فرآیند شکایت از کارفرما به چه صورت است و چه چیز هایی را باید مد نظر گرفت؟

مجموعه : مجله خبری
فرآیند شکایت از کارفرما به چه صورت است و چه چیز هایی را باید مد نظر گرفت؟

در خیلی از موارد پیش آمده است که کارگر برای رسیدن به حقوق خود مجبور است از کارفرما شکایت کند. شکایت از کارفرما دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد که حتماً باید آنها را در نظر گرفت و بر طبق اصول و قوانین مربوط به اداره کار آنها را انجام داد. در این روش ممکن است فرد یا کارگر به خاطر دلایل مختلفی از کارفرما شکایت کند اما باید بداند فرآیند شکایت از کارفرما به چه صورت است و چه چیزهایی را باید در نظر گرفت که بتوان در این راه به بهترین شکل ممکن به حقوق خود دست پیدا کرد.

 

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که با کارفرمای خود بر سر حقوق و مزایا ، درگیر شکایت در دادگاه شده باشید. شما باید بدانید که به چه صورتی و در چه شرایطی شکایت کنید تا ادله مناسبی را برای اثبات حرف خود داشته باشید.

 

 رفتن به اداره کار قوانین خاص خود را دارد، هر فردی که به این اداره مراجعه می کند باید بداند که حتما این شکایت را به درستی انجام دهد و تمامی ادله‌‌ی محکمه‌پسند را برای اثبات حرف خود به دادگاه یا اداره کار نشان دهد.

 

مهمترین چیزی که باید در نظر گرفت تا بتوان در مسیر شکایت موفق شد، داشتن یک وکیل درجه یک و با تجربه است که تمام تلاش خود را برای به کرسی نشاندن حرف شما در چارچوب قانون انجام دهد. برای این کار می توان به صورت حضوری اقدام کرد که این روش کمتر مرسوم بوده و مردم بیشتر دوست دارند در دفاتر الکترونیکی و سایت های الکترونیکی مربوط به اداره کار اقدام به شکایت کنند. در این روش به راحتی می‌توان از طریق دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل است شکایت نامه‌ای را تنظیم نمود .

 

مراحل شکایت از کارفرما در اداره کار

مراحل شکایت از کارفرما در اداره کار به این صورت می باشد که ابتدا کارگر باید دلایل مربوط به خود را جمع آوری کند که بتواند با آن اثبات کند که می تواند پیروز میدان باشد. در این مواقع باید به صورت حضوری و یا الکترونیکی شکایت نامه را تنظیم نمود و از طریق یک وکیل کارهای اداری آن را دنبال کرد.

 

 اما بعد از آنکه شکایت نامه را تنظیم نموده و همه موارد را در آن ذکر کردید منتظر پیامکی از طرف اداره کار باشید. این پیامک هم به کارفرما و هم کارگر ارسال می شود تا تاریخ حضور در دادگاه برای آن مشخص گردد. در این دادگاه قاضی با توجه به ادله هایی که دو طرف ارائه می‌دهند حکم را صادر می‌کند و فرد کارگر باید از طریق مدارک ، حرف خود را اثبات کند .

 

اگر به هر دلیل کارفرما محکوم شد میتوان طبق قانون میزان جریمه را از کارفرما گرفت و همچنین حقوق و مزایای مربوط به کارگر باید پرداخت شود اما این روند ممکن است چندین ماه طول بکشد ولی با داشتن یک وکیل کارکشته حتما پیروز میدان خواهید شد و در کمترین زمان ممکن به حقوق خود خواهید رسید.

 

 بهترین محلی که به چنین شکایتی مبنی بر شکایت کارفرما از کارگر یا کارگر از کارفرما می پردازد ، اداره کار می باشد و تمامی این موارد مربوط به این اداره است که در چارچوب قوانین و مقررات، این اداره برای افراد حقوق هایی را قرار می دهد .

فرآیند شکایت از کارفرما به چه صورت است و چه چیز هایی را باید مد نظر گرفت؟

مهلت شکایت از کارفرما

حتما برای شما نیز پیش آمده است که در ذهن خود تصور کنید که مهلت شکایت از کارفرما تا چه زمانی خواهد بود به طورکلی مهلت شکایت از کارفرما به صورت زمان مشخص شده نمی باشد و شما در هر زمانی که لازم باشد می توانید به شکایت بپردازید.

 

 برای شکایت زمان و مکان مشخص شده وجود ندارد و از این منظر همه افراد می‌توانند در اوقات بیکاری شکایت را پیگیری کنند و کار خود را در اولویت قرار دهند.

 

 اما در برخی از مواقع شکایت کردن در کمترین زمان اهمیت زیادی دارد، زیرا ممکن است فردی که از آن شکایت کرده اید دیگر در دسترس شما نباشد و مجبور باشید زمان زیادی را به خاطر عدم وجود ایشان سپری کنید تا  ایشان را در دادگاه ببینید و حقوق خود

 

را دریافت کنید. بنابراین در چنین مواردی نباید زمان را از دست داد.

 

فرآیند شکایت از کارفرما به چه صورت است و چه چیز هایی را باید مد نظر گرفت؟

دلایل اهمیت داشتن وکیل برای شکایت از کارفرما

همان طور که بیان کردیم شکایت از کارفرما دارای مراحل مختلفی می باشد که برای شما مشکل است و نمی توانید به تنهایی این مراحل را سپری کنید، زیرا باید دارای دانش حقوقی در این باره بود که برای خیلی از افراد میسر نمی باشد.

 

کارفرما میتواند از این موضوع سوء استفاده کند و همه کارها را به نفع خود تمام کند. در این میان است که می‌توان به اهمیت داشتن وکیل در یک شکایت پی‌برد.

 

 گاهی اوقات فرد به دلیل عدم آگاهی بازنده میدان می شود که برد او حتمی بوده است، بنابراین باید در این گونه موارد حتماً از افرادی کمک گرفت که تخصص لازم را در این زمینه دارند.

 

 یکی دیگر از مواردی که حتماً باید به آن توجه کرد این است که کارگران نمی توانند برای مدتی کار خود را تعطیل کنند و برای این مراحل زمان بگذارند، چون در طی این روزها باید در کار خود حضور داشته باشند و هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند، بنابراین می‌توانند این شکایت را به دست وکیلی بسپارند و با دادن هزینه‌های مورد نظر، خود را از این روند اداری خلاص کنند و به نتیجه مناسبی برسند.

 

 اگر بخواهیم به دلایل دیگر بپردازیم می‌توانیم مسئله زمان را بیان کنیم، زیرا زمان می‌تواند در این مورد مسئله‌ساز شود. اگر شما به کندی پیش بروید ممکن است کارفرما بتواند برای خود ادله هایی را فراهم کند که شما را محکوم کند اما این در حالی است که حق با شما می باشد و یا ممکن است کارفرما از دسترس خارج شود و شما نتوانید وی را به دادگاه بکشانید. بنابراین می توانید با داشتن یک وکیل مجرب و ماهر در زمان کم این مسیر را طی کنید.

 

 شاید بگویید که هزینه‌های یک وکیل برای این کار زیاد می باشد اما این موضوع را در نظر داشته باشید که با این کار می توانید حقوق از دست رفته خود را به دست بیاورید و همچنین اگر خودتان به شخص وارد این کار شوید حتما هزینه های مختلفی را نیز باید بپردازید، پس اگر دوست دارید با هزینه مناسب و زمان بهتری این شکایت را انجام دهید از یک وکیل متخصص در این زمینه

کمک بگیرید.

 

مدارک مورد نیاز برای شکایت از کارفرما

مدارک برای شکایت از کارفرما، تمام چیزی می باشد که شما در حین کار با کارفرما داشته اید. این مدرک می تواند یک قراردادی باشد که در بین کارفرما و کارگر نوشته شده باشد و شرایط کار درون آن هم در آن ذکر شده باشد و دو طرف آن را امضا کرده باشند. این قرارداد می تواند یک دلیل محکمه‌پسند باشد که می‌توان از آن استفاده کرد.

 

مورد دوم واریزی ها و فیش های بانکی هستند، چون ممکن است کارفرما کتمان کند که حقوق شما را داده است ولی اگر این فیش های بانکی وجود داشته باشد کارفرما دیگر نمی تواند کتمان کند ، زیرا واریزی هایی که برای شما ارسال شده است حتماً به دلیل کاری بوده که برای کارفرما انجام داده اید.

 

در برخی از موارد سفته یا چک هایی وجود دارند که برای حسن انجام کار و یا پایان کار بین دو طرف رد و بدل شده اند، این سفته یا چک نیز می تواند یکی از مواردی باشد که در دادگاه لازم است و باید حتما حضور داشته باشد.

 

مدارک دیگر مانند مدارکی که به احراز هویت شما و کارفرما کمک می کند. اگر برای شکایت خود دو ناظر یا شاهد نیز داشته باشید بهتر می توانید در این راه موفق عمل کنید.

تمامی موارد و عواملی که باید در این راه فراهم کنید را تنها یک وکیل می تواند برای شما بیان کند.