تاریخچه ی کلی کلمه ی OK !!

تاریخچه ی کلی کلمه ی OK !!


  اوکی کلمه ای انگلیسی است ولی بسیاری از جوامع با زبان های دیگر نیز آن را  به کار می برند

 «اوکی» (ok) کلمه ای که این روزها ورد زبان بسیاری از افراد است. شاید به هر جایی از کشور خودمان هم که پا می گذارید این کلمه را می شنوید. حتی بسیاری از افراد در مکالمات تلفنی خود نیز گاهی مواقع این کلمه را استفاده می کنند.همان طور که همگان می دانند، اوکی کلمه ای انگلیسی است ولی بسیاری از جوامع با زبان های دیگر نیز آن را در میان کلمات شان به کار می برند.
اوکی در حقیقت یعنی کافی، قابل قبول، خوب و مناسب. همچنین برای نشان دادن موافقت نیز کاربرد دارد و در پذیرفتن کاری به صورت سوالی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
این روزها بسیاری از زبان شناسان معتقدند که اوکی یکی از پرکاربردترین کلمات جهان است که در سطح جهان مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که برای تولد این کلمه روایات مختلفی وجود دارد.
اولین بار کلمه اوکی در سال ۱۷۹۰ در یک دادگاه در «سامبرکانتی» در تنسی آمریکا به ثبت رسید اما در سال ۱۸۱۵ و بعد از جنگ «نیواورلئان» این کلمه در کتاب خاطرات «ویلیام ریچاردسون» برای دومین بار به کار رفت. جمله ای که ریچاردسون، اوکی را در آن به کار برده بود چنین است:« ما به نیویورک سفر می کنیم، همه چیز اوکی است.» 
شاید تا آن زمان کسی توجه چندانی به این کلمه نداشت ولی در سال ۱۸۵۹ یک تاریخ دان اهل تنسی به نام«آلبیگنس والدو پاتنام» این کلمه را کشف کرد.
روایت دیگری که در مورد به وجود آمدن کلمه اوکی شنیده می شود این است:« در سال ۱۹۶۰ اعلام شد که اوکی(ok)برگرفته از دو کلمهoll korrect است یعنی همان کلمه all correct.این دو کلمه یعنی همه چیز صحیح است و  oll korrectنیز به صورت محاوره ای همین معنی را می دهد.»

نظریه دیگری نیز در مورد پرکاربردترین کلمه جهان می گوید:« اوکی ریشه سرخپوستی دارد یعنی در زبان سرخپوستان آمریکا Choctaw به صورت okeh تلفظ می شده و در سال ۱۹۶۴«پت سگر» شاعر آمریکایی در یکی از اشعارش به این موضوع اشاره می کند که okeh از کلمه Choctaw  در زبان سرخپوستان گرفته شده و حتی در دیگشنری زبان عامیانه آمریکایی ( دیگشنری اسلنگ) اوکی به صورت okeh آمده است.»
عده ای از زبان شناسان هم مدعی هستند که اوکی در دوران جنگ جهانی دوم پدید آمده است. آنها معتقدند در زمان جنگ جهانی دوم وقتی سربازان برای جمع آوری آمار کشته شده ها اقدام می کردند از کلمه killed استفاده می کردند. برای مثال اگر ۳۰ نفر کشته شده بودند می گفتند:«  killed 30» ولی وقتی کشته ای نداده بودند می گفتند:« O killed» یعنی تعداد کشته شدگان صفر بوده است. به تدریج برای اراعه آمار بدون کشته، کلمه ok به کار رفت. از آن زمان به بعد کلمه اوکی در زبان ها رایج شد.