بهترین راه های دریافت اقامت کانادا کدامند؟

بهترین راه های دریافت اقامت کانادا کدامند؟

دلایا بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود ما به فکر مهاجرت از کشور خود بیافتیم و جایی دیگر را برای اقامت خود انتخاب کنیم، تقریبا می‌توان گفت به تعداد هر شخص مهاجرت کننده دلیل برای مهاجرت وجود دارد اما به همین تعداد راه وجود ندارد، پس برای موفق شدن در این موضوع باید راه‌های مهاجرت و اقامت در کشور مقصد را بشناسیم، توانایی‌های خود را بسنجیم و در یک جمع بندی کلی راهی که برای ما مناسب است را انتخاب کنیم، در این مقاله ما راه‌های کلی مهاجرت و اقامت در کشور کانادا، که یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت نیز می‌باشد را بررسی می‌کنیم.

 

چرا کانادا؟ با یک بررسی ابتدایی معلوم می‌شود که کانادا با این‌که دومین کشور پهناور دنیاست، اما جمعیتی بسیار کم و حدود 40 میلیون نفر دارد، و این‌که دولت کانادا هر ساله لیستی از مشاغلی که در آن‌ها کمبود نیرو دارد را منتشر می‌کند و درخواست پذیرش نیروی مهاجر از دیگر کشورهای جان دارد، پس کشوری بسیار مهاجر پذیر است، اما این‌ها دلیلی بر مناسب بودن این کشور برای اقامت مهاجران نیز می‌باشد؟

 

اگر به آمارهایی که هر ساله در مورد رفاه و پیشرفت کشورهای جهان منتشر می‌شود نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که کانادا همواره جز کشورهای رده بالا است.

 

میزان رضایت 82 درصدی مردم کانادا، جز کشورهای با آمار کم‌ترین جرم و جنایت بودن، داشتن سیاست‌های جمعیتی برای رفاه مهاجران دارای تخصص، دارا بودن دانشگاه‌هایی با رنک زیر 100 در جهان و … از دلایلی است که کانادا را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت تبدیل کرده است.

 

راه‌های مهاجرت و گرفتن اقامت کانادا

قبل از هر چیز این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان اقامت کانادا را اخذ کرد؟ آیا اخذ ویزای کاری و کار برای مدتی در کانادا منجر به اقامت دائم می‌شود؟ آیا از راه تحصیلی می‌توان به اقامت کانادا دست یافت و… در ادامه تلاش می‌کنیم تمام روش‌ها و قوانین اخذ اقامت کانادا را توضیح دهیم.

 

بطور کلی 2 نوع متفاومت اقامت در کانادا وجود دارد:

اقامت کوتاه مدت (موقت) که بوسیله ویزای توریستی به دست می‌آید و بطور میانگین مدت زمان آن کم‌تر از 6 ماه است.

 

اقامت بلند مدت (دائم) که بیشتر از 6 ماه می‌باشد (کم‌ترین مدت آن6 ماه است). کارت اقامت دائم کشور کانادا پی ار نام دارد. این کارت اقامت تنها متعلق به کشور کانادا می‌باشد که هر 5 سال نیاز به تمدید دارد.

 

اگر به دنبال اقامت دائم در کانادا هستید بهتر است با یک موسسه حقوقی مهاجرتی مشورت کنید تا بصورت دقیق از شرایط آن مطلع شوید اما در اینجا بصورت کلی با روند این کار آشنا می‌شویم. به‌طور کلی برای گرفتن اقامت کانادا روش‌های زیادی وجود دارد.

بهترین راه های دریافت اقامت کانادا کدامند؟

گرفتن اقامت از راه تولد

این روش برای کسانی است که خود در کانادا اقامت دارند (حال یا دائم یا موقت) و فرزندشان در آن‌جا به دنیا می‌آید، در این حالت سریعا تابعیت کانادا به فرزند منتقل می‌شود. حال می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که زمان وضع حمل با زمانی که در کانادا اقامت دارید یکی باشد. جالب است بدانید 2 نوع سیستم برای اعطای تابعیت در کشورهای دنیا موجود می‌باشد، سیستم کامن لا و سیستم سیویل لا. در ایران سیستم سیویل لا حاکم است یعنی فرزندی که به دنیا می‌آید حتما باید پدری ایرانی داشته باشد تا تابعیت ایران را به دست آورد، اما در کشوری مثل کانادا با سیستم کامن لا اصل برخاک است، یعنی هر کس که در خاک کانادا به دنیا آید جدا از تابعیت پدر و مادرش دارای تابعیت کانادایی می‌شود.

 

گرفتن اقامت از راه ازدواج

راه دیگر این است که با شخصی که خود اقامت دائم کانادا دارد ازدواج کنید، جالب است که در این روش حتی نیازی به گرفتن هیچ وکیلی نیست و فقط با ارائه مدرکی مثل سند ازدواج به سفارت هم می‌توان برای اخذ ویزا اقدام کرد.

 

گرفتن اقامت از راه کار

نکته‌ جالب این است که کانادا به خاطر تنوع صنعتی‌ای که دارد تقریبا به همه نوع کاری نیاز دارد، البته بیشتر تمرکز روی زمینه‌های کاری پزشکی، پرستاری، مهندسی‌های مختلف مثل برق، نفت و … می‌باشد اما امکان گرفتن اقامت برای شغل‌های دیگر مثل فنی کارها (لوله کش، آشپز، خیاط و.. )، کارهای مدیریتی و حتی مشاغل سخت (کارگر معدن، تمیز‌کار و …) نیز وجود دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع ویزای کار کانادا می توانید به وب سایت ویزاموندیال مراجعه کنید. اخذ اقامت کانادا از راه کار با سیستم اکسپرس انتری امکان پذیر است که به‌صورت پی بی اس بوده و در 2 مرحله انجام پذیر است (به شرط اخذ امتیازهای لازم). اگر به حد نصاب امتیازات دست یابید برای شما اقامت دائم (پی ار کانادا) صادر می‌شود. روش امتیاز دهی بستگی به سن، تحصیلات، سابقه کاری، سطح زبان و قابلیت انطباق با شرایط را دارد که هر کدام دارای امتیازی ست، اما باید از 100 امتیاز موفق به کسب حداقل 67 امتیاز شوید تا بتوانید شانس پذیرش از طریق کار را به دست آورید.

بهترین راه های دریافت اقامت کانادا کدامند؟

گرفتن اقامت از راه سرمایه‌گذاری

امروزه بسیاری از کشورها از طریق جذب سرمایه‌گذاران خارجی اقدام به دادن اقامتا می‌کنند، به نوعی معامله‌ای است که از یک طرف برای شما امکن تابعیت کانادا و سرمایه‌گذاری در آن کشور را فراهم می‌کند و از طرفی کشور کانادا با سرمایه‌ای که شما به همراه می‌برید به اقتصاد خود کمک می‌کند. هم اکنون با حدود 200 هزار دلار می‌توان به سرمایه‌گذاری در این کشور پرداخت.

 

گرفتن اقامت از راه تحصیل

شاید محبوب‌ترین روش مهاجرت برای اکثر مردم، اخذ اقامت کشورهای پیشرفته مثل کانادا از راه ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های این کشورها باشد. کشور کانادا با داشتن دانشگاه‌های رنک بالا در سطح جهان از گزینه‌های بسیار عالی برای ادامه تحصیل می‌باشد، برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور شرایط خاصی نیاز است، داشتن مدرک زبان آیلتس و معدل بالا از مهم‌ترین این شرایط است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان و همچنین شرایط دریافت ویزای تحصیلی و میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا می توانید به وب سایت ویزا موندیال مراجعه نمایید. نکته مهم این‌که دانشجویی که درخواست تحصیل در کانادا را می‌دهد باید حتما ثابت کند که می‌تواند از پس خرج زندگی عادی در آن‌جا بر می‌آید، چرا که دریافت وام تحصیلی یا کمک هزینه تحصیل در کانادا مخصوص دانش آموزان بومی این کشور است (Local student) نه دانشجویان خارجی (international student). دانشجویان نخبه زیادی هر ساله از ایران موفق به دریافت اقامت تحصیلی در بهترین دانشگاه‌های جهان از جمله کانادا می‌شوند، بیشتر این دانشجویان در مقطع دکتری پذیرفته می‌شوند چرا که برای این مقطع موضوعی به نام فاند وجود دارد که بخشی از هزینه‌های زندگی در آن‌جا را تامین می‌کند و همچنین به علت پژوهش محور بودن دانشگاه‌های کانادا اکثر دانشجویان بعد از اخذ دکتری موفق به دریافت شغل‌های بسیار عالی در این کشور می‌شوند، بهتر است اگر قصد مهاجرت به کانادا از راه تحصیلی را دارید با یک مرکز مشاوره تماس بگیرید و پیشنهاد می‌شود که برای دکتری اقدام کنید.

 

گرفتن اقامت از راه پناهندگی

بعضی از مردم، حال به هر دلیلی به گرفتن اقمت کشورهای پیشرفته مثل کانادا از راه پناهندگی فکر می‌کنند. هر چند راهی است که بسیار سریع به نتیجه می‌رسد، اما به دلایل زیادی اصلا توصیه نمی‌شود. مهم ترین مساله این‌که این راه بسیار پر ریسک بوده و حتی خطر مرگ را نیز به همراه دارد، مورد بعد این‌که تا مدت‌ها امکان برگشت شخص پناهنده به کشور خودش فراهم نمی‌باشد و این مساله وقتی دردسر ساز است که خانواده شما همراه شما به کانادا پناهنده نشده باشند، و البته وقتی که راه‌های قانونی زیادی برای اقامت در کشور کانادا فراهم می‌باشد چرا از راه پناهندگی اقدام به این کار کنیم؟

 

هزینه‌های زندگی در کانادا

حال که اقدام به گرفتن اقامت کانادا دارید بد نیست از هزینه‌های کلی زندگی در کانادا آگاه باشید. اول این‌که این موضوع کاملا به محل اقامت شما بستگی دارد و استان به استان هزینه‌ها متغیر است. در کل هزینه‌ زندگی در کانادا نسبت به دیگر کشورهای انگلیسی زبان مثل انگلستان و آمریکا مقرون به صرفه‌تر است، مثلا هزینه زندگی در کانادا 2.6 کم‌تر از هزینه زندگی در آمریکا می‌باشد و یا هزینه اجاره منزل در کانادا نیز 20.4 کمتر از آمریکا است. یکی از عواملی که کانادا را بسیار مورد توجه مهاجران قرار داده سیستم رایگان بهداشت آن است، به این صورت که هزینه‌ای بابت رفتن به پزشک، دندانپزشک، چشم پزشک و … از شما گرفته نمی‌شود در عوض با پرداخت سالی 4222 دلار مالیات شما به پرداخت این هزینه‌ها کمک می‌کنید. اکنون به متوسط هزینه‌ای که برای یک زندگی عادی در شهر‌های بزرگ کانادا باید بپردازید اشاره می‌کنیم:

 

هزینه زندگی یک نفر در ونکور بدون حساب کردن اجاره مسکن ماهانه 1040 دلار می‌باشد که شامل خوراک، پوشاک، رفت و آمد، اوقات فراغت و… است. برای یک خانواده 4 نفره این هزینه حدود 3845 دلار (بدون احتساب اجاره منزل) تمام می‌شود.

 

برای مثال هزینه خورد و خوراک به این صورت است: غذا در رستوران ارزان قیمت : ۱۵ دلار شیر ( یک لیتر ) : ۲٫۳۷ دلار، گوشت گاو ( یک کیلو گرم ) : ۱۵٫۰۱ دلار، سیب ( یک کیلو گرم ) : ۳٫۷۳ دلار، گوجه فرنگی ( یک کیلو گرم ) : ۴٫۱۴ دلار، سیب زمینی ( یک کیلو گرم ) : ۲٫۵۱ دلار، پیاز ( یک کیلو گرم ) : ۲٫۳۹ دلار، آب ( بطری ۱٫۵ لیتری ) : ۲٫۵۲ دلار.

 

هزینه زندگی در تورنتو: باز هم اگر هزینه ماهانه یک نفر را بدون پرداخت اجاره منزل در نظر بگیریم چیزی حدود 1096 دلار می‌شود، و خمین هزینه برای یک خانواده 4 نفره تقریبا 4000 دلار می‌باشد.

 

هزینه زندگی در اتاوا: برای یک نفر بدون پرداخت اجاره مسن، ماهیانه 981 دلار و برای یک خانواده 4 نفره حدود 3539 دلار می‌باشد.

هزینه زندگی در کبک: برای یک نفر که اجاره منزل پرداخت نمی‌کند ماهیانه حدودا 1030 دلار و برای یک خانواده 4 نفره حول و حوش 3547 دلار می‌باشد.

گران‌ترین شهرهای کانادا، به صورت زیر هستند:

۱- ونکوور، بریتیش کلمبیا

۲- تورنتو، اونتاریو

۳- ویکتوریا، بریتیش کلمبیا

۴- کالگری، آلبرتا

۵- همیلتون- برلینگتون، انتاریو

در مورد اجاره مسکن این نکته گفتنی است که تنها چیزی حدود 35 تا 50 درصد هزینه زندگی شما را شامل می‌شود که نسبت به دیگر کشورهای جهان بسیار متناسب‌تر است.

 

سخن آخر

با اطلاعاتی که دریافت کردیم می‌شود با احتمال بالایی گفت که کشور کانادا یکی از بهترین شرایط اقتصادی را برای مهاجرین فراهم می‌کند و گرفتن اقامت این کشور بسیار با ارزش است چرا که هم از نظر رفاهی جز کشورهای رده بالای دنیا بوده و هم دستمزدهای عالی و کم هزینه بودن زندگی در این کشور یک رفاه کامل را برای شما فراهم می‌آورد. در نهایت اگر قصد اقامت در این کشور پهناور را دارید حتما حتما سطح زبان خود را بالا ببرید و در تخصصی که دارید حرفه‌ای شوید. کشور کانادا یک مقصد عالی برای تحقق رویاهای شما است، پس تلاش‌تان را بکنید.