بهترین دکتر روانشناس در تهران و نکات درمانی

بهترین دکتر روانشناس در تهران و نکات درمانی

بعد از مراجعه به روانشناسان حرفه ای، و پس از تشخیص صحیح، جلسات روان درمانی و مشاوره آغاز می شود و با توجه به شدت علائم نوع رواندرمانی انتخاب می شود.

 

روش های درمان متعددی برای وسواس و افسردگی وجود دارند که در صورت مراجعه به بهترین دکتر روانشناس در تهران در مراحل اولیه، بهود علائم خیلی راحت تر اتفاق می افتد.

 

بهترین دکتر روانشناس در تهران و درمان افسردگی

افسردگی یک دوره ی طولانی مدت همراه با ناراحتی و غم، گوشه گیری و احساس بد است. همه انسان ها در دوره ای از زندگی خود افسردگی را احساس می کنند و معمولاً هم می توانند آن را به اتفاقات و دلایل مشخصی ربط دهند.

 

دلائل افسردگی چه مواردی هستند؟

در پیدایش افسردگی رویداد های متعددی می تواند اثرگذار باشد که برخی از آنها شامل موارد زیر می شود.

فقدان (از دست دادن)

شکست.

بیکاری

از دست دادن همسر

از دست دادن والدین قبل از یازده سالگی

وقایع پر استرس که باعث آغاز این دوره و تکرار بعضی افکار منفی شوند.

بیشتر مردم می توانند این افکار منفی را ظرف مدت کوتاهی به کلی از بین ببرند اما برای برخی مردم، علائم نامطلوب افسردگی طولانی مدت باقی می ماند و برای مدت زمان نامعلومی، جوانب مختلف زندگی آنها را در بر می گیرد.

 

درمان افسردگی توسط روانشناسی

هر یک از نظریه های روانشناسی منجر به پیدایش انواع روش های درمانی برای اختلالات افسردگی شده است. برخی روش ها بر بیولوژی تکیه می کنند، مثل دارو درمانی و درمان به وسیله ی شوک الکتریکی. تعدادی از درمان ها نیز پسیکولوژیک هستند، از جمله روان کاوی، رفتار درمانی و روان درمانی شناختی رفتاری. هر یک از راه های درمان افسردگی در صدد ارائه روش هایی است تا بیمار با استرس کنار بیاید.

 

برای انتخاب درمان مناسب به دکتر روانشناس مراجعه کنید

تجویز دارو برای از بین بردن علائمی چون فکر کردن به خودکشی یا تسهیل روان درمانی است. ترکیب دارو و درمان شناختی-رفتاری، برای افسردگی شدید یک درمان رایج است.

 

به علاوه افراد می توانند با تغییر سبک زندگی، ورزش، مدیتیشن و یوگا به درمان خود کمک کنند و باعث تسریع  روند درمان خود شوند. داروهای بازدارنده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) اخیراً برای افسردگی استفاده می شوند اما یکی از مشکلات استفاده از این داروها، این است که وقتی درمان دارویی قطع  می شود، افسردگی عود می کند.

 

درمان مؤثرتر این است که دارو درمانی با نوعی دیگر از روان درمانی  مثل  CBT ترکیب شود.

 

بهترین دکتر روانشناس در تهران و نکات درمانی

بهترین دکتر روانشناس در تهران  و درمان وسواس

در ادامه ابتدا خصوصیات شخصیت وسواسی و سپس اختلال وسواس مرور خواهد شد. فرد مبتلا به شخصیت وسواسی تمایل به تعیین استانداردهایی دارد که هم سختگیرانه هستند و هم غیر قابل دستیابی.

تقریباً در تمام ابعاد زندگی خود به فکر قانون و مقررات، کنترل شخصی و کنترل میان فردی است و در این بین، انعطاف پذیری، صرفه جویی در زمان و انرژی است که قربانی می شود.

 

توصیف شخصیت وسواسی از دید روانشناس

فرد مبتلا به وسواس همیشه به فکر فهرست ها، قواعد، سازمان یا جدول های زمانی است تا جایی که هدف اصلی فعالیتش فراموش می شود. کمال گرایی شخص باعث می شود که او در به پایان رسیدن کارها دچار مشکل شود.

 

او وقت خود را به شدت وقف کار کردن می کند و بسیار در تلاش است تا عملکرد و بازخورد عالی داشته باشد و برای میسر شدن این امر حتی تفریحات و دوستی های خود را کنار می گذارد. بیش از حد وجدان کاری دارد و بسیار به رعایت اخلاق، اصول و ارزش ها پایبند است و هیچ گونه انعطاف پذیری ندارد.

 

نمی تواند اشیای کهنه و بی ارزش را دور بریزد. دوست ندارد قسمتی از کار خود را به دیگران واگذار کند یا با آنها همکاری داشته باشد مگر اینکه آنها کارها را دقیقا مطابق میل او انجام دهند. در هنگام خرج کردن پول چه برای خود و چه برای دیگران خساست به خرج می دهند.

 

در اختلال شخصیت وسواسی عقاید خشک و سختگیرانه نسبت به درست و نادرست وجود دارد و کمال گرایی و نظم و ترتیب بیشتر است. در این اختلال نشانه ها پایدار هستند و به مرور زمان کم و زیاد نمی شود چون جز شخصیت فرد هستند.

 

روانشناس اختلال وسواس را چگونه توصیف می کند؟

در اختلال وسواسی اجباری این موضوع برعکس است و شدت نشانه ها به مرور زمان کم و زیاد می شود. افراد مبتلا به وسواس می توانند نسبت به اختلال خود هشیار باشند. آنها خود رنج می کشند و برخی مواقع آماده درمان می باشند.

اختلال وسواس از دو قسمت افکار وسواسی و رفتار اجباری تشکیل می شود. اما در عین حال حضور یکی از این دو علائم برای مبتلا بودن فرد به این اختلال کافی است. وسواس ها به ذهن فرد حمله می کنند و باعث می شوند که فرد مضطرب، عصبی، مشوّش، معذب و گاهی هراسان به نظر برسد.

 

بهترین دکتر روانشناس در تهران و درمان وسواس

درمان وسواس از نظر بهترین دکتر روانشناس در تهران هم درمان دارویی ضد اضطراب و هم روان درمانی مثل شناخت درمانی یا روانکاوی دارد. داروهای بازجذب سروتونین مثل سرترالین، فلوکستین برای درمان مؤثر هستند. درمان اختلال شخصیت وسواسی اغلب مواقع  نیاز به مصرف دارو ندارد. درمان های شناختی-رفتاری و گروه درمانی نیز روش های موثری می باشند.

 

بهترین دکتر روانشناس در تهران و نکات درمانی

درمان مناسب برای وسواس

درمان رفتاری شناختی(CBT) یک رویکرد روان درمانی است که بر تغییر باورهای بنیادی و غلط افراد درباره خود، محیط پیرامون و روابط بین فردی آنها تأکید می کند. بازخورد اعضای گروه نیز بر یکدیگر در گروه درمانی نقش درمانی خواهد داشت. بهترین دکتر روانشناس در تهران و در تمامی شهرستان ها و حتی در کل جهان، تا شخص بیمار نخواهد، نمی توانند درمان کاملاً موفقی را برای وسواس او تجویز کنند و پیش ببرند. بنابراین گام اول تحریک و پذیرش شخص به درمان و رهایی از رنج و آسیب هایی است که او را آزرده نموده است.

رایج ترین و موفق ترین روش درمان برای OCD روان درمانی ERP است که در زبان فارسی می توان گفت: در معرض قراردهی و جلوگیری از واکنش. در این روش فرد را به تدریج با موقعیت و یا افکاری که باعث رنجش او می شود مواجه می کنند، مراجع آنقدر با این محرک ها مواجه می شود که رنج آن به تدریج کاهش پیدا می کند.

 

دارو درمانی برای وسواس توسط روانشناس توصیه نمی شود!

دارو درمانی نیز روشی سریع و ارزان برای مقابله با OCD می باشد. هرچند قطع دارو معمولاً منجر به بازگشت دوباره ی این اختلال می شود (داروهای روان حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود). اگر درمان های دارویی یا رواندرمانی موفقیت آمیز نباشد، آخرین راه چاره نوروسرجری خواهد بود.

 

چرا باید نسبت به رواندرمانی توسط روانشناس امیدوار بود؟

خوشبختانه امروزه به راحتی می توان به صورت شبانه روزی هم حضوری و هم غیرحضوری به بهترین دکتر روانشناس در تهران دسترسی داشت و از بهترین مشاوره ها و برجسته ترین مراکز درمانی به آسانی بهره‌مند شد. به واسطه روان درمانگران و بهترین دکتر روانشناس در تهران می توان از روش های درمانی سودمند و به روز در رابطه با اختلالات افسردگی و وسواسی بهره مند شد . آنها بعد از انجام تست و تشخیص نوع بیماری و شدت آن بهترین و مؤثرترین روش درمان را انتخاب می کنند.