اولین موتور ملی توربوجت ایرانی ساخته شد + عکس

مجموعه : دانش و فناوری
اولین موتور ملی توربوجت ایرانی ساخته شد + عکس

ساخت اولین موتور ایرانی به نام توربوجت و رونمایی از آن در حضور رییس جمهور

 

امروز و همزمان با 31 مرداد، روز صنعت دفاعی، در مراسمی با حضور رییس جمهور و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما با نام “اوج” رونمایی شد.

 

وزیر دفاع در این مراسم اعلام کرد که موتور توربوجت اوج به دست دانشمندان و متخصصان ایرانی ساخته شده و یکی از پیچیده ترین محصولات هوایی است که بدون مشارکت خارجی طراحی و ساخته شده است.

اولین موتور ملی توربوجت ایرانی ساخته شد + عکس

ساخت موتور

 

سردار دهقان افزود با ساخت این محصول علاوه بر قطع وابستگی به تامین این موتورها از خارج از کشور، جمهوری اسلامی ایران نیز در زمره 8 کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساختاین دسته از موتورها قرار می گیرد.

 

اولین موتور ملی توربوجت ایرانی ساخته شد + عکس

ساخت جالب موتور

 

وزیر دفاع در توضیحات خود اظهار کرد: «نخستین موتور توربوجت ملی، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را دارا می باشد. موتور توربو جت اوج با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفرم مرجع می تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند. دستیابی به فناوری تولید پره های توربین به روش ریخته گری دقیق در خلاء را از مهمترین فناوری های حاصل شده در روند ساخت اولین موتور توربوجت ملی عنوان کرد که بومی سازی برخی از سوپر آلیاژهای کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین موتور بومی توربوجت ملی «اوج» می باشد.»

اولین موتور ملی توربوجت ایرانی ساخته شد + عکس

ساخت موتور ایرانی

 

سردار دهقان این موفقیت را مایه افزایش سطح خودباوری متخصصان دانست و اطمینان داد که وزارت دفاع با بکارگیری ظرفیت های موجود در راستای تولید قدرت دفاعی، اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی نهایت تلاش خود را بکند.