تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

مجموعه : مجله خبری
تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

میلگرد، مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین بخش ساختمان است. در کشورهای مختلف، برای ساخت انواع میلگرد از فولادهایی با استانداردهای متفاوت استفاده می­شود. برخلاف تصور عموم، میلگرد تنها در ساختمان‌سازی کاربرد ندارد بلکه در صنایع گوناگون مانند ماشین‌سازی، کشاورزی، راه آهن و … نیز به کار می‌رود.

 

با این توضیحات می‌توانیم میلگردها را در دو دسته صنعتی و ساختمانی قرار دهیم که در ادامه بیشتر با انواع میلگردهای تولید شده در کارخانجات کشور من جمله میلگرد ظفر بناب و درباره تفاوت‌های آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

میلگردهای صنعتی

همان طور که در مقدمه اشاره کردیم، میلگردهای صنعتی به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که می­توان از آن‌ها در صنایعی مانند ماشین آلات کشاورزی، مهمات‌سازی، تولید پیچ ومهره و حتی ساختن قطعات موتورهای الکتریکی استفاده کرد. مادۀ اصلی این نوع میلگردها فولاد است که با پرداخت و استفاده از آلیاژهای متفاوت دارای ویژگی­های خاصی می­شوند. 

 

میلگرد ساختمانی

میلگردهای ساختمانی در ساختن انواع سازه‌های  مسکونی، تجاری و … مورد استفاده قرار می­گیرند و وظیفۀ اصلی آن‌ها ایمنی و استحکام  بخشیدن به ساختمان‌ها می­باشد. مادۀ اولیۀ ساخت این نوع میلگردها نیز همچون میلگردهای صنعتی فولاد است. در صورتی که در ساختمان‌ها از میلگردهای باکیفیتی استفاده نشود ممکن است با ساختمان‌هایی مواجه باشیم که با زلزله‌ای کوچک فرو می‌ریزند.

 

 یکی از کاربردهای مهم میلگرد در بتن، کم کردن ضخامت آن است؛ بنابراین استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. میلگرد در درون بتن، بتن را مستحکم می‌کند؛ به‌گونه‌ای که دیگر نیازی به بتن‌ریزی ضخیم نیست و میلگرد درون آن، خاصیت ترک‌خوردگی بتن را به شدت کاهش می‌دهد.

 

تفاوت میلگرد ساختمانی و صنعتی

برخلاف میلگردهای ساختمانی که از نوع آجدار هستند، میلگردهای صنعتی دارای سطح صاف و صیقلی بوده و هیچ‌گونه آجی روی آن‌ها دیده نمی‌شود. دلیل وجود این دندانه‌ها و آج‌ها این است که آج‌ها موجب افزایش اصطکاک میان میلگرد و بتن می‌شود.

 

برای بعضی از فعالیت‌های صنعتی نیز از میلگردهای آجدار استفاده می‌شود؛ اما به‌طور کلی میلگردهای صنعتی غالبا از نوع آجدار نیستند. میلگردهای صنعتی به لحاظ قطر، قطر بیشتری در مقایسه با میلگردهای ساختمانی دارند و طبیعتا از مقاومت خمشی (استحکام شکست) بیشتری نیز برخوردارند.

 

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

درمورد کاربرد انواع میلگردهای صنعتی بایستی این نکته را متذکر شویم که با توجه به نوع نیاز مصرف‌کننده، کیفیت این میلگردها متفاوت است. به‌عنوان مثال برای صنایع ساخت مهمات نیازمند آلیاژهای باکیفیتی از فولاد مانند ck45 و ck60 هستیم؛ چراکه این میلگردها توانایی تحمل فشار بالا را دارند. در مقابل، صنایعی نیز وجود دارند که حساسیت کمتری بر روی جنس و آلیاژ میلگرد دارند و نمونه بارز این صنایع، صنعت ساخت لولا است. صنعتگرانی که پیشه آن‌ها تولید لولا است، چندان توجهی به درجه سختی و آلیاژ میلگردها ندارند.

 

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم میلگرد ساختمانی و صنعتی سایز و گرید آن‌ها است. اغلب میلگردهای ساختمانی در بازه اندازه و سایز 8 الی 32 میلی‌متر تولید می‌شوند. اما میلگردهای صنعتی در سایز و ابعاد بالاتری تولید و عرضه می‌شوند. میلگردها اعم از ساده و آجدار با توجه به سایزهای مختلف آن‌ها به صورت شاخه‌ای یا کلاف به فروش می‌رسند. به این صورت که سایزهای کمتر از 12 میلی‌متر به صورت کلاف و سایزهای بالاتر از 12 میلی‌متر به صورت شاخه‌ای فروخته می‌شوند.

آخرین تفاوت میلگرد ساختمانی و میلگرد صنعتی که در این بخش به آن اشاره خواهیم کرد، خواص مکانیکی آن‌ها می‌باشد.  نوع آلیاژ بکار رفته در میلگردها باعث تعیین خواص مکانیکی آن‌ها می‌گردد.

 

 شما قبل از خرید میلگرد باید هدف خود را مشخص کنید. میلگردهای ساختمانی معمولا به عنوان تقویت کننده در ساختار RCC مورد نیاز است. بتن مصالحی است که از نظر کشش بسیار ضعیف اما در فشار قوی است. برای جبران این عدم تعادل بتن، میله‌های فولادی را در بتن ارائه می‌کنیم تا مقاومت کششی آن را افزایش دهیم.

 

بنابراین شما باید بسته به نیاز خود یا همانطور که در طراحی سازه/نقشه سازه توسط مهندس سازه در نظر گرفته شده است، نوع و درجه مناسب میلگردهای فولادی را انتخاب کنید.

 

زمانی که قصد خرید میلگرد را دارید، باید به خوبی از کاربرد آن‌ها و هدف خودتان آگاه باشید. میلگردهای فولادی و سیمان مهمترین مصالح مورد استفاده در ساختمان هستند. در مقابل، از میلگردها در صنایع نیز استفاده می شود. بعد از اینکه تصمیم خود را برای خرید گرفتید، می‌توانید از جداول قیمتی آهن اسپات در سایت این پلتفرم به آدرس ahanspot.com  برای مقایسه قیمت انواع میلگرد استفاده کنید.

 

آهن اسپات، مرجعی برای مشاهده قیمت میلگرد ساختمانی و صنعتی

آهن اسپات مجموعه‌ای است که با هدف انجام کلیه اطلاع‌رسانی‌های لازم در صنعت آهن و فولاد ایران، فعالیت می‌کند.

 

فعالیت مجموعه آهن اسپات در قسمت‌های مختلف خود شامل دسته‌بندی‌های انواع مختلف آهن آلات از جمله پروفیل‌ها، تیرآهن‌ها، لوله‌ها، میلگردها، ناودانی‌ها، نبشی‌ها و ورق‌ها است. چنانچه قصد خرید یا کسب اطلاعات از هر کدام از این آهن آلات را داشته باشید، می‌توانید به راحتی به وب سایت آهن اسپات مراجعه کرده و علاوه بر کسب اطلاعات موردنیاز از مقالات مربوطه، قیمت‌های لحظه‌ای مربوط به کارخانه‌های مختلف را ببینید.

 

به این ترتیب با خرید مستقیم از کارخانه می‌توانید کالاها را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید؛ بدون اینکه هزینه بسیاری را روانه جیب دلالان کرده باشید. برای خرید میلگرد و انواع تیرآهن اینجا کلیک کنید.

 

علاوه بر این، آهن اسپات با تضمین قیمت و کیفیت انواع فولاد و آهن آلات ساختمانی و صنعتی، فرصت ایده‌آلی را برای خرید میلگرد ساختمانی و صنعتی فراهم کرده تا افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازار پرسود را دارند نیز به راحتی و با اطمینان کامل به فعالیت خود در این حوزه ادامه دهند. لذا یکی از اهداف آهن اسپات تسهیل معاملات و مبادلات انواع آهن و فولاد درون کشور است. برای