دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می دارد؟

مجموعه : دنیای آنلاین
دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می دارد؟

یک دوربین مداربسته تا چه مدت فیلم را نگه می دارد؟ این سوالی است که معمولا افراد به هنگام خرید دوربین مدار بسته از فروشنده می پرسند. مدت زمان نگه داری ویدئوهای دوربین مداربسته به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این محتوا از رهاورد نیرو، تمامی این عوامل را به طور کامل توضیح داده ایم.

 

عوامل اصلی بر مدت ذخیره فیلم در دوربین مدار بسته

دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارند و ظرفیت نگهداری فیلم و تصاویر در آنها متفاوت است. مدل های جدید دوربین مداربسته ظرفیت ذخیره سازی بالاتری دارند. اما کمی گرانتر هستند. بطور کلی، حافظه دوربین مداربسته از یک هفته تا چند ماه متغیر است. مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روی مدت زمان ضبط دوربین مداربسته عبارتند از:

 

1-تعداد دوربین های مداربسته

تعداد دوربین های به کار رفته در سیستم نظارتی یکی از عوامل اصلی در تعیین مدت زمان نگه داری فیلم دوربین مداربسته است. مسلما هر چه تعداد دوربین ها بیشتر باشد، به هارد درایوی با ظرفیت بالاتر نیاز خواهید داشت زیرا حجم تصاویر ارسال شده به دستگاه ضبط بیشتر خواهد بود و ظرفیت هارد دیسک زودتر پر می شود.

 

دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می دارد؟

2-ظرفیت هارد دیسک و تعداد آن

تعداد هارد دیسک ها و ظرفیت آنها در دوربین مداربسته نقش مهمی در مدت زمان نگه داری تصاویر و فیلم ها دارد. دستگاه های DVR/NVR دارای حافظه داخلی نیستند. به همین دلیل، به هنگام خرید و نصب دوربین مداربسته باید برای آنها هارد دیسک تهیه کنید. هر چه ظرفیت هارد دیسک یا تعداد آنها بیشتر باشد، مسلما ظرفیت نگهداری فیلم در دوربین مداربسته نیز بیشتر خواهد شد. برخی از مدلهای دوربین مداربسته مجهز به حافظه داخلی هستند. اما ظرفیت این حافظه معمولا بسیار کم است و برای نظارت بر روی پروژه های بزرگ باز هم نیاز به تهیه و نصب هارد دیسک خواهید داشت.

 

دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می دارد؟

3-کیفیت و رزولوشن تصویر

دوربین های مداربسته کیفیت تصویر و رزولوشن متفاوتی دارند. کیفیت تصویرهای 4k، HD و  Full HD رایج ترین انواع کیفیت تصویر دوربین های مداربسته موجود در بازار می باشند. هر دوربین با توجه به مگاپیکسل خود، حجم متفاوتی را اشغال می کند. دوربین هایی که کیفیت تصویر بالاتری را ثبت می کنند، حجم هارد دیسک را زودتر پر می کنند. این دوربین ها به فضای بیشتری برای نگه داری فیلم و تصاویر نیاز دارند.

 

4-فریم ریت (FPS)

منظور از فریم ریت تعداد فریم ها در دستگاه ضبط است. تصاویر متحرک از کنار هم قرار گرفتن فریم های مختلف تشکیل می شوند. تعداد فریم ها تاثیر قابل توجهی بر مدت زمان ضبط دوربین مداربسته دارد. هر چه فریم ریت بیشتر باشد، وضوح تصاویر بهتر و برای نگه داری این تصاویر به فضای بیشتری نیاز خواهد بود. چشم انسان بطور طبیعی حداقل تا 15 فریم در ثانیه را به صورت متحرک ثبت می کند. تعداد فریم ها در دستگاه DVR/NVR نیز 15 بر ثانیه تنظیم شده است. به این ترتیب، حجم داده های دریافتی کمتر می شود و دوربین مداربسته مدت زمان بیشتری تصاویر و فیلم ها را در خود نگه می دارد.

دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می دارد؟

 

5-حالت ضبط دستگاه DVR یا NVR

دستگاه های ضبط کننده حالت های ضبط متعددی دارند. حالت ضبط CONTINUS یا حالت ضبط 24ساعته رایج ترین حالت ضبط است که در آن دستگاه بدون وقفه تصاویر را ضبط می کند. یکی دیگر از حالت های ضبط حالت Motion Detection است. در این حالت دستگاه تنها زمانی شروع به ضبط می کند که شیء متحرکی از میدان دید دوربین عبور کند. در این حالت، تصویربرداری مداوم نیست و فضای ذخیره سازی دیرتر اشغال می شود. مخصوصا اگر دوربین در مکان های کم رفت و آمد و خلوت نصب شده باشد.

 

دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می دارد؟

زمان نگه داری تصاویر دوربین مداربسته در مکان های مختلف

مدت زمان نگهداری فیلم در دوربین مداربسته به نوع کاربری آن بستگی دارد.

کاربرد مسکونی: میانگین زمان نگه داری فیلم برای مصارف مسکونی 2تا 4 هفته است.

کاربرد تجاری: زمان نگه داری فیلم در کاربردهای تجاری با توجه به نوع کسب و کار متفاوت است. به عنوان مثال برای یک سوپرمارکت تا 4 یک ماه، برای طلا فروشی بین 4 تا 6 ماه، پمپ بنزین 2 تا 3 ماه و غیره.

کاربرد صنعتی: برای ذخیره کردن فیلم در کارگاه های تولیدی و کارخانجات معمولا 1 تا 2 ماه زمان نیاز است.

کاربرد اداری: متوسط زمان نگهداری فیلم در دوربین های مداربسته محیط های اداری 1 تا 3 ماه است.

 

روش های بالا بردن ظرفیت دوربین مداربسته

با انجام چند تکنیک آسان می توانید حجم ذخیره سازی تصاویر در دوربین مدار بسته را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. به این ترتیب، تصاویر و ویدئوها مدت زمان بیشتری در دوربین مداربسته نگهداری می شوند.

1-رزولوشن دوربین مداربسته را بر اساس مکانی که تحت نظارت قرار دارد، تنظیم کنید. به عنوان مثال برای مکان هایی که حساسیت بالایی ندارند، از دوربین هایی با رزولوشن پایین استفاده کنید.

2-از حافظه دوربین مداربسته به طور منظم back up بگیرید. این یکی از روش های مفید افزایش ذخیره سازی هارد دیسک است.

3-حالت motion detection دستگاه ضبط DVR/NVR را فعال کنید. به این ترتیب، دوربین تنها زمانی که حرکتی در محل دیده شود، اقدام به ضبط تصاویر می کند.

4-قابلیت ضبط صدا را در مکان هایی مانند پارکینگ که ضبط صدا اهمیتی ندارد، غیر فعال کنید.

 

نرم افزار محاسبه زمان ذخیره سازی توسط دوربین مداربسته

نرم افزار Storage Calculator یکی از رایج ترین و پر کاربردترین نرم افزارهای محاسبه میزان زمان لازم و فضای مورد نیاز از هارد دیسک برای ذخیره سازی فیلم در دوربین مداربسته است. این نرم افزار همچنین، پهنای باند مورد نیاز برای ارسال استریم های ویدئویی برای تصاویر مداربسته را نیز محاسبه می کند. نرم افزار Storage Calculator توسط شرکت هایک ویژن طراحی و عرضه شده است.

 

پاسخ به سوالات متداول

1-ریت فریت استاندارد برای دوربین های مداربسته چقدر است؟

تعداد 15 فریم در ثانیه

2-چگونه می توان مدت زمان ذخیره فیلم در دوربین مدار بسته را افزایش داد؟

رزلوشن دوربین را تنظیم کنید. دستگاه DVR را در حالت motion detection قرار دهید. ضبط صدا در مکان های غیرضروری را غیرفعال کنید. از حافظه دوربین بک‌آپ بگیرید.

3-چه عواملی بر مدت زمان نگهداری فیلم در دوربین تاثیر می گذارند؟

تعداد هارد دیسک و ظرفیت آنها، تعداد دوربین مداربسته، کیفیت و رزلوشن تصاویر، حالت های دستگاه ضبط، سرعت فریم

4-حالت های دستگاه DVR کدامند؟

حالت ضبط CONTINUES (ضبط 24 ساعته) و حالت ضبط Motion Detection  (ضبط تصاویر تنها در صورت مشاهده حرکت )

5-رزلوشن دوربین مداربسته چه ارتباطی با میزان زمان نگهداری تصاویر ضبط شده دارد؟

هر چه دوربین تصاویر را با مگاپیکسل بالاتری ثبت کند، فضای بیشتری برای نگهداری آنها نیاز دارد و هارد دیسک سریعتر اشغال می شود.