جزیره‌ای كه به چین متصل است این جزیره بزرگ دومین جزیره وسیع جهان لقب گرفته است. هنگ‌كنگ از سال 1842 مستعمره انگلیس بوده كه در سال 1997 از استعمار انگلیس درآمد و به چین بازگشت. لذا به دلیل همزیستی با انگلیسی‌ها زبان و فرهنگ این كشور را پذیرفتند. این منطقه در حال حاضر به شكل یك منطقه ویژه اداری تحت حاكمیت چین است. سرزمین هنگ‌كنگ با آب و هوای متغیرش یكی از مكان‌های توریستی به شمار می‌رود. هنگ‌كنگ از 230 جزیره كوچك و بزرگ تشكیل شده كه پایتخت آن هنگ‌كنگ است جمعیت این كشور تا سال 2006 حدود شش میلیون و 058 هزار نفر بوده است. اقلام عمده صادراتی از این سرزمین به جهان شامل لوازم الكترونیكی، پوشاك، منسوجات، اسباب بازی، عروسك، ساعت، كفش، چمدان، كیف‌های مسافرتی، موادغذایی و جواهرات می‌باشد.

د. این سرزمین نیز از دیگر كشورها مواد خام وارد كرده و به مصنوعات مختلف تبدیل می‌كند. مردم این جزیره به كار در كارخانه‌ها یا به ماهیگیری در بنادر مشغول هستند. لذا نرخ بیكاری در هنگ‌كنگ 6/5 درصد است. هر 75/7 دلار هنگ‌كنگ برابر یك دلار آمریكاست.

مردمان هنگ‌كنگ

مردمان هنگ‌كنگ به دلیل زندگی با انگلیسی‌ها و چینی‌ها، سخت تاثیر زبان و فرهنگ آنان قرار گرفته‌اند در نتیجه زبان انگلیسی و چینی جزو زبان اصلی این سرزمین می‌‌باشد. هنگ‌كنگی‌ها به داروهای سنتی و گیاهی اهمیت زیادی می‌دهند و در آنجا داروخانه‌هایی با داروهای شیمیایی كمتر به چشم می‌خورد در عوض داروخانه‌های گیاهی به وفور دیده می‌شوند. شب‌های هنگ‌كنگ شهرت زیادی دارد. مردم تا نیمه شب بیدارند، همه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها باز است و خیابان‌ها با چراغ‌های رنگارنگ تزیین شده‌اند. معابد قدیمی هنگ‌كنگ قدمتی بیش از 300 سال دارد كه یكی از جاذبه‌های توریستی این سرزمین محسوب می‌شود. دین و مذهب در هنگ‌كنگ كاملا آزاد است. بعضی مناطق، بودایی و بعضی مسلمانند و مسیحیان كاتولیك نیز كه به دلیل مهاجرت و كار به هنگ‌كنگ آمده‌اند در این سرزمین به راحتی زندگی می‌كنند، كلیساهای متعددی در كنار معابد بوداییان یافت می‌شود. هندی‌های سیك نیز به طور قلیل دیده می‌شوند. مسجد در هنگ‌كنگ به ندرت دیده می‌شود؛ مسلمانان برای انجام مراسم مذهبی خود به مكان‌هایی شبیه نمازخانه كه در شهر بنا كرده‌اند می‌روند و نمازهای مخصوص به ویژه عیدفطر و عید قربان را برگزار می‌كنند. بوداییان در روزهای ویژه به معابد می‌روند و غذاهای تند و ادویه‌دار و میوه‌های رنگارنگ به معبد هدیه می‌دهند.
ناگفته نماند كه بزرگ‌ترین و بلندترین مجسمه بودا در هنگ‌كنگ واقع است. هنگ‌كنگ جزو هفت كشور جذاب برای گردشگران است هر ساله بیش از دو میلیون نفر به هنگ‌كنگ سفر می‌كنند و از مكان‌های طبیعی و باستانی و مذهبی از جمله معابد این مكان دیدن به عمل می‌آورند. موزه میراث فرهنگی، هنرهای معاصر و موزه فرهنگ و سالن اركستر هنگ‌كنگ بسیار معروف است. رستوران‌های اروپایی، كره‌ای، چینی و آمریكایی به وفور در خیابان‌ها دیده می‌شوند كه در آن غذاهای دریایی سرو می‌شود. هنگ‌كنگ محلی برای فیلمبرداری فیلم‌های هالیوود است بسیاری از هنرپیشگان رزمی‌كار معروف جهان از جمله جكی‌چان در آنجا اقامت دارند. بروس‌لی نیز ساكن هنگ‌كنگ بود و بسیاری از فیلم‌های اكشن در این سرزمین فیلمبرداری می‌شود.
معماری هنگ‌كنگ تحت تاثیر معماری اروپایی قرار گرفته است و دارای ساختمان‌های بلند پست مدرنیسم می‌باشد. این سرزمین، بلندترین آسمان‌خراش‌ها را دارد و قرار است تا سال 2010 پروژه ساختمان مركز تجارت بین‌الملل كه یكی از آسمان‌خراش‌های منحصر به فرد است در هنگ‌كنگ به پایان برسد و بهره‌برداری شود. هنگ‌كنگ هم اكنون 39 ساختمان بزرگ با بلندی بیش از 200 متری دارد همچنین به خاطر این‌كه جزو 15 آسمان‌خراش برتر دنیاست به خود می‌بالد. برج‌های هنگ‌كنگ در شب نورپردازی می‌شود گویی در كوهستانی واقع است كه رو به دریا دارد.
در سال 1998 چهارمین ساختمان بلند جهان در نزدیكی فرودگاه هنگ‌كنگ ساخته شد.

پایگاه فرهنگی هنری تکناز