بینایی سنجی کودکان را در اهواز جدی بگیرید

بینایی سنجی کودکان را در اهواز جدی بگیرید

اهواز، به عنوان یکی از کلان شهر های پر جمعیت در ایران شناخته می شود. بر طبق آمار های رسمی سالانه بیش از یکصد هزار نوزاد در استان خوزستان متولد می شوند که طبیعتا سهم زیادی از این آمار مربوط به اهواز به عنوان مرکز استان می باشد. بنابراین، توجه به سلامتی کودکان در اهواز، از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

 

یکی از شایع ترین مشکلاتی که کودکان اهواز و سایر شهر های ایران را درگیر کرده است، مشکلات بینایی آن ها می باشد. شاید این سؤال برای شما هم وجود داشته باشد که معاینه و سنجش چشم کودک در چه سنی باید انجام شود؟ به عبارت دیگر بهتر است در چه زمانی به  مراکز بینایی سنجی اهواز مراجعه کرد، تا وضعیت بینایی کودک  مورد بررسی قرار گیرد.

 

معاینه و سنجش چشم کودک در سنین پایین از این جهت اهمیت دارد که بعضی از بیماری‌های چشمی به تشخیص و درمان زود هنگام نیاز دارند و در صورتی که سریعا درمان نشوند، می‌توانند باعث عوارض طولانی مدت شوند.

 

در این مقاله درباره‌ی اولین معاینه‌ی چشم کودک و همچنین مراجعه‌های بعدی به اپتومتریست و معاینه و سنجش بینایی چشم کودک مطالبی را خواهید خواند.

 

کودکان در چه سنی نیاز به بینایی سنجی دارند؟

اگر کودک شما هيچ کدام از علائم عيوب انکساری و يا ساير مشکلات بينايی را نداشته باشد، لازم است در سن شش ماهگی و بار ديگر در سه سالگی توسط یک متخصص بینایی سنجی اهواز مورد معاينه کامل سيستم بينايی قرار گيرد. بر طبق نظر انجمن اپتومتری آمريکا، معاينه کامل کودک قبل از ورود به مدرسه موجب تشخيص بموقع و درمان قطعی هر گونه مشکل در سيستم بينايی می گردد. بنابراين کودکان بدون علائم مشکلات بينايی بايد برای بار سوم قبل از ورود به مدرسه تحت معاينه کامل قرار گيرند.

 

کودکان زیر ۷ سال باید حداقل سه بار برای سنجش بینایی و تشخیص تنبلی چشم معاینه شوند. در این سنین چشم کودک در حال تکامل است، به همین دلیل اگر چشم کودک در گذشته مشکلی نداشته است، خانواده‌ها باید برای معاینه مجدد به مراکز بینایی سنجی اهواز مراجعه کنند.

 

علائم وجود مشکل بینایی در کودکان

به علائمی که نشان دهنده‌ی وجود مشکل در بینایی کودک هستند توجه کنید. این علائم شامل موارد زیر هستند:

قرمز بودن، خارش و آبریزش چشم‌ها

حساسیت به نور

چشمی که به سمت داخل یا بیرون آمده است.

لوچ بودن چشم، مالیدن چشم یا پلک زدن بیش از حد

عدم وجود تمرکز در چشم‌ها

پوشاندن یا بستن یک چشم

در صورتی که کودک اشیاء را خیلی نزدیک به چشم خود نگه می‌دارد.

در صورتی که از کتاب و تلویزیون فراری باشد.

پریشانی یا ادا درآوردن قابل مشاهده‌ی کودک

کج نگه داشتن سر یا وجود یک حالت غیر طبیعی در کودک

 

شایع ترین اختلالات چشمی در كودكان

نزدیك بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، خطاهای انكساری، تنبلی چشم، عدم هماهنگی حركت چشم یا استرابیسم و اختلالات عضلانی حركت چشم شایع ترین اختلالات چشمی در كودكان هستند.


بینایی سنجی کودکان را در اهواز جدی بگیرید

بیماری های چشمی شایع در كودكان

بیماری های چشمی بیشتر در كودكانی دیده می شود كه تولد زودرس داشته اند. این بیماری ها شامل آب مروارید، كدر بودن عدسی، گلوكوم، افزایش فشار چشم كودك، انحطاط شبكیه، سرطان شبكیه، رتینوپاتی دیابتی و اختلالات عصبی و مغزی است كه منجر به كاهش دید می شود.

 

سخن پایانی

در پایان توجه به سلامت چشم کودکان در اهواز، می تواند تا حد زیادی از مشکلات بینایی را در این شهر کاهش دهد و از بسیاری از بیماری های پیش رونده چشمی جلوگیری کند. امیدواریم این مساله به کمک چشم پزشکان و مراکز بینایی سنجی اهواز به زودی محقق گردد.

 

این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که باید علاوه بر معاینات دوره ای، آموزش های لازم برای مراقبت از چشم به كودكان داده شود. باید كودكان را به نحوی تربیت كرد كه بدون ترس هرگونه اختلال دید و بینایی را اطلاع دهند.