زخم پای دیابتی را بشناسید و راحت درمان کنید

مجموعه : پزشکی و سلامت
زخم پای دیابتی را بشناسید و راحت درمان کنید

زخم پای دیابتی یکی از عوارض قابل توجه دیابت به حساب می آید. حدود ۱۵ درصد مبتلایان به دیابت گرفتار این زخم نسبتا دردناک می شوند که در حدود ۸۴ درصد باعث قطع قسمت انتهایی پا می شود. طی ۲۰ سال گذشته افزایش مرگ و میر ناشی از دیابت به سبب عوارض عروقی دیابت بوده است که باید راهکاری برای آن بیندیشیم.

 

دیابت با چند ساختار باعث ایجاد زخم پای دیابتی می شود. علت اصلی ایجاد این زخم، نبود حس درد در زمینه نوروپاتی است. خود نوروپاتی باعث خشکی و شکننده شدن پوست پا می شود و ترک پا را افزایش می دهد. بنابراین به علت اختلال سیستم ایمنی، مقابله با میکروب ها در بدن افراد دیابتی ضعیف می شود.

 

این امر باعث می شود که زخم افراد در معرض عفونت قرار بگیرد. اگر دچار دیابت هستید، یک خراش یا بریدگی کوچک نیز باید تحت مراقبت باشد. بنابراین از این بریدگی ساده رد نشوید. بیماری دیابت، عفونت زخم ها را روز به روز افزایش می دهد.

 

 به همین دلیل است که یک خراش کوچک منجر به بیماری های بزرگ در افراد دیابتی می شود. زخم پای دیابتی از دردناک ترین زخم ها به حساب می آید که در انتها منجر به قطع عضو می شود.

 

اگر دچاره زخم پای دیابتی هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است. بنابراین در خواندن آن کوتاهی نکنید.

 

با نحوه پانسمان زخم پای دیابتی بیشتر آشنا شوید

زمانی که فردی دچار زخم پای دیابتی می شود، عمل پانسمان در آن فرد نسبت به سایر بیماران به نگهداری های جدی تری نیاز دارد. زیرا افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، زخم های آن ها دیرتر و سخت تر جوش می خورد. به همین دلیل پانسمان در این افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این پانسمان ها باید به تشخیص دکتر مرتب تعویض شوند. وگرنه فرد بیمار با مشکلات بزرگ تری دست و پنجه نرم می کند. برای افرادی که دچار این زخم دردناک هستند، روش های مختلفی برای پانسمان وجود دارد.

پانسمان کردن در منزل مزیت های بسیار زیادی برای افراد بیمار دارد. برای مثال، فرد بیمار کمتر دچار فشار و درد می شود. این پانسمان ها مراحل مخصوصی دارند که پزشکان در این مرحله، زخم را با سلول های انسانی و کلاژن ها پوشش می دهند و سپس نقاط آسیب دیده را با پانسمان های هتروژنتیک می بندند.

 

معجزه درمان زخم پای دیابتی با عسل را با چشم ببینید

عسل از قدیم به عنوان معجزه آساترین ماده در بخش طب سنتی نامیده شده است. مردم جهان مدت طولانی است که از عسل برای درمان زخم های خود استفاده می کنند. عسل از موادی تشکیل شده است که درد ناشی از زخم را کاهش می دهد.

 

مطمئن باشید که با مالیدن عسل بر زخم پای فرد مبتلا به دیابت، از قطع عضو او جلوگیری می کنید. اغلب عفونت های اطراف زخم بر اثر ارگانیسم های مختلفی ایجاد می شوند و به پوشش چند نوع پاتوژن نیاز دارند. تعداد زیادی از پاتوژن ها همانند آنتی بیوتیک مقاوم هستند.

 

بنابراین برای پذیرش بدن، پزشکان محترم از داروهای غیر آنتی بیوتیک استفاده می کنند. همچنین استفاده از داروهای غیر آنتی بیوتیکی باعث کاهش هزینه های گزافی می شود و گاهی اوقات ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشد.

زخم پای دیابتی را بشناسید و راحت درمان کنید

۵ درجه بندی زخم پای دیابتی را بدانید

زخم های دیابتی طبق عمق آن ها به ۵ درجه تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

درجه صفر: این درجه مختص پوست سالم است و معمولا زخم ها در این پوست، ساده به نظر می آیند؛

درجه یک: این درجه، مخصوص زخم های سطحی است. زخم هایی که در ناحیه اپیدرم و درم هستند، ولی باعث نفوذ به استخوان ها نمی شوند؛

درجه دو: این درجه برای زخم های عمیق است که به تاندون ها نفوذ می کند، اما باعث درگیری استخوان ها نمی شود؛

درجه سه: زخم های عمیق یا آبسه در این درجه قرار دارند که راه نفوذ به مفاصل را پیدا کرده اند؛

درجه چهار: به این درجه، گانگرن پیشانی می گویند. این گانگرن محدود به پاشنه، انگشتان یا کف پا است؛

درجه پنج: این درجه، درجه گانگرن پا است. این گانگرن کل پا را درگیر کرده است.

 

اگر دچار زخم پای دیابتی شدم چکار کنم؟

حالا که با زخم پای دیابتی آشنا شده اید، خوب می دانید که چگونه باید از آن مراقبت کنید که زخم شما دچار عفونت نشود. وبسایت پارسا طب بهترین خدمات را در این زمینه در اختیار شما گذاشته است. برای استفاده از خدمات برجسته پارسا طب نیازی نیست راه طولانی را طی کنید.

 

کافی است به این وبسایت مراجعه کنید و از تمام خدمات آن نهایت بهره را ببرید؛ مطمئن باشید نتیجه مطلوبی را به دست خواهید آورد، نگران هزینه آن نیز نباشید.

 

اگر دچار زخم پای دیابتی شد اید، هرگز نباید آن را نادیده بگیرید. با مراجعه به وبسایت پارسا طب از راهنمایی های پزشکان حرفه ای استفاده کنید.

برچسب‌ها: