تزریق خون افراد نوجوان به افراد پیر برای جوانسازی

تزریق خون افراد نوجوان به افراد پیر برای جوانسازی

روش عجیب و باورنکردنی برای جوانسازی افراد پیر

 

این روش عجیب برای جوان به نظر رسیدن افراد پیر را تقریبا فقط در فیلم ها دیده ایم.

 

دانشمندان آمریکایی دریافته‌اند تزریق خون یک انسان نوجوان به بدن‌هایی سالخورده از خاصیت جوانسازی برخوردار است، حتی اگر این بدن‌های سالخورده به انسان تعلق نداشته باشند.

 

این روش كه شاید در نگاه اول شبیه به بخشی چندش آور از یك افسانه قدیمی درباره جادوگران باشد، روی موش‌ها به آزمایش گذاشته شده‌است.

تزریق خون افراد نوجوان به افراد پیر برای جوانسازی

جوانسازی افراد پیر

 

در این پژوهش جدید، محققان نمونه خون یک گروه از افراد سالم و جوان 18 ساله را گرفته و آنها را به موش‌های 12 ماهه که در دوره میانسالی بودند، برابر 50 سالگی انسان، تزریق کردند.

 

این موش‌ها برای سه هفته و دو بار در هفته پلاسمای خون انسان را دریافت می‌کردند. (پلاسما جزئی تشكیل‌دهنده از خون است که دانشمندان معتقدند دارای خواص جوان‌سازی است). سپس محققان شرکت Alkahest در كالیفرنیا رفتار موش‌هایی که به آنها پلاسما تزریق شده بود را با گروه پیر و جوان موش‌های سه و 12 ماهه مقایسه کردند.

 

خون جدید باعث جوان شدن مجدد موش‌های پیر شد و آنها مانند موش‌های جوان گروه کنترل شده توانایی خود را برای دویدن در فضای باز به دست آوردند. همچنین موش‌های میانسال كه به دلیل سالخوردگی قدرت حافظه خود در یافتن مسیر را نیز از دست داده بودند،‌پس از دریافت خون توانستند مانند موش‌های جوان مسیر خود را درون یك مارپیچ بیابند.

تزریق خون افراد نوجوان به افراد پیر برای جوانسازی

تزریق خون به بدن افراد برای جوانسازی

 

به گفته محققان ویژگی‌های جوانسازی خون افراد جوان در تفاوت‌هایی نهفته‌است كه میان ساختارهای پروتئینی پلاسمای نو و كهنه وجود دارد. پلاسما شامل هزاران پروتئین است و پلاسمای جوان شامل تعدادی از پروتئین‌هایی است که می‌تواند مجددا بافت‌ها را جوانسازی کند اما این پروتئین‌ها به مرور زمان و افزایش سن توسط مولكول‌های آسیب‌دیده جایگزین می‌شوند.

 

بررسی برش‌های مغزی موش‌های دریافت‌كننده و موش‌های گروه كنترل همچنین نشان داد در مغز موش‌هایی كه پلاسمای جوان دریافت كرده بودند، نورون‌های بیشتری ایجاد شده‌است. نورون‌ها درون نوروژن‌ ایجاد می‌شوند، بخشی كه برای توانایی یادگیری و به خاطر سپردن از اهمیت بالایی برخوردار است و ظاهرا پلاسمای جوان می‌تواند فرایند ساخت نورون‌ها را تشدید كند.