انتخاب رشته آگاهانه

مجموعه : مجله خبری
انتخاب رشته آگاهانه

با توجه به برگزاری کنکور و حاشیه‌های به وجود آمده مانند احتمال تقلب گسترده داوطلبان رشته تجربی، انتخاب رشته امسال از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این قسمت با مهندس امیر حسین افشار یکی از بهترین مشاوران تحصیلی و شغلی مصاحبه ای در مورد انتخاب رشته کنکور ترتیب داده ایم.

 

انتخاب رشته کنکور بعد از انتخاب رشته سال نهم مهم‌ترین انتخاب یک دانش‌آموز می باشد. متاسفانه برخی از مراکز مشاوره، برای جذب تعداد داوطلبان بیشتر برای انتخاب رشته و کسب سود بالاتر، این امر خطیر را به مشاوران تازه کار و دانشجویان سال‌های قبل خود واگذار کرده و مشاور با تجربه دخالتی در انجام آن ندارد. در این قسمت موارد مهمی را برای انتخاب بهترین مشاور برای انجام انتخاب رشته کنکور یادآوری می‌کنیم.

 

کنکور چه خوب و چه بد به پایان رسیده است و اکنون زمان آن فرارسیده است که با انتخاب رشته صحیح و اصولی با رتبه به دست آمده، داوطلب بتواند در بهترین رشته و دانشگاه تحصیل کند. پس از کنکور مجموعه های گوناگونی برای جذب دانش آموزان به جهت انتخاب رشته اقدام می نمایند، اما چند درصد از این مشاوران و مراکز می توانند انتخاب رشته را به بهترین نحو ممکن انجام دهند و یا بهتر است بگوییم اصلا انتخاب رشته اصولی و دقیق چه نوع انتخاب رشته ای می باشد؟

 

ویژگی‌های بهترین مشاوره برای انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته باید توسط مشاور حرفه ای با سوابق و آمار قبولی بالا در سال های قبل انجام شود و شامل ویژگی های زیر باشد:

 

معرفی رشته ها به دانش آموزان و اولیای آن ها

هر ساله با دانش آموزان زیادی رو برو می شویم که اطلاعات درستی از رشته ها و بازار کار این رشته ها ندارند که مشاور در فرایند انتخاب رشته موظف است تا رشته ها، سوالات و ابهامات ذهنی دانش آموز و اولیای دانش آموز را برطرف کند و در مورد سوالات آنها مفصلا توضیح دهد،زیرا ممکن است رشته ای دارای بازار کار خوبی باشد و شما از آن بی خبر باشید و یا رشته ای نام معروفی داشته باشد اما در کشور به حد اشباع رسیده باشد. هر ساله به علت عدم آگاهی داوطلبان از کیفیت رشته‌ها شاهد تغییر رشته، انصراف و افت تحصیلی دانشجویان در تمام دانشگاه‌ها هستیم.

 

انتخاب رشته آگاهانه

انتخاب رشته باید به صورت دستی انجام شود

در بازه زمانی انتخاب رشته بسیاری از موسسات به دلیل جذب بالای دانش آموزان فرصت انتخاب رشته دستی را ندارند و انتخاب رشته را به وسیله نرم افزارهای کامپیوتری و بدون اطلاع از وضعیت های جدید و با توجه به شرایط قبلی و ظرفیت سال های قبلی دانشگاه ها انجام می دهند که متاسفانه عدم دقت در این نرم افزار ها موجب شکست داوطلب و عدم قبولی در رشته مورد نظر می شود.توجه داشته باشید که انتخاب رشته به وسیله نرم افزار ها دارای درصد خطای بالایی می باشد.

 

انتخاب رشته دستی به معنای تمرکز یک مشاور بر دفترچه انتخاب رشته جدید با در نظرگرفتن قوانین و سهمیه ها در سال جدید و انتخاب 150 رشته از بین رشته محل ها  است. در انتخاب رشته نرم افزاری اطلاعات آماری سال قبل درنظر گرفته شده است که با توجه به تغییرات گسترده در هر سال، قابل اتکا نیست.

 

انتخاب رشته باید با توجه به ظرفیت جدید دانشگاه ها،سهمیه ها و… صورت گیرد

آگاهی از ظرفیت های جدید،سهمیه ها و این سری از نکاتی که بسیاری از مشاوران و اشخاصی که انتخاب رشته می کنند از آن ها چشم پوشی می کنند بسیار مهم و سرنوشت ساز می باشد.آگاهی دقیق از این موارد و انتخاب رشته با توجه به این معیار ها می تواند شما را به رشته و دانشگاه دلخواهتان یک گام نزدیکتر کند.

 

انتخاب رشته باید به صورت فردی باشد

توانایی،علاقه،محدودیت ها،خانواده و…. هر دانش آموز با دانش آموز دیگر متفاوت می باشد و انتخاب رشته باید برای هر شخص با در نظر گرفتن تمامی موارد تنها برای همان داوطلب صورت گیرد.از انتخاب رشته گروهی و موسساتی که انتخاب رشته را به صورت گروهی انجام می دهند دوری  کنید زیرا پزشک نمی تواند یک نسخه را برای تمامی مریضان خود تجویز نماید پس مشاوری را برای انتخاب رشته انتخاب کنید که به صورت فردی تنها برای شما وقت بگذارد و انتخاب رشته نماید.

 

انتخاب رشته باید بر اساس آینده پژوهی صورت گیرد
اینکه انتخاب رشته بر اساس آینده پژوهشی چیست و چگونه صورت می گیرد را بسیاری از افرادی که انتخاب رشته می کنند نمی دانند و به همین خاطر توجهی به آن ندارند که این موضوع نیز بین شما و رشته دلخواهتان فاصله بیندازد.

 

برای انتخاب رشته باید خصوصیات اخلاقی،مهارت ها و توانایی های دانش آموز به صورت کامل بررسی گردد

میدانید که رشته انتخابی شما مستقیما در زندگی آینده شما تاثیر خواهد داشت .رشته شما جایگاه شغلی،کار،میزان درآمد و جایگاه اجتماعی شما را تعیین خواهد کرد پس در ابتدا باید توانایی ها و علایق کامل دانش آموز مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان فهمید که ورود به کدام رشته و بازار کار برای او آینده ای روشن تر را خواهد ساخت.بی اطلاعی از علایق داوطلب ممکن است سبب شود تا او حتی نتواند دوران تحصیل در دانشگاه را پشت سر گذارد.مشاوران حرفه ای این کار را با تست های استاندارد و جلسه حضوری و مشاوره با داوطلب انجام می دهند.

 

در آخر متذکر می شویم که انتخاب رشته بهتر سبب تحصیل در رشته بهتر و در نتیجه آینده و درآمد بهتر شما خواهد شد و آخرین و مهم ترین گام شما در سال کنکور انتخاب رشته صحیح و اصولی می باشد. افراد بسیاری بوده اند که با رتبه های خوب به دلیل انتخاب رشته غلط، در رشته و دانشگاه های خوبی تحصیل نکرده اند و در مقابل افرادی با رتبه های نه چندان خوب در رشته هایی خارج از انتظار تحصیل کرده اند. توجه داشته باشید که انتخاب رشته صحیح باید قبولی شما را در بهترین رشته و دانشگاه ممکن با رتبه به دست آمده تضمین کند پس خواهشمندیم در انتخاب رشته و انتخاب مشاور انتخاب رشته نهایت دقت را داشته باشید.

 

انتخاب رشته آگاهانه

چرا باید بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور، برای من انتخاب رشته انجام دهد؟

متاسفانه به علت تعداد زیاد دانش آموزان کنکوری و شرایط روحی داوطلبان عزیز و خانواده‌های ایشان، برخی از سودجویان و مشاور نماها نیز وارد بحث انتخاب رشته کنکور می شوند و آسیب های جبران ناپذیری به دانش آموزان و خانواده هاشان با سخنان دروغ، غیر منطقی، انتخاب رشته های غلط و … وارد می کنند. به احتمال زیاد شما هم در تمام رسانه‌ها، تبلیغاتی از این دست خواهید دید:

 

قبولی دررشته پزشکی با رتبه ۵۰۰۰۰،متاسفانه این مطلب توسط یکی از مشاوران در صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. مشاور مذکور اعلام کرد در سال قبل دانش آموزی با رتبه حدودا ۵۰۰۰۰ را انتخاب رشته کردم و در رشته پزشکی قبول شد!!! بعد از مراجعه افراد و ثبت نام، ایشان کلا منکر این مطلب شدند و هزینه مشاوره به کسی برگشت داده نشد.

 

خرید صندلی پزشکی، خرید صندلی دندانپزشکی، خرید صندلی داروسازی، مهندسی و … در دانشگاه های معتبر.

خرید صندلی هم دروغی بیش برای کلاهبرداری سودجویان نیست. تمام رشته های پردیس با رتبه های بالاتر و شهریه زیاد، جذب دانشجو می کنند.

 

ارتباط با سازمان سنجش، مشاور سازمان سنجش ،مشاور ارشد سازمان سنجش، مشاور ارشد آموزش و پرورش، ارتباط خویشاوندی با رئیس سازمان سنجش، وزیر، رئیس جمهور محترم، وزارت اطلاعات و…. همه کذب محض می باشد و افرادی که دارای چنین ارتباطاتی باشند هیچگاه به کسب در آمد از طریق انتخاب رشته، احتیاجی ندارند.

 

آگاهی از قوانین خاص و پشت پرده در سازمان سنجش و….

متاسفانه برخی از مشاوران با بیان اصطلاحات من در آوردی، دانش آموز را به هراس می‌اندازند.