عبـور از اقیــانـوس اطلس با قـایقی از نـی!!

عبـور از اقیــانـوس اطلس با قـایقی از نـی!!

 چندی پیش گروهی از باستان‌شناسان تصمیمی گرفتند اقدامی كنند كه از نظر بسیاری از همكارانشان یك خودكشی
محض محسوب می‌شد. آنها تصمیم گرفتند با قایقی از جنس «نی» فاصله بین دو قاره آمریكا و اروپا را در اقیانوس اطلس طی‌كنند.
آنها می‌خواهند ثابت كنند انسان‌های عصر حجر هم با نبود امكانات امروزی سفرهای بین قاره‌ای برای تجارت انجام می‌دادند. چند روز قبل از شروع سفر بسیاری از كادر علمی كه قرار بود در این سفر حضور داشته باشند دچار وحشت شده و انصراف خود را اعلام كردند. بسیاری از آنها این عملیات را سناریوی وحشت نامیدند اما رییس این پروژه «دومینیك گورلیتز» مصرانه روی تصمیم خود پافشاری كرد.

آبورای 3
«گورلیتز» زیست‌شناسی است كه در حال حاضر مشغول نوشتن رساله دكترای خود درباره سفرهای بین قاره‌ای انسان‌های عصر حجر است. این سفرها برای گورلیتز» به اثبات رسیده است او حالا می‌خواهد با قایقی از «نی» به نام «آبورای 3» از اقیانوس اطلس عبور كند و آن را به جهانیان هم ثابت كند. یك گروه یازده نفره از سه كشور مختلف دنیا جهت‌دهی این قایق را به عهده دارند. در یازده جولای این گروه سفر خود را از اسكله «منهتن» در نیویورك به سمت جزایر قناری اسپانیا در قاره اروپا آغاز كردند. رییس این پروژه می‌گوید: ما ثابت خواهیم كرد كه انسان‌های اولیه هم توانایی عبور از اقیانوس اطلس را داشته‌اند. بنا بر پیش‌بینی مدیر پروژه این سفر سه ماه و نیم طول می‌كشد و 750 هزار یورو هزینه دربردارد. اولین توقف در «آزورن» حدود 1500 كیلومتری قاره اروپا در نظر‌گرفته شده و اقامت بعدی پس از عبور از مسیری كه بادهای مخالف جهت حركت قایق می‌وزند در جنوب اسپانیا می‌باشد.

تنها نگرانی

گورلیتز می‌گوید: تنها نگرانی ما خطر برخورد با كشتی‌های غول‌پیكر اقیانوس‌پیماست چرا كه این كشتی‌های مدرن خیلی بزرگ هستند و ما را روی رادارهایشان نمی‌بینند. در صورتی كه این باستان‌شناسان موفق به انجام این سفر شوند انقلاب بزرگی در علم باستان‌‌شناسی ایجاد می‌شود چرا كه تا به حال این تصور وجود داشت كه قایق‌های ابتدایی از جنس نی ممكن است این توانایی را داشته باشند كه در جهت وزش باد از قاره اروپا به قاره آمریكا سفر كنند اما توانایی سفر در خلاف جهت آن را نداشتند.

پایگاه فرهنگی هنری تکناز