ركورد شكنی در صد سالگی

ركورد شكنی در صد سالگی

 یك مادربزرگ پیر و مهربان با موفقیت بر روی موسسه ركوردهای گینس نشست و به عنوان پیرترین زن پاراگلایدر سوار دنیا معروف شد. او یك روز بعد از تولد صد سالگی خود دست به این اقدام زد تا بتواند ركورد دنیا را در پرواز با پاراگلایدر
بشكند.«پگی مك‌آلپاین» صبح روز 31 اكتبر 2007 برای صبحانه كورن فلكس مفصلی خورد و به راه افتاد. او هیچ ترسی در دل نداشت. قرار بود این مادربزرگ شجاع برفراز كوهستانی تماشایی و زیبا ولی با چشم‌اندازی سرگیجه‌آور از سواحل قبرس در دریای مدیترانه و در ارتفاع 762 متری (2500 فوتی) پرواز كند. خانم مك‌آلپاین با آرامش خاطر، سوار پاراگلایدر شد و با روحیه‌ای قوی با آن پرواز كرد. وقتی پانزده دقیقه بعد دوباره پاهایش زمین را لمس كردند، آن‌قدر سرحال بود كه هیچ نیازی به آمبولانسی كه برای احتیاط در همان نزدیكی پارك شده بود، نداشت. او از این ماجراجویی خود بی‌نهایت شادمان بود. خانم مك‌آلپاین به خبرنگار تایمز گفت: این شگفت‌انگیز‌ترین و دلپذیرترین تجربه زندگی من بود و حاضرم در هر زمانی دوباره آن را تكرار كنم. من روی یك صندلی نشسته بودم و بر فراز كوهستان پرواز می‌كردم و نمای كاملی از ساحل جزیره را از این طرف تا آن طرف می‌دیدم. كشتی‌ها در دریا شنا‌ور بودند و همان‌طور كه همیشه شنیده بودم دریا از آن بالا آبی آبی بود.»

خانم مك‌آلپاین می‌گوید: این تجربه خیلی بزرگ‌تر و مهیج‌تر از تجربه قبلی او در هشتاد سالگی بوده است. این مادربزرگ سرزنده در سن هشتاد سالگی با اعضای یك گروه ارتشی چترباز در «اسكس» عملیات «پرش با ریسمان» را انجام داده بود. او می‌گوید: من اصلا نترسیدم چون عاشق بلندی و ارتفاع هستم، من عاشق كوهنوری هستم. دلم می‌خواهد همیشه در آسمان پرواز كنم. امیدوارم بتوانم در 105 سالگی هم این عمل را تكرار كنم ولی احتمال دارد كه این آخرین ماجرا از ماجراهای بلند پروازانه‌ام باشد.»
«الیزابت‌فورسیت»دخترخانم مك‌آلپاین كه از ارتفاع وحشت دارد و در سال 1996 در انگلیس به جرم پول‌شویی زندانی شده بود، در نقطه فرود مادرش ایستاده بود و با چشمانی نگران به اقدام عجیب و متهورانه مادر پیرش نگاه می‌كرد. او به تایمز گفت: «اصلا هیچ راهی نبود كه بتوانم جلوی او را بگیرم». ترتیب دهندگان این برنامه می‌گویند خانم مك‌آلپاین با این كار خود ركورد یك بانوی 95 ساله به نام «دین» را شكسته است. قبل از او هم زنی 91 ساله به نام «رگ رز اینز» از «بدینگهام» با پرواز بیست دقیقه‌ای در ارتفاع هشتصد متری برفراز «ساسكس» این ركورد را از آن خود كرده بود. در زمان پرواز خانم مك‌آلپاین دو نماینده از طرف موسسه ركوردهای گینس در محل حضور داشتند تا در مورد پرواز او شهادت دهند.

مك‌آلپاین همیشه عاشق ماجراجویی و كارهای مهیج بوده است. وقتی چهارده سال داشت به همراه «سر آلن كوبهام» كه از سربازان قدیمی نیروی هوایی بود و یك هواپیمای دو نفره یادگاری از جنگ جهانی دوم داشت در آسمان پرواز كرد ولی این‌بار نخستین تجربه او در پاراگلایدر به حساب می‌آمد.آن روز او روی صندلی جلوی یك پاراگلایدر دو نفره كه توسط خلبانی به نام «ازگور گوكازان» 34 ساله هدایت می‌شد نشسته بود. این خلبان صاحب یك آژانس گردشگری هوایی و تور پاراگلایدر در قبرس است. او از تسلط بر نفس و آرامش خانم مك‌آلپاین حیرت‌زده شده بود و می‌گفت: «او خونسرد و راحت نشسته بود و خیلی خوب و بی‌نقص فرود آمد.»
# خانم مك‌آلپاین می‌گوید: الان كه صد ساله شده است احساس می‌كند هیچ تفاوتی با قبل نكرده و معتقد است این هیجان زندگی است كه او را جوان و دل زنده نگه داشته است. او نخستین‌بار چند روز قبل از تولدش یعنی زمانی كه «پیتر میلت» مامور عالی‌رتبه بریتانیا از سوی ملكه انگلیس كارت تبریك تولد صد سالگی‌اش را به او داد، به فكر ركوردشكنی در این عمل متهورانه افتاد ولی فردای آن شب ابرهای باران‌زا، از سوی دریا به منطقه آمدند و رعد و برق‌ و طوفان‌های چند روزه برنامه او را به تعویق انداختند. او می‌گوید: «من در طوفان و رعد و برق متولد شده‌ام».خانم مك‌آلپاین قبلا در اسكاتلند و اسكس زندگی می‌كرد و خاطرات بسیار خوبی از آن‌جا دارد ولی در سال 2004 به همراه دخترش به شمال قبرس نقل مكان كرد. پگی‌مك‌آلپاین تا به حال سلطنت پنج ملكه انگلیس و 26 نخست‌وزیر این كشور را دیده است. او یك حسابدار بازنشسته است و دو دختر چهار نوه و دو نتیجه دارد.وقتی پاهای او به زمین رسید و از پاراگلایدر پیاده شد جمعیت سی نفره متشكل از دوستان، فامیل و خبرنگاران حاضر در محل را رد كرد و با هیجان فریاد زد: «خیلی خوش گذشت. دلم می‌خواهد دوباره این كار را بكنم ولی چند سال صبر می‌كنم تا دیگران هم فرصت ركوردشكنی داشته باشند. اگر هیچ‌كس دیگری نخواست برود، آن‌وقت دوباره خودم پرواز می‌كنم تا ركورد خودم را بشكنم».این بازنشسته اسكاتلندی آن روز یك لباس پرواز سیاه و قرمز بر تن كرده و یك كلاه ایمنی سفید رنگ بر سر گذاشته بود. پس از فرود، همه دوستانش به افتخار او دست زدند و جشن گرفتند زیرا نام او به عنوان پیرترین فرد پاراگلایدر سوار در موسسه ركوردهای گینس به ثبت می‌رسید.

پایگاه فرهنگی هنری تکناز