مراقبت های بعد از عمل کمر

مجموعه : پزشکی و سلامت
مراقبت های بعد از عمل کمر

اگر به تازگی عمل جراحی کمر انجام داده اید باید یکسری مراقبت ها را انجام دهید تا دوره نقاهت را به خوبی پشت سر بگذرانید. جراحی کمر جز یکی از شایع ترین جراحی ها است که برای بیمارانی که برایشان مشکل به وجود آمده و با روش‌های دیگر نتیجه نگرفته اند انجام می شود. روش های مراقبت از بیمار بسته به نوع عمل کمر متفاوت است، اما بهتر است یکی از اطرافیانتان از شما برای کارهای ضروری مراقبت کند. در روزهای اول بعد از عمل سه بار در طول روز می توانید قدم بزنید و به تدریج فاصله را بیشتر کنید.

 

کم تحرکی باعث ضعیف شدن استقامت بدنتان می شود بعد از این مدت هر یک ساعت تحرک کوتاهی داشته باشید، برای برگشتن به زندگی عادی و کار خود عجله نکنید، باید حداقل یک ماه از خود مراقبت کنید؛ برای راهنمایی بیشتر و شروع فعالیت شغلی از دکتری که تحت نظر آن هستید مشورت بگیرید، اگر هم دکتر متخصص درد مد نظر خود را برای عمل جراحی کمر پیدا نکرده اید صد درصد به پزشک قابل اعتمادی مانند دکتر شمس مراجعه کنید.

حال در ادامه به برخی سوالات متداول شما بعد از عمل جراحی کمر پاسخ خواهیم دادیم:

 

از چه زمانی می‌توانیم حمام کنیم ؟

پس از گذشت دو روز از عمل، می توانید حمام کنید اما دقت کنید از پانسمان ضد آب استفاده کنید (تا ۶ هفته از استخر و وان های گرم استفاده نکنید) تا چند روز جای عمل را می‌توانید با پانسمان بشویید. اما سعی کنید در طول روز پانسمان خشک باشد، بعد ازاین مدت احتیاجی به پانسمان نیست، فقط محل بخیه تمیز نگه داشته شود که جای عمل جراحی عفونت نکند.

 

مراقبت از محل برش و بخیه ها

مراقبت از بخیه ها برای پیشگیری از عفونت مهم است، اگر بخیه ها جذبی باشد که احتیاج به کشیدن نیست، بعد از ۲ تا ۳ هفته جذب می شوند.

اما برای بخیه های غیر جذبی بعد از ده تا ۱۲ روز می توانید اقدام به کشیدن بخیه ها کنید که حتماً باید دکتر معالج این کار را انجام دهد. تا ۵ روز بعد از عمل به پانسمان ها دست نزنید اما بعد از آن تا هر زمانی که احتیاج بود پانسمان ها را تعویض کنید. استفاده از هرگونه پماد و الکل و…خودداری کنید قرمزی و مقدار کمی تورم طبیعی است (هرگونه ترشح و تورم زیاد و تب بالا را به دکتر شمس گزارش دهید.)

 

فعالیت جنسی بعد از عمل کمر

بهتر است تا حداقل ۲ هفته پس از عمل کمر فعالیت جنسی نداشته باشید بعد از آن اگر احساس بدنی راحتی داشتید و درد نداشتید می‌توانید فعالیت جنسی خود را ادامه دهید.

 

استفاده از کمربند بعد از عمل

اگر جراحی سبکی داشتید، معمولاً فقط چند روز اول را برای کاهش درد کمربند تجویز می‌شود، اما برای جراحی های فیکساسیون تا یکی دو ماه کمربند (بریس) توصیه می‌شود که آن هم بسته به نظر دکتر و نوع عمل جراحی است به‌جز شرایط ضروری از عصا یا واکر استفاده نکنید.

 

رانندگی بعد از عمل کمر

رانندگی را می‌توانید پس از ماه اول جراحی شروع کنید، اما بیشتر از یک ساعت نشود (توصیه می کنیم تا نیروی بدنی شما به سرعت و دقت کامل اولیه برنگشته از رانندگی کردن خودداری کنید) توجه داشته باشید موقع رانندگی از داروهای مسکن استفاده نکنید.

 

استفاده از جوراب واریس بعد از عمل جراحی

بعد از عمل جراحی برای ورم پاها، می توانید از جوراب واریس استفاده کنید، جوراب را هنگام تورم پاها و قبل از پیاده روی بپوشید، این کار میزان قابل توجهی از تورم پاهایتان را کاهش می‌دهد اما اگر استفاده از جوراب واریس بی تأثیر بود و تورم پاهایتان خوب نشد حتماً با دکتر خودتان مشورت نمایید.

 

استفاده از تشک مناسب

تشک مناسب یکی از چیزهایی است که باید پس از عمل به آن توجه کرد، تشکی که استفاده می کنید نباید خیلی نرم باشد و بهتر است که هنگام خوابیدن بر روی آن احساس راحتی داشته باشید. در هنگام خواب مواظب باشید خیلی پیچش نداشته باشید و به صورت دمر نخوابید، بهتر آن است در زمانی که به حالت پهلو می خوابید در پشت کمر و بین زانوان خود بالشت قرار دهید. و در صورتی که به پشت می خوابید بالشتی را زیر زانوان خود بگذارید با این کارها از فشاری که به کمر وارد می‌شود جلوگیری می گردد.

اگر به دنبال اطلاعات بیشتر راجع دلیل اصلی بروز کمردرد هستید حتما مقاله تخصصی کمردرد در ویکی پدیا را مطالعه کنید تا دلایل اصلی بروز کمر درد را بهتر بشناسید.

 

بالا رفتن از پله بعد از جراحی کمر

سعی کنید بالا رفتن از پله را در مرحله اول زیر نظر پزشک انجام دهید که توضیحات لازم به شما داده شود، پس از آن می توانید در صورت لزوم این کار را انجام دهید.

حداقل شش ماه زمان لازم است که ماهیچه ها و بخیه های عمیقی که روی کمر شما می‌زنند کامل خوب شود، سرعت جوش خوردن تراشه های استخوانی در هر بیماری متفاوت است.

به‌جز حرکت های معمولی مثل دراز کشیدن، نشستن، راه رفتن از حرکات غیر معمول و ناگهانی خودداری کنید.

 

استفاده از دخانیات

۴ تا ۶ ماه پس از عمل از استعمال دخانیاتی که حاوی نیکوتین است خودداری کنید (انواع سیگار، آدامس نیکوتین دار، سیگار الکترونیکی و…)

 

با انجام دادن روش‌های زیر می توانید از شدت درد خود بکاهید.

استفاده از کمپرس یخ یکی راهکارهای کنترل درد، پس از فعالیت های بدنی است. به این صورت که مقداری یخ را درون کیسه فریزر بیاندازید و در کیسه را محکم ببندید، سپس با پارچه کیسه را بپوشانید و کیسه را روی کمر قرار دهید.

 

در هنگامی که پس از فعالیت بدنی احساس درد کمر داشتید فعالیتتان را حداقل تا ۴۸ ساعت متوقف کنید. استفاده از مسکن هایی که دکتر تجویز کرده است می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند، استفاده از مسکن های قوی تر و یا افزایش دوز دارو بدون مشورت پزشک جایز نیست.

 

مسکن هایی مثل ایبوپروفن و دیکلوفناک ضد التهاب بوده و باعث کاهش درد شما می‌شود اما هرگز در ۲۴ ساعت مقدار بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم استفاده نکنید. در صورتی که قصد داشتید داروهایی را که قبل از عمل استفاده می کردید، استفاده کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید، چون امکان دارد دکتر ادامه استفاده از آنها را صلاح نداند.

چه موقع با مطلب درد تماس بگیریم ؟

مراقبت های بعد از عمل کمر

اگر از بیماران دکتر شمس هستید و زیر نظر ایشان تحت جراحی قرار گرفتید بهتر است که ارتباط خود را با ایشان حفظ کنید یا برای نوبت دهی آنلاین می‌توانید به سایت دکتر شمس به آدرس matabdard.com مراجعه کنید.

 

اگر در کنترل ادرار یا مدفوع بی اختیاری داشتید، درد ساق پا، سردرد شدیدی که با حالت های نشستن و دراز کشیدن ما تغییر کند، افزایش درد، تورم اطراف برش عمل، درد در قفسه سینه یا اختلال در تنفس، تغییر رنگ یا بوی ترشحات زخم عمل، تب بالای ۳۸ درجه و مداوم از مواردی است که لازم است به دکتر معالج خود تماس داشته باشید.

 

زمان اولین ویزیت پس از عمل کمر

در صورت نرمال بودن وضعیت بیمار معمولاً ۲ یا ۳ هفته پس از عمل جراحی، زمان بررسی و کشیدن بخیه های غیر جذبی است. پس از ۶ هفته بیمار باید مجدداً برای بررسی وضعیت کمر معاینه شود. تاریخ معاینه های بعدی را دکتر معالج تعیین می‌کند که بسته به نوع عمل و وضعیت بیمار می باشد.

برچسب‌ها: ,