مزایا و معایب کابینت MDF

مزایا و معایب کابینت MDF

کابینت ام دی اف یکی از پر فروش ترین کابینت‌های موجود در بازار است. MDF یک محصول مهندسی شده است که به صورت طبیعی وجود ندارد. جنس بدنه این نوع کابینت‌ها از MDF (Medium Density Fibreboard ) به معنای تخته فیبر با چگالی متوسط است. امروزه به دلیل تنوع زیاد در رنگ، قیمت، طرح و جنس  MDF، اکثر کابینت‌های آشپزخانه از این جنس ساخته می‌شوند. جنس اصلی کابینت‌ها از ام‌ دی‌ اف بوده که با روکش‌هایی از جنس ملامینه پوشیده شده و تا حدودی در برابر رطوبت مقاوم هستند.

 

مزایای کابینت ام دی اف

مزایای کابینت ام دی اف را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد. با ما همراه باشید…

 

مقرون به صرفه بودن آن ها

یکی از دلایل محبوبیت این نوع کابینت، این است که قیمت آن در مقایسه با انواع کابینت دیگر مانند کابینت های چوبی و استیل بسیار مناسب تر است. البته ارزان بودن دلیل بر کیفیت پایین این نوع کابینت‌ها  نیست.

 

سهولت در ابزار زنی

این ویژگی فقط مختص کابینت‌های ام دی اف نیست بلکه شامل کابینت‌های روکش چوب و کابینت‌های ممبران هم می‌شود. ورق‌های ام دی اف به دلیل نرم بودن  الیاف، به راحتی برش خورده می‌شوند.

 

مقاومت و دوام بالا

ورق‌های ام دی اف از استقامت و دوام بالایی نسبت به ضربه، شکستگی و تغیر شکل برخوردار هستند.

 

سطوح صاف

یکی از ویژگی های اصلی این ورق‌ها سطوح صاف آن است که دلیل بر زیبایی ظاهری کابینت‌ها می‌شود. نگهداری و تمیز کردن این نوع ورق‌ها نسبت به کابینت‌های چوبی راحت‌تر است.

 

تنوع در طرح و رنگ

تنوع رنگ در ورق های MDF چشمگیر است ، در حالی که هر رنگ دارای طرح‌های زیادی است و این ویژگی به شما امکان می‌دهد هنگام انتخاب کابینت هیچ محدودیتی نداشته باشید. استفاده از یک رنگ یا طرح ام دی اف یا ترکیب آن ها با هم تنوع بی شماری را ایجاد می‌کند که می‌توانید متناسب با سلیقه خود انتخاب کنید.

 

معایب کابینت ام دی اف

حساسیت به رطوبت

بزرگترین عیب کابینت‌های ام دی اف  آسیب‌ پذیر بودن آن‌ها در برابر رطوبت است. این نوع ورق ها در صورت تماس با آب و رطوبت در مدت زمان کوتاهی پوسیده شده و باد می کنند. برای جلوگیری از پوسیدگی، ورق ها را با لایه های ضد آب و رطوبت  پوشش می‌دهند. مدل کابینت ام دی اف در مناطق مرطوب گزینه‌ی مناسبی نیست.

 

حساسیت به حرارت

کابینت‌های MDF به گرما حساس هستند. اگر کابینت MDF را در نزدیک اجاق گاز قرار دهید ، ممکن است حباب و فرورفتگی ایجاد شود. علاوه بر این ، کابینت MDF رنگ آمیزی شده ، اگر در نزدیکی منبع گرما نصب شود ، ممکن است کمی محو شود یا هاله زرد نه چندان زیبایی به خود بگیرد.

 

مضر بودن برای سلامتی

از دیگر معایب کابینت ام دی اف این است که به دلیل استفاده ماده سمی موجود در رزین ام دی اف می‌تواند برای سلامتی بدن مضر باشد. تبخیر شدن ماده فرمالدئید می‌تواند هوای خانه را آلوده کند و باعث اختلالات تنفسی در کودکان ، افراد سالمند و افرادی که کابینت را می‌سازند، شود.

 

نرمی بافت MDF

نرمی بافت ام دی اف باعث هرز شدن پیچ و ابزار  در اثر چند بار باز و بسته شدن آن‌ها می‌شود. بافت ام دی اف با وجود مقاومت و استحکام بالایی که دارد و به مرور زمان انعطلف پذیر می‌شود و این مشکل باعث شل شدن پیچ و مهره‌ها و اتصالات از قبیل لولای درب و ریل ها می‌شود.

 

مراقبت و نگهداری MDF :

مراقبت و نگهداری کابینت های MDF برای افزایش طول عمر و کارایی آن‌ها بسیار مهم است. اثرات چربی ، رطوبت و مواد غذایی باعث کثیف شدن کابینت ها و کوتاه شدن عمر مفید چوب می شود.

 

از دستمال نرم و مرطوب نرم برای تمیز کردن کابینت ام دی اف استفاده کنید.

 

برای از بین بردن لکه های چربی، مقدار کمی سرکه را با آب مخلوط کرده و لکه‌ها را به آرامی با یک پارچه نرم پاک کنید. همچنین می‌توانید محلول آب و سرکه را برای تمیز کردن لکه‌های چربی عمیق رقیق کنید.

 

تمیزی و درخشندگی کابینت ام دی اف در زیبایی دکوراسیون آشپزخانه و فضای داخلی خانه تاثیر بسزایی دارد. مواد حاوی آمونیاک و پودر، سطح چوب MDF را از بین می برد و ترک های جبران ناپذیری در آن ایجاد می‌کند.

 

می‌توانید بعد از خشک شدن از روغن استفاده کنید تا کابینت آشپزخانه براق‌تر شود.

 

برای جلوگیری از آسیب، درب کابینت را به مدت طولانی باز نگذارید، تا علاوه بر آلوده شدن فضای داخل کابینت، لولای درب آسیب نبیند.

 

مجموعه سازادیزاین در زمینه های طراحی و اجرای پروژه های ساختمانی، طراحی و اجرای فضاهای عمومی، طراحی و اجرای پروژه های خاص، نظارت بر اجرای طرح و کنترل مهندسی فعالیت دارد. شما عزیزان می توانید جهت استعلام به روز قیمت کابینت با کارشناسان مجرب سازادیزاین تماس گرفته و از مشاوره تخصصی این مجموعه بهره مند شوید.