آکواریوم شهر پوکت (Phuket Aquarium)

آکواریوم شهر پوکت (Phuket Aquarium)

پوکت یا فوکت یکی از استان‌های کشور تایلند است که به دلیل طبیعت زیبا مقصد بسیاری از گردشگران است. قطعاً گذراندن تعطیلات در کنار دریا بدون حضور ماهی‌ها لطفی ندارد، البته ما در مورد غذاهای دریایی صحبت نمی‌کنیم؛ اگر می‌خواهید یک بعدازظهر دلپذیر در پوکت داشته باشید و هم‌زمان در مورد موجودات دریایی که می‌خورید و موجودات دریایی که می‌توانند شما را بخورند اطلاعات کسب کنید؛ به تماشای آکواریوم پوکت بروید.

آکواریوم پوکت در تور تایلند که یک مرکز دولتی به حساب می‌آید در منطقه Cape Panwa قرار دارد و حدود ده کیلومتر با مرکز شهر پوکت فاصله دارد.

 

این مجموعه برای یک گردش خانوادگی بسیار مناسب است به ویژه که زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و می‌تواند یکی از گزینه‌های جذاب به جای وقت‌گذرانی در میان پاساژهای مختلف باشد. در نظر داشته باشید که تماشای این آکواریوم به زمان طولانی نیاز ندارد پس عجله نکنید و با صبر و آرامش در آنجا قدم بزنید.

این آکواریوم که بیش از سی سال قدمت دارد به تازگی به طور کامل بازسازی شده است و هزاران ماهی مناطق گرمسیری، موجودات دریایی عجیب و غریب و رنگارنگ در این آکواریوم زندگی می‌کنند که به خصوص برای کودکانی که تا به حال از نزدیک با دنیای زیر آب و موجودات شگفت‌انگیز آن رو به رو نشده‌اند، بسیار هیجان‌انگیز است. گفته می‌شود بیش از 150 گونه از انواع موجودات آبزی در این مجموعه به نمایش گذاشته شده‌اند. یکی از مخازن این آکواریوم پر از دلقک ماهی‌های نارنجی رنگ است که به خاطر انیمیشن نمو برای اغلب کودکان آشنا هستند و هر کودکی از دیدن آنها هیجان‌زده می‌شود.

بیش از سی مخزن در آکواریوم پوکت وجود دارد که در هرکدام موجوداتی که در آب شیرین و یا آب شور زندگی می‌کنند، نگهداری می‌شوند. مطمئن باشید این موجودات رنگارنگ آنقدر جذاب هستند که کودکان شما بارها و بارها با اشتیاق فراوان به آنها خیره شوند و بگویند “مامان! نگاه کن”.

جادوی دنیای زیر آب نیازی به اغراق کردن ندارد. نکته جالب این است که در این مجموعه تلاش شده تا موجودات آبزی خارق‌العاده‌ای که کمتر کسی آنها را دیده از سراسر دنیا گردآوری شود.

 

یکی از این آبزیان، موجودات عجیبی به نام سپیداج (Cuttlefish) هستند که مانند یک سفینه فضایی در میان آب شناور هستند. این موجودات که نوعی جانور نرم‌تن آبزی هستند، بسیار شگفت‌انگیزند؛ آنها شب‌رو بوده و شب‌ها به شکار خرچنگ و میگو می‌روند. گونه جذاب دیگر، ماهی‌های خاردار هستند که مانند تکه چوب‌های در حال غرق شدن هستند و البته سنگ ماهی‌ها که آنقدر زشت هستند که نمی‌توان نام دیگری برای آنها انتخاب کرد.

طیف متنوعی از موجودات شامل مارماهی، خرچنگ، میگو، کوسه و ماهی‌هایی با رنگ‌های متنوع و درخشان نیز در آکواریوم پوکت مشاهده می‌شوند.

تونل آکواریوم پوکت

اوج جذابیت این آکورایوم در قسمتی است که یک مخزن بسیار بزرگ با تونلی که از میان آن رد می‌شود قرار دارد. وقتی وارد این تونل می‌شوید در حالی که در معرض پرتوهای نورانی قرار گرفته‌اید انواع ماهی‌های مختلف و کوسه‌ها شما را احاطه می‌کنند.

 

قرار گرفتن زیر یک گنبد شیشه‌ای در حالی که موجودات غول‌پیکری چون کوسه‌ها از بالای سر شما رد می‌شوند، برای بزرگترها هم بسیار شگفت‌انگیز است؛ حال تصور کنید کودکان چه هیجانی را تجربه خواهند کرد.

 

(اگر می‌خواهید یک تجربه متفاوت داشته باشید اگر در ساعت نهار مثلاً حدود 11 در روزهای تعطیل به آکواریوم پوکت بروید با یک پرداخت اضافه می‌توانید شاهد غذا خوردن این موجودات باشید که بسیار جالب است) همین که از تونل بیرون می‌روید با هشت روغن ماهی (Cod fish) که هم اندازه یک انسان هستند و ظاهر بسیار ترسناکی دارند و در مخزن 110 تنی آکواریوم پوکت نگهداری می‌شوند مواجه می‌شوید.

تمام گونه‌های موجود در آکواریوم پوکت در تابلوهایی به زبان تایلندی و انگلیسی معرفی شده‌اند و حقایق جالبی از زندگی این موجودات دریایی نیز ذکر شده است. بر روی تمام دیوارهای این مجموعه اطلاعات ارزشمندی در مورد حیات زیر آب، انواع زیست‌گاه‌های آبی و اصول نگهداری آبزیان آموزش داده می‌شود.

در خارج از نمایشگاه اصلی به قسمتی هدایت می‌شوید که تعداد بسیار زیادی از لاک‌پشت‌ها در محیطی طبیعی نگهداری می‌شوند. استخرهای بزرگی مملو از بچه لاک‌پشت‌های منقاردار و لاک‌پشت‌های دریایی سبز رنگ است که در حال تمرین شنا هستند و نیز لاک‌پشت های بالغ آسیب دیده که از یک بازنشستگی زودتر از موعد در این مرکز بازپروری لذّت می‌برند. تماشای دوره کامل زندگی یک لاک‌پشت از نوزادی تا پیری در این قسمت برای کودکان بسیار جذاب است.

مرکز زیست‌شناسی دریایی پوکت (PMBC)

این آکواریوم در آفر ارزان قیمت تور های تایلند آفردار برای پکیج های سفر باتو حقیقت بخشی از مرکز زیست‌شناسی دریایی پوکت است که اسکله‌ای به وسعت 8 هکتار در جنوب شرقی ساحل پوکت است.

 

این مجموعه به منظور آموزش، تحقیقات و حفاظت دریایی منطقه اختصاص یافته است. مدیریت این مجموعه در نظر دارد تا بخش‌های مهم این مجموعه شامل بخش تحقیقات، محل تخم‌ریزی ماهیان و موزه گونه‌های در حال انقراض را به نحوی تدارک دیده و توسعه دهد تا در آینده‌ای نزدیک یک برنامه آموزشی تعاملی برای کودکان در قالب یک تور یک روزه در این مجموعه قابل اجرا باشد.