فن کویل چیست؟ انواع فن کویل | کاربردها

مجموعه : دانش و فناوری
فن کویل چیست؟ انواع فن کویل | کاربردها

به دستگاه‌هایی که دارای یک فن، مبدل گرمایشی و سرمایشی هستند، فن کویل گفته می‌شود. نحوه عملکرد فن کویل‌ها هم به این صورت است که داخل آن‌ها آب سرد یا آب گرم جریان دارد. پس‌ از اینکه جریان هوا به‌وسیله فن، روی کویل دمیده می‌شود، کویل حرارت یا سرمای خود را وارد ساختمان می‌کند و به این صورت به سیستم تهویه مطبوع کمک می‌کند.

 

انواع فن کویل

فن‌کویل‌ها را می‌توان به لحاظ محل نصب، روکار یا توکار بودن، و از لحاظ سرمایش و گرمایش و شکل ساختاری آن تقسیم‌بندی کرد.

 

تقسیم‌بندی از لحاظ نوع نصب

فن کویل‌های زمینی

این مدل‌های ارائه شده دارای موقعیت نصب زمینی روکار هستند. بیشتر در سالن‌ها و راهروها به دلیل حجم کم و کارایی مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. دریچهٔ خروجی فن کویل زمینی به صورت مورب زن، روبه زن و بالازن طراحی و از این طریق دمای ایجاد شده به فضای اطراف منتقل می‌کند.

 

  • فن کویل‌های سقفی

یکی از مدل‌های پرکاربرد که در اکثر ساختمان‌های اداری یا تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد نوع سقفی آن می‌باشد. فن کویل‌های سقفی در دو مدل کابین دار و بدون کابین طراحی و ساخته می‌شوند. و محل نصب و قرارگیری آنها درون سقف به صورت توکار یا روکار می‌باشد. که تحت عنوان فن کویل سقفی توکار و فن کویل سقفی روکار به کار می‌رود.

 

  • فن کویل‌های دیواری

یکی دیگر از انواع فن کویل مدل دیواری آن می‌باشد. می‌توان گفت این سری از سیستم‌های تهویه مطبوع شکل ظاهری مانند اسپلیت‌های دیواری دارند، و محل قرارگیری آنها روی دیوار در فضای داخلی اتاق می‌باشد. ظاهر شیک و دکوراتیو این مدل فن کویل مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و به پرکاربردترین آنها تبدیل شده‌است.

 

  • فن کویل کاستی

فن کویل کاستی در مدل‌های یکطرفه، دو طرفه و چهار طرفه با راندمان و بازدهی بسیار مطلوب تولید و در بازار موجود می‌باشند. این مدل فن کویل نیز درون سقف جایگذاری می‌شود. تفاوت آن با مدل داکتی یا همان سقفی در این است که برای نصب مدل کاستی الزاماً سقف باید از نوع کاذب باشد و در سقف‌های دیگر امکان نصب و قرارگیری این مدل فن کویل وجود ندارد. به دلیل دسترسی همچنین استفاده بهینه از هوای تأمین شده به‌طور عمده دریچه‌های خروجی را با قابلیت تنظیم دستی یا اتوماتیک طراحی و اجرا می‌کنند.

 

این نوع از فن کویل‌ها که معمولاً داخل سقف‌های کاذب نصب می‌شوند به‌راحتی می‌توانند از طریق کانال‌کشی‌های انجام شده، هوای مطبوع را به داخل محیط هدایت کنند. این کانال‌ها که در نقاط مختلف ساختمان دارای دریچه‌های هوا هستند، از طریق دریچه‌ها به‌راحتی هوای خنک را وارد محیط می‌کنند. ظرفیت هوادهی فن کویل کانالی بسیار بالا است. به همین خاطر در محیط‌هایی مانند سالن‌های بزرگ، لابی، سینما و… از آن‌ها استفاده می‌شود.

 

تقسیم‌بندی از لحاظ نوع سرمایش گرمایش

فن کویل های دو لوله ای و چهار لوله ای

فن کویل‌‎های دو لوله ای دارای یک لوله برای هدایت هوای گرم از منبع گرما به فضای مورد تهویه مطبوع و دیگری برای هدایت هوای سرد به منبع گرما هستند. این سیستم‌ها بسته به فصل آب گرم یا سرد را تامین می‌کنند. تنها اشکال این است که آنها نمی توانند همزمان گرم و سرد را ارائه دهند، اما سیستم‌های کاملا مقرون به صرفه ای هستند.

از طرف دیگر فن کویل‌های چهار لوله دارای دو لوله تغذیه و دو لوله برگشت هستند. هر مدار به طور مستقل عمل می‌کند، که به آنها اجازه می دهد تا سرمایش و گرمایش را به طور همزمان ایجاد کنند. این نوع فن کویل با سطح بالاتری از راحتی همراه است و اغلب در فضاهای بزرگتر مانند ادارات، بیمارستان‌ها و انبارهای بزرگ یافت می شود. با این حال، هزینه آن بالاتر است.

مشخصات ظاهری یک فن کویل مرغوب

 

  1. جنس و ضخامت ورق و بدنه ساخته شده از آن می بایست گالوانیزه ضخیم و براق باشد.
  2. سینی یکپارچه از جنس استینلس استیل یا گالوانیزه با پوشش لعابی و بدون گوشه (کاسه ای) با شیب مناسب و عایق الاستومری با تراکم بالا باشد.
  3. دارای کویل با لوله های مسی و فین آلومینیومی
  4. تعداد ردیف فن کویل متناسب با اقلیم باشد. برای اکثر شهرهای ایران، فن کویل سه ردیفه مناسب می باشد.
  5. با توجه به سایز و تعداد لوله ها و پاس ها، افت فشار آب در گردش فن کویل، حداقل ممکن باشد.
  6. فین های فلزی روکش دار به منظور جلوگیری از تشکیل باکتری و قارچ بر روی کویل و تولید بوی نامطبوع و افزایش عمر و جلوگیری از خوردگی برای مناطق ساحلی می بایست مجهز به پوشش باشد.
  7. به منظور جذب گرد و غبار دارای پلنیوم و فیلتر آلومینیومی قابل شستشو باشد.
  8. پره های فن فلزی (آلومینیومی) بدون جوش و بالانس دینامیکی باشد. ( فن کم صدا، بادوام و قابل اطمینان)
  9. دارای الکتروموتور کم مصرف، پرتوان، کم صدا و بی نیاز به سرویس و نگهداری باشد.
  10. تمام بدنه فن کویل دارای عایق حراراتی و صوتی با ضخامت و جنس مناسب باشد
  11. مجهز به شیر هواگیری و شیر تخلیه باشد.
  12. دارای پلنیوم در مکش و دهش هوا جهت اتصال آسان به کانال باشد.
  13. امکان دسترسی آسان به اجزای فن کویل جهت سرویس باشد
  14. مجهز به جعبه اتصال الکتریکی و ترمینال با درجه حفاظت الکتریکی بالا باشد.
  15. سیم های ارتباطی بین جعبه برق و الکتروموتور با هدف جلوگیری از آسیب در لوله محافظ (کاندوئیت) قرار گرفته باشد.
  16.  

نحوه کار فن کویل

فن کویل‌ها معمولاً به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالت اول فن کویل فقط حرارت و برودت مورد نیاز را تأمین می‌کند و هوای تازه توسط هوارسان مرکزی و به وسیلهٔ کانال‌های توزیع هوا در سطح محل منتشر می‌گردد تا تهویه مناسب در محل مورد نظر انجام گیرد. در این حالت میزان بار سرمایی وگرمایی توسط ترموستات بکار رفته در فن کویل و با خاموش و روشن شدن فن تنظیم می‌گردد. در حالت دوم علاوه بر تأمین حرارت و برودت مورد نیاز، وظیفه تأمین هوای تازه را نیز بعهده دارد. بدین صورت که فن دستگاه، هوای تازه را از طریق دریچه تعبیه شده در پشت فن کویل گرفته و در محل پخش می‌کند. از محاسن این روش می‌توان به کاهش هزینه‌های مربوط به سیستم هوارسان مرکزی و متعلقات مربوطه اشاره نمود و عدم فیلتراسیون هوای تازه از معایب این روش می‌باشد.

فن کویل ها خود به تنهایی قادر به ایجاد سرمایش و گرمایش نیستند، بلکه باید از طریق دیگ (بویلر) و چیلر (مینی چیلر)، گرمایش وسرمایش محیط را فراهم کنند.

 

در وب سایت شرکت ایرتمپ می‌توانید به مطالب مفیدی راجع به انواع محصولات سرمایشی و گرمایشی دست یابید.

محصولات شرکت ایرتمپ با طراحی فرولی ایتالیا و باضمانت کارخانجات صنعتی جنرال به بازار ارائه می‌شود.

برچسب‌ها: